Thursday, April 23, 2009

Cabaran konsep Satu Malaysia (1)

Satu Malaysia adalah satu konsep yang mula menjadi debat dalam kalangan intelektual, pembuat dasar dan ahli politik. Konsep ini juga menjadi wadah menarik untuk diketengahkan dalam suasana politik pasca pilihan raya 2008 yang menyaksikan sokongan pengundi kepada kerajaan Barisan Nasional mula menghakis. Fenomena ‘sokongan mengecut’ pengundi diteruskan dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu, Bukit Gantang di Perak dan Bukit Selambau di Kedah. Dua bukit iaitu Bukit Gantang dan Bukit Selambau adalah fenomena jelas berlaku pemecahan undi Melayu dan bukan Melayu. Rumusan mudah bagi kedua-dua pilihan raya ialah pengundi sudah mula berfikir.

Sebaik sahaja Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak menjadi perdana menteri, beliau mengetengahkan idea Satu Malaysia, Rakyat didahulukan , Pencapaian diutamakan. Slogan ini mampu menyaingi ‘cemerlang, gemilang, terbilang’ yang menjadi ikon kepimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi semasa era kepimpinannya. Namun, Satu Malaysia lebih cepat diperdebatkan kerana masa pengenalannya adalah tepat dan bersesuaian dengan asakan Pakatan Rakyat yang membawa konsep baru dalam suasana politik semasa negara. Potensi konsep Satu Malaysia juga amat cerah andainya idea ini dilihat dalam perspektif serantau dan persaingan antarabangsa kerana isu hubungan etnik semakin menjadi masalah banyak negara khususnya di Eropah apabila proses migrasi berlaku secara besar-besaran dan ditambah pula dengan persepsi negatif masyarakat bukan Islam ke atas agama Islam dan umat Islam di seluruh dunia.

Apabila Datuk Seri Najib mengemukakan konsep Satu Malaysia, aspirasi beliau ialah membina sebuah masyarakat Malaysia yang benar-benar merealisasikan perpaduan. Tidaklah janggal bagi seorang yang mencetuskan idea tersebut lalu membuat lawatan ke tiga kawasan etnik utama di Malaysia bagi membuktikan kesungguhannya.

Kepimpinan Tun Abdul Razak telah mempengaruhi corak dan gaya berfikir beliau. Program pembangunan masyarakat, kecemerlangan modal insan, agihan kekayaan negara dan dasar-dasar yang pragmatik sudah pasti akan menjadi tumpuan. Susunan kabinet juga menunjukkan keupayaan perdana menteri untuk meningkatkan keberkesanan pelaksanaan dasar-dasar sedia ada dan merancang tindakan bijak bagi menghadapi kemelesetan ekonomi global. Idea beliau ketika mengumumkan pakej rangsangan ekonomi tahun lepas iaitu memberi pembiayaan kepada mereka yang melanjutkan pelajaran ke peringkat master dan doktor falsafah telah menjadi idea besar kepada kerajaan China untuk mengikut jejak langkah yang sama.

Konsep Satu Malaysia adalah pendekatan berani dan implementasi pendekatan moden untuk menyusun semula masyarakat yang berbagai-bagai latar belakang. Sejarah perkembangan etnik di Malaysia berada pada keadaan genting pada tahun 1930-an apabila bilangan bukan Melayu melebihi penduduk tempatan. Matlamat Inggeris membawa masuk pekerja dari China dan India adalah untuk memeras kerajinan mereka bekerja bagi meraih keuntungan ekonomi kepada kuasa Eropah itu. Sebahagian besar pekerja itu juga berharap dapat mengumpul kekayaan dan pulang semula negara masing-masing untuk bersara di tanah air sendiri. Tidak ada tertulis secara tersurat atau tersirat yang pendatang China itu dibawa ke Tanah Melayu untuk memberi pengorbanan bagi membangunkan Tanah Melayu. Justeru apabila bancian dilakukan, keadaan itu sangat menggusarkan British dan mereka mula memikirkan satu tindakan mesti dilakukan segera bagi melindungi orang Melayu dan masyarakat bumiputera yang lain.


Jadual 1: Penduduk dalam kiraan ribu dan peratusan-peratusan, 1911-1931


191119211931
Jumlah2,339
(100)
2,907
(100)
3,788
(100)
Melayu1,370
(58.9)
1,569
(54.0)
1,864
(49.2)
Cina693
(19.5)
856
(29.4)
1,285
(33.9)
India239
(10.2)
439
(15.1)
571
(15.1)
Lain-lain37
!9.5)
43
(1.5)
68
(1.8)

Sumber: 1957 Population Census, Report No. 14 1.3 h.3

Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir pernah berkata pada suatu masa bilangan bukan Melayu mengatasi jumlah penduduk Melayu di Tanah Melayu. Dalam erti kata lain, Melayu menjadi minoriti di tanah airnya sendiri. Mahu ataupun tidak, pemimpin-pemimpin Melayu pada masa itu berusaha untuk mempertahankan hak kaum Melayu sehingga beberapa siri pertemuan dan perbincangan dengan pihak British akhirnya wujud persetujuan untuk mengurangkan bilangan bukan Melayu.

Pada tahun 1930-an, terdapat sekumpulan kecil kelompok orang Melayu yang mulai sedar betapa daif bangsanya. Dalam kalangan mereka ada ulama, wartawan, guru dan kakitangan kerajaan. Daripada merekalah kesedaran perjuangan bangsa disemai (Mingguan Malaysia, 19 April 2009).

No comments:

Post a Comment