Saturday, April 18, 2009

Calcarea Flourica

Penawar yang membantu menguatkan kekenyalan tisu-tisu; amat berguna dalam ketumbuhan yang keras, pecah-pecah dan tegang tendon. Kekurangan penawar ini dapat dikesan apabila urat-urat menjadi kendur dan tidak ada tenaga tegang kendurnya. Calcarea Flourica amat berkesan dengan tindakannya ke atas tulang dan kalenjar terutama dalam rawatan batu karang atau batu hempedu yang mengeras. Salur darah membesar dan menyimpul. Penawar utama untuk ketumbuhan pembuluh darah dengan salur darah menjadi lebih besar dan luas. Tulang dan gigi tidak cukup keseimbangan makanan. Pengerasan akan membentuk kudis yang bernanah. Radang membran sinovial sebabkan sakit dan bengkak pada sendi lutut. Ketumbuhan pada tulang yang tidak berbahaya selepas mengalami kecederaan.

Fikiran: Sangat kecewa; takut tanpa sebab atau menghadapi masalah kewangan.

Kepala: Bunyi berkeriut/gemersik hidung di dalam kepala. Ketumbuhan berdarah pada bayi baru lahir. Kutil keras di kulit kepada.

Mata: Bersilau dan berkerdip; konjunktivitis; katarak.

Telinga: Tahi telinga pada telinga tengah; berdering dan bergema.

Hidung: Sejuk, selesema kering; hidung busuk; hijau tebal berketul, discaj kekuningan semasa hidung berhingus.

Muka: Bengkak keras atas pipi dengan sakit gigi. Rahang mulut membengkak keras.

Mulut: Bisul pada gusi. Lidah pecah dengan rasa/tanpa sakit. Lisah mengeras. Gigi longgar. Sakit jika makan.

Kerongkong: Panas terbakar, lega dengan minum air suam.

Perut: Muntahkan makanan yang tidak hadam. Tersedu. Sendawa.

Najis: Dubur merekah. Buasir berdarah. Dubur gatal kerana cacing pin. Kerap mendapat buasir buta dengan rasa sakit di belakang dan sembelit. Usus kecil banyak angin.

Seks lelaki: Bengkak air. Buah zakar mengeras.

Pernafasan: Suara serak. Batuk dan sukar bernafas. Batuk dengan kahak berketul nipis kekuningan, rasa gatal dan mahu hembus keluar. Simpulan keras dalam buah dada (perempuan).

Leher/Belakang: Lumbago (sakit otot di bahagian bawah belakang) yang kronik; melarat semasa mula hendak jalan/bergerak dan lega bila bergerak. Ketumbuhan bertulang. Bayi yang mendapat penyakit riket pada tulang paha dan semakin merebak penyakitnya. Sakit bahagian bawah belakang dengan rasa terbakar.

Kakitangan: Gout pada sendi-sendi jari. Ketumbuhan tulang pada jari-jari. Synovitis kronik pada lutut.

Kulit: Merekah dan pecah-pecah; tapak tangan atau bahagian kulit mengeras. Dubur merekah. Bernanah sekeliling kuku. Terdapat simpulan, isi, kalenjar yang mengeras dalam buah dada (perempuan). Bengkak atau menjadi keras pada sendi-sendi atau tendon.

Tidur: Mimpi sangat jelas. Dengan rasa benar-benar akan berlaku (lebih kepada unsur-unsur bahaya).

Patologi: Tulang dan tisu lambat tumbuh; sakit belakang; bengkak adenoid (pengumpulan tisu limpatik pada bahagian belakang hidung sebabkan susah bernafas); kanak-kanak lambat berjalan; buasir; cirit-birit kerana makanan tidak hadam; sakit kerongkong; katarak; psoriasis; lidah tegang; muntahkan makanan.

No comments:

Post a Comment