Saturday, April 25, 2009

Calcarea Phosphorica

Bertindak pada sistem vegetatif menyebabkan kekurangan makanan, perkembangan sel-sel tidak sempurna dan tisu-tisu terencat pertumbuhannya terutama dalam tulang dan sistem kalenjar. Dari segi klinikal, Calcarea Phosphorica adalah sama tindakannya dengan Calcarea Carbonica.

Fikiran: Kanak-kanak yang mudah meradang dan risau. Terlupa; susah tunjukkan keupayaan intelektual.

Kepala: Rasa ada sesuatu yang merayap-rayap di atas kepala; kepala panas; menyucuk-nyucuk di pangkal rambut. Tengkorak lembut dan nipis; pelajar perempuan sakit kepala beserta cirit-birit.

Mata: Silau dengan cahaya terang dari lilin atau lampu gasoline.

Telinga: Telinga berdesing. Dalam dan luar bengkak, merah, gatal, panas dan sakit. Terkeluar tahi telinga.

Hidung: Hidung berair, melarat dalam bilik sejuk; berhenti di tempat terbuka. Hidung berdarah semasa tengah hari.

Muka: Sakit pada tulang rahang atas, dari kanan ke kiri; melarat dari bahagian-bahagian lain ke muka. Bibir atas bengkak; sangat sakit, keras dan terbakar.

Mulut:
Sakit gigi. Hujung lidah luka dan rasa terbakar; sangat melecur. Rasa pahit semasa bangun pagi diiringi sakit kepala.

Kerongkong: Ulser, teruk bila menelan.

Perut: Sangat lapar pada pukul 4 petang; bayi mahu dijaga sepanjang masa; menangis setiap kali hendak makan. Simptom-simptom gastrik. Selepas sendawa rasa panas dalam epigastrium. Kanak-kanak mudah muntah. Perut kembung.

Abdomen: Rasa sakit dan gatal sekitar pusat, lega selepas kentut. Rasa terbakar dalam abdomen; seperti dipotong-potong, senak perut tajam diikuti cirit-birit.

Najis: Cirit-birit kerana minum jus buah-buahan; semasa tumbuh gigi; kerana marah; bercampur nanah; disusuli kentut yang kerap. Dubur rasa sakit; teruk di tempat terbuka dengan rasa berdenyut-denyut, terbakar dan menyucuk-nyucuk. Dubur gatal.

Kencing: Sangat sakit dalam buah pinggang semasa bernafas. Letih selepas banyak kencing.

Seks lelaki: Zakar tegang tanpa ada nafsu berahi. Buah zakar bengkak, pundi-pundi zakar luka atau busung.

Seks perempuan: Lemah rahim; teruk semasa buang air kecil atau besar. Keinginan seks yang tinggi. Datang haid terlalu awal, darah warna terang; terlalu lewat, darah warna gelap. Kanak-kanak enggan menyusu kerana susu rasa masin. Keputihan seperti putih telur; teruk semasa pagi. Buah dada sakit jika disentuh.

Pernafasan: Suara serak. Mesti berdehem untuk bersuara. Pernafasan pendek dan menyusahkan. Dada sempit dan sukar bernafas dari pagi hingga 10 malam; lega dengan berbaring, melarat apabila bangun.

Leher/Belakang: Sakit rheumatik dan menyucuk-nyucuk di bahagian leher. Kekejangan sebelah leher dan diikuti sebelah lagi.

Kakitangan: Sakit kerana terkena basah hujan. Sakit kaki dan tangan dengan rasa bimbang. Sakit rheumatik pada bahu dan lengan. Kaki lemah dan sakit berdenyut-denyut. Sakit pada bahagian atas lutut. Kejang di betis apabila berjalan.

Umum: Berdebar-debar apabila naik ke tempat tinggi; mahu duduk; benci hendak bangun. Sedikit saja sejuk sebabkannya mengalami sakit yang lebih teruk. Kanak-kanak tidak dapat berjalan. Sakit pada bekas jahitan. Kanak-kanak lemah dan kurus. Tendon sakit semasa berlunjur.

Tidur: Mulut terbuka (nganga) dan tidak dapat tahan mengantuk sepanjang hari. Sukar bangun pagi.

Demam: Perlahan-lahan menggigil. Malam berpeluh pada satu-satu bahagian.

Melarat: Pagi; petang; pergerakan; cahaya; sejuk; selepas makan; jus buah-buahan; pertukaran cuaca; basah kena hujan.

Lega: Selepas berbaring.

Konstitusi: Perempuan hampir sampai akil baligh; semasa tumbuh gigi kekal; orang tua.

Patologi: Anaemia, senak perut; kencing manis; cirit-birit; bengkak tonsil (sakit apabila mulut dibuka); keputihan; masalah haid; kurang tenaga saraf; cedera pada tulang; sakit kerongkong; katarak; sakit kepala; senggugut remaja; jerawat remaja; kalenjar pangkal rahim.

No comments:

Post a Comment