Wednesday, May 16, 2007

Konflik keluarga mendominasi kehilangan kanak-kanak

Kanak-kanak hilang sejak 2004 berjumlah 5,996 orang dan sebahagian besarnya adalah perempuan. Walaupun jumlah yang hilang sejak 2004 hingga 2006 menunjukkan pengurangan, tidak ramai daripada kanak-kanak ini dijumpai semula. Bilangan kehilangan dan dijumpai ditunjukkan di bawah:

2004
2,405 (hilang) 1,752 (dijumpai)

2005

1,803 (hilang) 1,254 (dijumpai)

2006
1,485 (hilang) 900 (dijumpai)

Manakala bagi tahun 2007 (sehingga April), 303 kehilangan dilaporkan dan 176 daripadanya dijumpai semula.

Punca kanak-kanak hilang di Malaysia kebanyakannya dikaitkan dengan lari dari rumah kerana terpengaruh dengan ajakan dan pujuk rayu rakan atau teman lelaki dan teman wanita. Sebahagiannya pula kerana menghadapi konflik keluarga, kurang perhatian oleh keluarga dan ingin hidup bebas menikmati zaman remaja. Sebab-sebab yang lain ialah penderaan, mencari pekerjaan, ditipu dan dijadikan pelacur, tidak berminat belajar, gagal peperiksaan, mangsa cabul dan rogol oleh keluarga, dibunuh, diculik, hilang di hutan dan hilang di laut


Secara umum, kanak-kanak perempuan yang berumur di antara 14 hingga 17 tahun meninggalkan rumah kerana mengikut kawan. Bagi kanak-kanak di bawah 14 tahun, mereka hilang kerana diculik, dikurung atau dibunuh.

Beberapa kes kehilangan kanak-kanak yang berlaku setiap tahun lebih kerap melibatkan kanak-kanak perempuan. Tengku Puteri Nur Aqilah Tengku Kamarudin dilaporkan hilang pada April 2005 dan kembali ke rumah dua tahun selepas itu. Keadaannya sugul dan tidak banyak bercakap. Noor Zuliati Mohd Zulkipli, keluar dari rumah pada Oktober 2006 selepas merajuk dan dijumpai sebelas hari kemudiannya. Nurshafiqah Borhan, berusia 14 tahun dijumpai mati dua hari selepas dirogol dan dibunuh. Mayatnya dilihat berada di dalam longkang dengan pakaian sekolah yang lengkap pada 28 Januari 2006.

Manakala Ching Poon, 8 tahun, diculik pada 25 April 2006 dan rangka mayatnya ditemui sebelas hari kemudiannya di Johor Bharu. Dan yang terbaru, Muhamad Nazrin Shamsul Ghazali atau Yin dijumpai semula selepas gerakan besar-besaran selama 15 hari di seluruh negara.

Di laman web
http://my.missingkids.com, terdapat 13 orang remaja perempuan dilaporkan hilang. Syuhada Yahya, sekarang berumur 23 tahun, dilaporkan hilang pada Julai 2002 kerana disyaki dilarikan oleh rakyat Indonesia ke Acheh. Konflik keluarga menyebabkan Ho Lee Lee dari Kuching, Sarawak, mengambil keputusan keluar dari rumah. Kehilangannya pada Ogos 2002 masih tidak dapat dikesan tetapi dipercayai masih bersama rakan-rakannya.

Daripada lima alasan utama kehilangan kanak-kanak, didapati dua sebab terpenting ialah pengaruh rakan dan konflik yang tercetus di dalam keluarga. Kesan pembangunan dan pembandaran telah menggalakkan peralihan dari keluarga besar kepada keluarga nukleus seterusnya menenggelamkan nilai-nilai dan tradisi masyarakat.

Pada awal tahun 1990-an dahulu, kerajaan melancarkan kempen masyarakat penyayang ke seluruh negara bagi menggalakkan pembentukan keluarga yang lebih harmoni dan menjadikan keluarga sebagai teras kesejahteraan masyarakat. Sebelum kempen ini dilancarkan, beberapa kes penderaan kanak-kanak telah berlaku khususnya yang menggemparkan negara iaitu Balasundram (
http://www.parlimen.gov.my/hindex/pdf/DN-07-08-1991.pdf - Tuan Abdul Rashid bin Ismail, muka surat 45), meninggal dunia kerana didera ahli keluarga sendiri. Kes-kes yang berlaku selepas itu ternyata membuka mata ramai pihak untuk mengambil inisiatif ke arah menumpukan program kekeluargaan.

Akademi Keluarga Bahagia (AKRAB), Summer Camp dan Superkids adalah antara program pembangunan diri yang mendapat sambutan luar biasa daripada masyarakat. Ketika itu juga jenama terkenal dalam pembangunan keluarga, Datuk Mohd Fadzillah Kamsah dan Datuk Hassan Ali muncul memberi panduan kepada seluruh keluarga di Malaysia tentang bagaimana melahirkan keluarga penyayang. Sambutan daripada orang ramai sangat mengalakkan dan pada hari ini semakin banyak program kekeluargaan yang dianjurkan di semua peringkat masyarakat.

Dalam satu kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat, ibu bapa yang memberi masa secukupnya untuk keluarga mereka mendapati perkembangan yang positif terhadap potensi anak-anak yang dibesarkan. Antara hasil kajian berkenaan ialah:

1. Prestasi yang lebih baik di sekolah
2. Tabiat makan yang sihat
3. Menjauhi dadah dan alkohol
4. Ada harga diri yang memberangsangkan

Kunci kepada empat kesimpulan di atas adalah "masa bersama keluarga." Peranan keluarga terletak pada sejauh mana suami dan isteri memperuntukkan masa di sebalik kesibukan kerja masing-masing. Mahu atau tidak, keluarga di bandar lebih sukar mencari masa yang berkuantiti kerana cara gaya hidup yang berbeza daripada pinggir bandar. Inilah cabaran utama keluarga di bandar untuk mempastikan perkembangan anak-anak yang sihat dapat dijayakan dengan sempurna.

Bak kata pepatah, "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih, cuba seribu cara." Dengan menilai semula jadual kerja, sesebuah keluarga akan pasti menjumpai peluang-peluang untuk membina kembali kemesraan dan kegembiraan. Beberapa cara yang mudah dan praktikal dapat memupuk hubungan yang lebih intim di antara ibu bapa dan anak-anak iaitu:

1. Berjemaah solat khususnya maghrib dan isyak.
2. Makan malam bersama sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.
3. Mengutamakan jadual keluarga daripada aktiviti sukan dan sosial kerana perkembangan anak-anak lebih mustahak.
4. Galakkan aktiviti bersama iaitu permainan berkumpulan bagi meningkatkan interaksi sesama ahli keluarga.
5. Menggunakan masa sebelum tidur anak-anak dengan mendengar dan memberi maklum balas apa yang mereka lakukan sepanjang hari.
6. Jadikan kerja sekolah anak-anak sebagai aktiviti keluarga. Cara ini dapat membantu membangunkan kreativiti kepada penyelesaian masalah di samping memberi ruang untuk percambahan fikiran.

Kasih-sayang di dalam keluarga adalah penentu kepada hubungan yang berkekalan di antara ibu bapa dan anak-anak. Eratnya hubungan masa depan sesama ahli keluarga tidak dapat dibuat-buat malah mesti dibentuk dan dipupuk bermula sejak keluarga diwujudkan. Banyak indikator yang boleh kita gunakan untuk menilai sejauh mana kehadiran perasaan kasih dan sayang sesama suami isteri, anak-anak dan ibu bapa. Antaranya ialah berapa kerap bertanya khabar, berapa kali belaian psikologi dan fizikal diberikan, apakah bentuk interaksi yang jelas dalam perbualan seharian keluarga dan bagaimana sesuatu konflik yang timbul diselesaikan.

Keluarga adalah pusat kepada perkembangan individu di dalam masyarakat. Di mana-mana negara sekali pun, institusi keluarga sentiasa diperkukuhkan dan dimantapkan kerana masyarakat tanpa keluarga tidak akan berjaya biar sehebat manapun usaha yang dilakukan. Justeru itu, Islam datang dengan panduan dan amalan yang praktikal bagi membentuk sebuah keluarga yang sejahtera.

Dari perspektif Islam, proses didikan kanak-kanak bermula sejak di dalam kandungan. Peringkat seterusnya ditentukan oleh persekitaran kanak-kanak tersebut. Jika ibu bapanya ada ciri-ciri penyayang, beruntunglah kanak-kanak tersebut. Dia akan ditatang dengan didikan ruh, berjiwa pejuang dan berakhlak mulia. Jika ibu bapanya ada ciri-ciri pembenci, nahaslah masa depannya. Dia membesar dengan jiwa yang memberontak dan tidak puas dengan kehidupan. Adab dan budi bahasanya kasar dan tidak tahu erti bertimbang rasa.


Amat malang bagi keluarga yang kehilangan anak-anak disebabkan punca dari dalam rumah kerana faktor tersebut boleh dikawal. Didikan nilai dan agama dapat mencegah kanak-kanak daripada mementingkan diri sendiri dan membelakangkan ibu bapa. Jiwa kanak-kanak yang bersih dan suci amat mudah terpengaruh dengan keseronokan yang melalaikan diri.

Apa yang akan berlaku di dalam kehidupan seorang kanak-kanak jika tidak pernah diajar bersolat, tidak pernah ditegur jika meninggalkan solat dan tidak pernah diajak untuk bersolat? Dia akan membesar sebagai remaja yang buta pada agamanya sendiri, jiwa yang kosong dan tidak tentu arah tuju hidupnya. Yang membimbangkan ialah apabila mati, hendak membaca al-quran sebagai sedekah kepada ibu bapa juga tidak tahu kerana tidak pernah diajar untuk mengaji semasa kecilnya. Dalam hal ini, siapa yang patut dipersalahkan?

Anak-anak remaja perempuan dan lelaki yang keluar malam dan belum tentu balik ke rumah, apa yang akan berlaku kepada mereka apabila berkeluarga kelak? Kitaran hidup adalah sunnah alam. Hari ini remaja yang merungsingkan hati ibu bapanya, hari esok dia juga turut rungsing dengan perangai dan kelakuan anak-anaknya. Kitaran hidup sebegini hanya boleh dipecahkan melalui kesedaran, belajar tentang keluarga dan mahu membuat perubahan yang positif iaitu kembali kepada fitrah manusia yang menjadikan Allah dan RasulNya sebagai panduan, bukannya mengambil teori-teori kosong yang kadangkala lebih menjurus kepada kemusnahan sesebuah keluarga.


2 comments:

  1. thanks ... petikan ne byk bantu sya buat karangn. like it. =)

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:03 PM

    thanks....skarang da boleh bt krgn berpandukan isi2 di atas

    ReplyDelete