Sunday, May 13, 2007

How to use the internet to earn US Dollars in your pajamas

Penulis : Sen Ze
Tahun : 2003
Penerbit : Kanyin Publications, Sungai Buloh, Selangor
Muka surat : 144

Pelbagai jenis pujian telah dihamburkan kepada penulis buku ini, Sen Ze kerana mendedahkan teknik mudah untuk memulakan perniagaan internet dengan kos paling minimum. Sembilan bab yang dimuatkan bermula dengan pengenalan latar belakang penulis yang mempunyai kelayakan dalam bidang perundangan tetapi bertukar ke bidang teknologi maklumat yang memberi fokus kepada perkhidmatan mencipta laman web dan pengaturcaraan komputer serta pemasaran internet pada tahun 1997. Pengalaman beliau mengendalikan syarikat IT membuka ruang bagi beliau mencipta keajaiban dengan mendapatkan wang dalam bentuk US Dollar setiap hari.

Di dalam buku ini diterangkan langkah demi langkah untuk memulakan perniagaan internet. Penulis mensasarkan jualan dalam US Dollar kerana jumlah pengguna internet di dunia kebanyakannya tertumpu di Barat. Urusan pembelian secara atas talian menggunakan mata wang dollar.

Bagaimana hendak memulakan perniagaan internet?

Langkah pertama, mencipta produk dalam bentuk digital. Beliau menyiapkan draf buku dalam bentuk perisian Microsoft Word Document dan ditukar ke Adobe PDF menggunakan Adobe PDFMaker Programme.

Kemudian, menyediakan domain. Pilih domain yang menarik dan ada ciri-ciri perniagaan.

Seterusnya, mendirikan hos sendiri. Harganya berbeza-beza. Yang penting ialah keupayaan untuk menarik perhatian pelanggan.

Selepas itu, menghantar produk digital kepada domain. Muatkan dokumen PDF ke dalam hos melalui FTP (File Transfer Protocol) Programme. Boleh saja digunakan WS_FTP.

Akhir sekali, sediakan proses penghantaran secara sistematik laman web yang mengandungi maklumat muat turun kepada pembeli.

Sen Ze mengambil contoh kejayaan seorang usahawan internet yang tidak mempunyai sebarang produk tetapi dapat menjana pendapatan USD$156,000 setahun (RM600,000). Kerjanya hanya menyiarkan bahan jenaka dari Isnin hingga Jumaat kepada 400,000 pelanggan dengan nama "JokeADay." Ray Owens telah mengumpulkan jenaka daripada internet dan menghantar 2 jenaka setiap hari kepada pelanggannya melalui e-mail. Bagaimana Owens membuat wang?

Beliau mengambil masa untuk memperkenalkan laman webnya kepada pelanggan. Setelah
http://www.jokeaday.com/ dikenali, beliau menawarkan ruang iklan untuk para pengiklan menyiarkan produk mereka pada dua bahagian. Sebelah atas jenakanya, beliau mengenakan caj sebanyak US$250 manakala sebelah bawah sebanyak USD$350.

Modal kejayaan Owens adalah berfikir dan rajin mengumpul bahan jenaka dari seluruh dunia. Kadangkala pelanggannya sendiri yang menghantar jenaka kepadanya. Kaedah pemasaran begini sememangnya telah lama dilakukan oleh pihak media dan laman-laman web yang terkenal.

Ulasan Editor : Buku ini menggunakan bahasa Inggeris yang sangat mudah untuk difahami. Ini bermakna, penulis hendak berkongsi dengan pembacanya dalam keadaan paling selesa dan menyeronokkan. Susunan bab dan isi kandungannya dibuat secara teratur, ringkas dan mudah. Tips dan strategi untuk memulakan perniagaan internet didedahkan tanpa berasa takut untuk ditiru oleh orang lain. Buku ini telah membuka pemikiran ramai orang untuk melihat kebaikan internet bagi membina ruang kepada bekerja sendiri. Kita tidak perlu tahu semua perkara untuk menjalankan urus niaga di internet, kita hanya cuma tahu perkara yang perlu untuk menjalankan perniagaan melalui internet.

No comments:

Post a Comment