Tuesday, April 28, 2009

Pilih yang pakar untuk temu bual

Rancangan Point of View (PoV) terbitan ntv7 pada setiap Isnin memberi peluang kepada penonton untuk mendengar pendapat dan pandangan tetamu yang dijemput oleh Florence Looi, perantara program. Kebanyakan tetamu adalah mereka yang mahir dalam topik yang dibincangkan. Penyelidik berpendapat isu-isu yang diutarakan sangat menyentuh perkembangan semasa yang sedang berlaku khususnya berkaitan politik, pendidikan, sosial dan ekonomi negara.

Minggu ini PoV menjemput Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman sebagai tetamu bagi membincangkan konsep Satu Malaysia. Ketika penyelidik menonton temu bual berkenaan, sekali-sekala tersenyum kerana sifat beliau yang masih hendak bertekak dengan Looi. Kepintarannya bercakap memang padan dengan emosi yang ditunjukkan melalui wajahnya yang sesekali tersenyum, melopong dan penuh tanda soal. Barangkali beliau cuba memahami soalan Looi dalam bahasa Inggeris.

Menemu bual ahli politik yang berpengalaman tetapi kurang mahir berbahasa Inggeris seringkali membantutkan perbincangan. Idea yang sepatutnya memberi inspirasi kepada penonton tidak dapat dihayati sepenuhnya kerana kesinambungan penerangan yang terputus-putus dan sesekali keluar daripada topik sebenar.

Masalah ini dapat diselesaikan oleh penerbit dengan dua cara. Pertama, menjemput ahli politik yang mahir berbahasa Inggeris tanpa mengira parti politik. Perspektif yang berbeza ini dapat memberi pilihan kepada penonton untuk berfikir dengan lebih kritikal terhadap dasar kerajaan dan bagaimana pelaksanaan dasar berkenaan dapat dimanfaatkan oleh rakyat Malaysia. Kedua, memilih ahli parlimen yang lebih muda kerana pandangan mereka seringkali berdasarkan persepsi terkini dan selari dengan keadaan semasa. Mereka juga lebih terdedah dengan maklumat yang diperoleh dari laman web dan lebih banyak membaca.

Kualiti perbincangan dalam program ini akan lebih baik jika tajuk dan ahli panel memiliki kemahiran bahasa Inggeris, membuat ‘kerja rumah’ dan mengaitkannya dengan isu-isu global. Dengan kata lain, mereka mesti membuat ‘literature review’ supaya analisis yang dikemukakan bersifat analitikal. Sebagai contoh, dalam siri yang lepas, seorang wanita India yang ditemu ramah melahirkan rasa tidak puas hati kerana dasar kerajaan yang memberi diskaun lima hingga tujuh peratus kepada pembeli rumah dari golongan bumiputera sedangkan golongan lain tidak. Bagi beliau, amalan ini sangat tidak adil kerana kaum India juga adalah rakyat Malaysia dan menyumbang kepada pembangunan negara.

Berdasarkan kepada pemerhatian tersebut, penyelidik membuat kesimpulan bahawa masih ramai rakyat Malaysia yang tidak tahu kenapa dasar itu diperkenal dan dilaksanakan sekarang. Ia berkait rapat dengan Perlembagaan Persekutuan yang terdapat dalam Perkara 153 iaitu hak istimewa Melayu. Sewajarnya perkara itu diterangkan oleh tetamu jemputan yang diminta mengulas mengenai Dasar Ekonomi Baru kerana ada hubung kait dengan perkara berkenaan.

Secara umum, rancangan PoV ini banyak memberi manfaat kepada penonton yang inginkan rancangan bersifat perbincangan semasa. Walaupun sesetengah pendapat itu ‘memerahkan telinga’, ia boleh dibaiki dengan menyusun topik supaya lebih kemas dan menjemput ahli politik, tokoh akademik, aktivis masyarakat atau tokoh agama supaya nampak kepelbagaian pandangan mereka terhadap sesuatu dasar atau amalan yang sedang dilaksanakan ketika ini. Kritikan atau pandangan bukannya untuk menghentam kerajaan atau pembangkang sebaliknya menjadikan kehidupan rakyat Malaysia lebih baik.

No comments:

Post a Comment