Tuesday, April 28, 2009

Cabaran konsep Satu Malaysia (3)

Senario hubungan etnik di Malaysia dan negara yang mempunyai masyarakat pelbagai etnik sentiasa menjadi isu dan perhatian. Bagi negara yang berhadapan dengan hubungan etnik yang tegang seperti Palestin-Israeal, Bosnia-Herzegovina dan Rwanda, peperangan adalah jalan keluar kepada rasa benci dan meluat di antara etnik. Selepas berperang, perjanjian yang dipersetujui telah mengubah keadaan hidup dan corak berfikir masyarakat.

Keadaannya berbeza di Israel, negara yang membenci kewujudan rakyat Palestin. Apabila negara Israel diiktiraf secara rasmi oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1948, rakyat Palestin telah menjadi mangsa kepada pembunuhan dan kekejaman Yahudi. Dalam peristiwa Sabra dan Shatila pada 15 September 1982, Dr Ang Swee Chai menceritakan pengalamannya di kem pelarian itu melalui buku ‘Dari Beirut ke Jerusalem’ yang menggambarkan keganasan Yahudi.

‘Saya masih menyimpan gambar anak-anak Palestin yang hilang tempat berteduh, berdiri di tengah-tengah runtuhan dan puing kem Shatila. Mereka terselamat daripada pembunuhan beramai-ramai tetapi kehilangan ibu bapa dan tempat tinggal. Kami menjangka semuanya telah berakhir, tetapi mereka dengan megah mengacung tangan dengan lambang kemenangan sambil berkata kepada saya: Kami tidak takut. Biarlah Israel datang.’

Israel sentiasa takut kepada rakyat Palestin yang hanya ada batu dan semangat kental dalam kehidupan. Apabila menyerang Palestin, serangan tersebut akan dilakukan habis-habisan hinggakan ribuan yang mati. Namun, di sebalik ramai yang terkorban itu, ribuan lagi anak-anak Palestin dilahirkan. Ketika tentera-tentera Yahudi yang ganas menyerang Gaza, lebih 1000 orang yang syahid, tetapi dengan izin Allah SWT, lebih 3000 bayi kecil yang dilahirkan.

Kisah-kisah di atas adalah contoh hubungan etnik yang berlaku di hadapan kita, boleh dicari dalam laman web dan menjadi bahan perbincangan yang serius. Jika hendak dikaitkan dengan masyarakat Malaysia yang berbeza etnik, hubungan antara etnik disifatkan stabil-tegang. Stabil bermaksud dapat menerima perbezaan masing-masing dan menghormati orang lain yang tidak sebangsa. Tegang pula bermaksud mempertahankan hak kaum masing-masing dan akhirnya diselesaikan secara rundingan dan tolak ansur.

Salah seorang pakar dalam hal ehwal Asia, Profesor Corrado Letta berkata, banyak perkara yang boleh dipelajari negara-negara Eropah tentang kontrak sosial yang sedang dilaksanakan oleh Malaysia. Beliau menjelaskan beberapa perkara penting yang menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih baik berbanding 50 tahun yang lalu. Dalam buku ‘Malaysia-Europe: Strategic Partnerships for the Pacific Century’ terbitan Kementerian Luar, Corrado melihat kontrak sosial merujuk pada quid pro quo iaitu timbal balas yang dimuatkan pada Perkara 14 hingga 18 dalam Perlembagaan Persekutuan yang memberi taraf kewarganegaraan kepada bukan Melayu, dan Perkara 153 yang mempastikan hak-hak istimewa Melayu diwujud dan dilaksanakan. Selepas 50 tahun, Perlembagaan yang berasakan kontrak sosial telah menjanjikan persamaan hak kepada semua warganegara tanpa mengira etnik dan agama.
Pada April 2005, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyampaikan ucaptama di Sidang Kemuncak Media Asia telah berkata;

‘Malaysia adalah contoh terbaik bagaimana kontrak sosial mempastikan keamanan dan kestabilan selama 50 tahun. Perkara paling penting dalam kontrak ini ialah persetujuan penduduk bumiputera menerima kewarganegaraan imigran China dan India. Kedua-dua kelompok ini boleh berada dalam jemaah menteri dan majlis mesyuarat negeri. Sebagai imbalan, komuniti imigran berkenaan bersedia dengan keistimewaan ekonomi kepada golongan bumiputera.’

Kejayaan pelaksanaan kontrak sosial telah mengukuhkan dominasi UMNO dan Barisan Nasional dalam kerajaan. Ia juga memberi isyarat kepada hubungan etnik yang lebih stabil untuk memajukan ekonomi negara. Pencapaian Malaysia dalam bidang ekonomi ini memberi gambaran bahawa masyarakat pelbagai kaum boleh bersama-sama membina negara asalkan mereka bersepakat ke arah itu. Kejayaan Malaysia menjadi antara 30 negara utama perdagangan dunia juga adalah bukti kekukuhan politik sejak 50 tahun lalu.

Keadaan ini berbeza dengan Filipina, sebuah negara yang makmur di Asia Tenggara pada tahun 1950-an. Hari ini Filipina menjadi antara negara paling miskin. Kenapa? Kerajaan yang lemah, rasuah, keciciran, pembaziran, kronisme dan nepotisme yang semuanya menyumbang pada kemunduran Filipina.

Masyarakat Melaysia sedang bergerak ke arah negara maju dan persaingan antara etnik yang sangat sengit. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) selama 20 tahun telah menunjukkan beberapa kemajuan ke atas masyarakat Melayu dan bumiputera khususnya dalam agihan kekayaan negara dan mengurangkan tahap kemiskinan. Selepas tahun 2010, kemiskinan tegar dijangka dapat diatasi sepenuhnya dan era baru kehidupan rakyat Melaysia akan bermula sekali lagi.

Tidak ada etnik yang lahir dengan menguasai sesuatu bidang atau kemahiran kecuali melalui proses pencanaian pemikiran, sikap dan budaya yang panjang. Cabaran yang dihadapi menjadikan masyarakat itu matang dan bersedia menghadapi pelbagai risiko. Era kegemilangan Melayu ketika kesultanan Melaka dipunahkan oleh penjajahan Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun. Orang Melayu telah hilang daya saing dan daya juang untuk menjadi pakar dalam pelbagai bidang.

Hari ini masyarakat Melayu harus menerima hakikat bahawa kehidupan mereka adalah sebelah menyebelah dengan imigran China dan India. Masa depan adalah milik mereka jika dapat menguasai saranan menuntut ilmu oleh Nabi Muhammad SAW dilaksana dengan serius. Kejayaan wahyu ilahi sebagai panduan telah menjadikan masyarakat Arab jahiliyah bertukar menjadi penguasa kepada dua per tiga dunia. Tidakkah orang-orang Melayu ingin menguasai dunia? Selepas orang Melayu menjadikan Islam sebagai cara hidup, mereka tidak lagi bertukar kepada agama lain walaupun dijajah beratus-ratus tahun.

Konsep Satu Malaysia yang difikirkan sesuai ialah kembali bersatu atas nama Islam dengan menjadikan Islam sebagai sumber kekuatan yang bakal membawa umat Melayu sebagai pemimpin di rantau Asia.

Menguasai sosiopolitik antarabangsa memang sukar kerana pengaruh Ameriksa Syarikat dan China. Namun, matlamat ke arah itu perlukan keazaman yang tinggi dan bersistematik. Tidak ada apa yang tidak boleh dicapai jika sesuatu bangsa ada perancangan dan pelaksanaan yang mantap. Kemunculan sesuatu kuasa besar yang menguasai tamadun sering bersilih ganti. Pada abad ke-15 hingga 18, kuasa Eropah menakluk dunia. Portugis, Itali, Sepanyol, Belanda dan Britain meneroka dan menjajah negara-negara di Asia, Afrika dan Amerika serta membahagikan negara jajahan mengikut sesuka hati.

Hari ini, di mana lagi kuasa penjajah-penjajah ini? Mereka juga terpaksa bersaing dengan negara-negara yang pernah dijajah dahulu dalam semua bidang. Satu-satunya penguasaan yang masih ada adalah penguasaan ilmu pengetahuan kerana semasa meninggalkan negara jajahan, mereka membawa sekali kitab-kitab lama dan khazanah ilmu bangsa-bangsa yang dijajah.

Kewujudan Malaysia adalah kesan daripada penjajahan. Pertelagahan di antara penjajah telah memisahkan daerah nusantara dan membawa masuk imigran asing untuk menjadi warganegara. Hakikatnya semua bangsa yang ada di Malaysia perlu hidup bersama, menyesuaikan diri dan mesti bersaing untuk terus maju.

Di peringkat global, penghijrahan merupakan isu besar bagi negara-negara Eropah, Jepun, Korea Selatan dan Singapura kerana pertambahan penduduk yang sangat perlahan. Perubahan gaya hidup dan perspektif terhadap kehidupan telah mengubah nilai dan pegangan sebahagian besar masyarakat di sana. Perkahwinan tidak lagi dianggap penting sebaliknya hidup bersama tanpa berkahwin menjadi pilihan.

Di Jepun umpamanya, bilangan orang tua yang semakin bertambah akan menjadikan negara itu lebih bergantung kepada tenaga kerja dari India, China, Bangladesh atau Indonesia untuk menampung kebajikan sosial warganya. Masyarakat Jepun yang satu bangsa akan menjadi pelbagai bangsa dan dijangka akan menghadapi masalah yang sama dengan negara-negara pelbagai etnik yang lain. Tempoh untuk Jepun menghadapi masalah ini hanyalah 50 tahun dari sekarang.

Konsep Satu Malaysia harus dilihat dari perrspektif nilai yang membentuk masyarakat yang bersatu dan menghormati di antara satu sama lain. Agenda Satu Malaysia akan lebih kukuh andainya nilai-nilai kekuatan ditanam dan dipasak ke dalam minda dan sanubari rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment