Tuesday, May 01, 2007

Perancangan licik White Anglo-Saxon Protestant (WASP)

WASP adalah istilah, kadangkala kritikal merupakan tanda sama ada kumpulan etnik, budaya, adat atau warisan kumpulan Yankee di Amerika Syarikat atau lebih khusus lagi adalah sebuah pertubuhan elit Amerika yang mana sebahagian besarnya adalah Yankee. Istilah ini pertama kali digunakan oleh kumpulan khatolik Irish sebagai pengesahan konflik yang berpanjangan dengan Anglo-Saxon (kumpulan Protestant di New England). Ia dipopularkan oleh ahIi sosiologi, E. Digby Baltzell pada tahun 1964 melalui bukunya The Protestant Establishment : Aristocracy & Caste in America. Selebihnya adalah warisan cucu-cicit imigran era penjajahan British terutamanya dari England tetapi keturunan Irish Scots, Welsh dan bangsawan Scottish dikelompokkan sebagai Protestantism. Kumpulan pertengahan kulit putih tidak semuanya dikenali sebagai WASP biarpun mereka adalah Protestant dari British. Status WASP adalah termasuk keturunan Deutch seperti Vanderbilts dan Roosevelts.

Penggunaan WASP semakin membesar di kalangan negara-negara yang menggunakan bahasa Inggeris seperti Australia. Istilah ini digunakan secara meluas sejak mula diperkenalkan. Sesetengahnya merujuk kepada kekuasaan kumpulan elit dan sebahagian lagi merujuk kepada kelompok etnik. Penggunaannya berubah untuk menentukan kumpulan etnik yang dimaksudkan dan ada yang mengatakan WASP adalah semua kelompok Protestant di Eropah. Kebanyakan kamus memberi amaran bahawa istilah ini membawa maksud menghina. Di bahagian timur laut Amerika Syarikat, ia digunakan untuk membezakan penduduk awal Amerika daripada pendatang Eropah seperti khatolik Irish-Amerika, Yahudi-Amerika, Itali-Amerika dan etnik kulit putih yang lainnya. WASP di bahagian ini dirujuk sebagai Yankee.

Di bahagian selatan, WASP jarang digunakan. Sebelah barat, Anglo sering digunakan bagi membezakan kulit putih Eropah dan Hispanic. Justeru itu, istilah WASP mempunyai maksud yang lebih luas iaitu termasuk semua yang berkulit putih tanpa mengira agama, keturunan atau kelompok etnik.

Satu lagi istilah yang muncul dan lebih agresif ialah White Anglo-Saxon Neo Conservative (WASNC). Dr. Chandra Muzaffar ketika ditemu bual pada 7 November 2004 menyifatkan kumpulan ini seratus peratus adalah zionis, bergantung kepada kuasa ketenteraan Amerika Syarikat untuk menguasai dunia. Mereka mahu mendirikan empayar global pertama. Projek New American Century (PNAC) adalah usaha mereka untuk menguasai seluruh dunia melalui peperangan.

Siapakah mereka ini?

Dick Cheney, Timbalan Presiden Amerika Syarikat yang kelihatan pendiam adalah ketua kumpulan neo konservatif dalam barisan kabinet Amerika yang banyak mempengaruhi keputusan George W. Bush. Protestant ialah salah satu mazhab dalam agama kristian muncul daripada bantahan Martin Luther King pada 1517. Mazhab ini membantah khatolik dan Presiden Bush terpengaruh dengan ajaran ini dan mengamalkan ajaran Injil serta mengambil nas terjemahannya untuk memulakan perang ke atas Afghanistan dan Iraq tetapi diterjemahkan untuk kesesuaian agenda Anglo-Saxon Amerika Syarikat.

Kelompok kristian kanan atau neo konservatif telah lama berpengaruh di Amerika dan berjaya membawa masuk individu yang cenderung kepada pemikiran mereka di kongres.

Gerakan Protestant ini merupakan satu bentuk reformasi baru dalam agama kristian yang menentang fahaman ortodoks gereja-gereja kristian. Fahaman ini tersebar di Italy, Uruguay dan Indonesia. Sehingga tahun 2005, sejumlah 5.9 peratus atau 241,000 penduduk Indonesia bermazhab Protestant. Ajarannya di Indonesia lebih banyak dipengaruhi oleh ajaran Calvin dan Lutheran.

Kumpulan neo konservatif ini menubuhkan Jewish Institute for National Security Affair (JINSA) sebagai landasan untuk menjaga kepentingan Yahudi dalam pentadbiran Amerika Syarikat. JINSA dipimpin oleh Stephen Bryen (ahli lembaga penasihat JINSA). Shosana, isteri Bryen, mengendalikan JINSA yang beralamat di 1779 Massachusetts Avenue, NW, Suite 515 Washington DC 20036. Ia bertapak pada 1973 dengan matlamat membawa isu keselamatan Israel untuk perhatian perancang polisi Amerika Syarikat. JINSA berfungsi mempengaruhi Amerika bagi membina sokongan di Pentagon iaitu; a) melaksanakan potongan cukai terhadap jeneral bersara ke dalam sumber kewangan negara Israel, b) bertukar pendapat dengan pegawai-pegawai ketenteraan dan politik Israel, dan c) menggesa Amerika Syarikat menurut kehendak polisi luar Israel.

Ahli-ahli JINSA adalah Dick Cheney, Paul Wolfowitz (Presiden Bank Dunia yang sedang menghadapi krisis kepimpinan di bank itu) dan Douglas Feith (Timbalan di bawah Setiausaha Pertahan Amerika Syarikat). Mereka ini berada dalam kabinet Amerika dan Pentagon. Seorang lagi ialah William Kristol yang lebih dikenali sebagai tokoh neo konservatif yang pro peperangan. Beliau membina hubungan dan rangkaian yang luas di seluruh dunia. Mendapat bantuan maklumat daripada Central Intelligence Agency (CIA) kerana bapanya, Irving Kristol cukup berpengaruh dalam CIA dan mempunyai kumpulan "Kongres untuk Kebebasan Budaya" yang dibiayai oleh CIA. Beliau telah mengubah pengikut-pengikut Trotsky Reaganisme menjadi golongan neo konservatif. Bantuan kewangan untuk meluaskan pengaruh neo konservatif dan Yahudi dalam kabinet Amerika diberi oleh Vin Weber (Pengerusi National Endowment for Democracy). Di samping itu, sokongan publisiti turut diberi oleh Rupert Mudoch (pemilik News Corp. berketurunan Yahudi).

Wiliam Kristol bercita-cita besar iaitu membantu Yahudi mewujudkan "Israel Raya." Langkah pertama ialah menysun semula negara-negara Arab di Timur Tengah dengan menyerang Iraq. Tiga tokoh yang bersama-sama merangka serangan ke atas Iraq ialah Paul Wolfowitz (Presiden Bank Dunia), Richard Perle (ahli lembaga penasihat JINSA) dan Henry Kissinger (Setiausaha Negara Amerika Syarikat semasa Presiden Richard Nixon). Rangkaian pemikiran tokoh-tokoh ini telah mendalangi serangan Amerika Syarikat ke atas Iraq pada 17 Mac 2003 dan mereka adalah nasionalis Israel.

Maklumat mengenai kegiatan mereka telah dibocorkan kepada masyarakat umum setelah Menteri Luar Arab Saudi, Saud Al-Faisal menyatakan negaranya tidak akan membenarkan wilayah negara tersebut digunakan untuk menyerang Iraq. Richard Perle sebagai contoh, adalah pencetus inspirasi di sebalik semua konspirasi ini. Beliau merupakan Pengerusi Lembaga Polisi Pertahanan yang mempunyai prasangka buruk terhadap orang-orang Islam dan Arab, juga merupakan penyokong Israel yang amat taat dan ahli mafia yang berada di sekeliling Presiden Bush. Beliau juga merencanakan peta perancangan dan membocorkan maklumat bagi membangkitkan kegemparan ke atas isu Iraq ini.

Lebih ramai tokoh berada di sebalik kumpulan neo konservatif ini. Salah seorang daripada mereka, intelektual yang tidak dikenali, Laurent Murawiec, menyifatkan Arab Saudi sebagai, "kernel of evil, the prime mover, the most dangerous opponent" di Timur Tengah. Murawiec adalah pengikut Perle. Tindakan rakus untuk menakluki Asia Barat ada hubungkaitnya dengan kepentingan minyak, kedudukan Israel dan pengaruh tafsiran melampau ke atas fahaman Protestant. Mereka yakin bahawa keutuhan dan keselamatan Israel sangat penting kerana Israel yang dapat menguasai Asia Barat adalah prasyarat kemunculan Jesus ke dunia. Kemudiannya agama kristian akan berkembang ke seluruh dunia. Justeru, zionis perlu dilindungi dan dibantu kerana Israel yang selamat akan mengembangkan agama kristian.

Hubungan kristian dan zionis akan berpanjangan selama 20 hingga 30 tahun lagi melalui penubuhan PNAC pada 3 Jun 1997. Peranan dan fungsi PNAC sama seperti Committee on the Present Danger (CPD) yang ditubuhkan pada 1970 dan 1980 semasa konfrontasi Perang Dingin dengan Rusia dan negara-negara komunis serta Perang Vietnam. Modus operandi PNAC sangat licik dan penuh putar-belit bagi membolehkan Amerika Syarikat menguasai dunia dengan meningkatkan penggunaan kekerasan ketenteraan, kaedah pre-emptive defence, campur tangan dalam urusan politik, ekonomi dan sosial negara-negara lain sama ada secara langsung ataupun menggunakan proksi.

PNAC juga bertanggungjawab mendesak Amerika Syarikat untuk menyerang Afghanistan dan Iraq serta campur tangan antarabangsa di Korea Utara, Taiwan, Syria dan Iran. Mereka juga menjadikan jurang negara kaya dan miskin semakin bertambah. Tidak ada lagi pertubuhan atau negara yang dapat menghalang kegiatan ini selepas Rusia dikalahkan melalui pembaharuan ekonomi oleh Mikhail Gorbachev. Mengharapkan China untuk menjadi seteru Washington masih agak kritikal kerana dalam proses pembangunan negara yang pesat dan tentu tidak mahu mejejaskan pertumbuhan ekonomi yang sedang berkembang. Rusia sukar untuk kembali berkuasa walaupun jentera perisikan dan keselamatannya kembali berfungsi. Malahan tidak ada lagi keselamatan yang dapat menghalang kemaraan PNAC untuk mempengaruhi Rumah Putih.

Yahudi akan terus mengatur catur politik antarabangsa dengan menggunakan minda beberapa pemikir Yahudi. Mereka tidak menggunakan senjata untuk menguasai dan memusnahkan orang lain sebaliknya berselindung di sebalik penyamaran. Kehadiran mereka dirasai tetapi tidak dapat diperhati. Hari ini, Yahudi telah dapat menguasai kata pemutus di negara paling kuat di dunia, Yahudi mentadbir dengan proksi.


Sisipan


Why are Jews so powerful?


There are only 14 million Jews in the world; seven million in the Americas, five million in Asia, two million in Europe and 100,000 in Africa. For every single Jew in the world there are 100 Muslims. Yet, Jews are more than a hundred times more powerful than all the Muslims put together. Ever wondered why?Jesus of Nazareth was Jewish. Albert Einstein, the most influential scientist of all time and TIME magazine's Person of the Century', was a Jew. Sigmund Freud -- id, ego, and superego – the father of psychoanalysis was a Jew. So were Karl Marx, Paul Samuelson and Milton Friedman.

Here are a few other Jews whose intellectual output has enriched the whole humanity: Benjamin Rubin gave humanity the vaccinating needle. Jonas Salk developed the first polio vaccine. Alert Sabin developed the improved live polio vaccine. Gertrude Elion gave us a leukemia fighting drug. Baruch Blumberg developed the vaccination for Hepatitis B. Paul Ehrlich discovered a treatment for syphilis (a sexually transmitted disease). Elie Metchnikoff won a Nobel Prize in infectious diseases.

Bernard Katz won a Nobel Prize in neuromuscular transmission. Andrew Schally won a Nobel in endocrinology (disorders of the endocrine system; diabetes, hyperthyroidism). Aaron Beck founded Cognitive Therapy (psychotherapy to treat mental disorders, depression and phobias). Gregory Pincus developed the first oral contraceptive pill. George Wald won a Nobel for furthering our understanding of the human eye. Stanley Cohen won a Nobel in embryology (study of embryos and their development). Willem Kolff came up with the kidney dialysis machine.

Over the past 105 years, 14 million Jews have won 15-dozen Nobel Prizes while only three Nobel Prizes have been won by 1.4 billion Muslims (other than Peace Prizes).

Why are Jews so powerful? Stanley Mezor invented the first micro- processing chip. Leo Szilard developed the first nuclear chain reactor. Peter Schultz, optical fibre cable; Charles Adler, traffic lights; Benno Strauss, Stainless steel; Isador Kisee, sound movies; Emile Berliner, telephone microphone and Charles Ginsburg, videotape recorder.

Famous financiers in the business world who belong to Jewish faith include Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's) , Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskins & Robbins) and Bill Rosenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, President of Yale University, is a Jew. So are Henry Kissinger (American secretary of state), Alan Greenspan (fed chairman under Reagan, Bush, Clinton and Bush), Joseph Lieberman, Madeleine Albright (American secretary of state), Casper Weinberger (American secretary of defence), Maxim Litvinov (USSR foreign Minister), David Marshal (Singapore's first chief minister), Issac Isaacs (governor-general of Australia), Benjamin Disraeli (British statesman and author), Yevgeny Primakov (Russian PM), Barry Goldwater, Jorge Sampaio president of Portugal), John Deutsch (CIA director), Herb Gray (Canadian deputy PM), Pierre Mendes (French PM), Michael Howard (British home secretary), Bruno Kreisky (chancellor of Austria) and Robert Rubin (American secretary of treasury).

In the media, famous Jews include Wolf Blitzer (CNN), Barbara Walters (ABC News), Eugene Meyer (Washington Post), Henry Grunwald (editor-in-chief Time), Katherine Graham (publisher of The Washington Post), Joseph Lelyyeld (Executive editor, The New York Times), and Max Frankel (New York Times).

Can you name the most beneficent philanthropist in the history of the world? The name is George Soros, a Jew, who has so far donated a colossal $4 billion most of which has gone as aid to scientists and universities around the world. Second to George Soros is Walter Annenberg, another Jew, who has built a hundred libraries by donating an estimated $2 billion. At the Olympics, Mark Spitz set a record of sorts by wining seven gold medals. Lenny Krayzelburg is a three-time Olympic gold medalist. Spitz, Krayzelburg and Boris Becker are all Jewish.

No comments:

Post a Comment