Saturday, May 12, 2007

Legasi Tony Blair

Perdana Menteri Britain, Tony Blair akan menyerahkan surat perletakan jawatan pada 27 Jun 2007 ini, meninggalkan jawatan yang disandangnya selama 10 tahun. Sanjungan daripada rakan-rakan dan pesaing politiknya mewarnai keputusan Blair yang berkata: "Saya lakukan sesuatu yang saya fikir benar."

Blair akan diingati kerana peranannya bersama George W. Bush di Afghanistan dan Iraq. Peranan besar beliau sebagai "rakan seperjuangan" sangat bermakna kepada Amerika Syarikat kerana membantu impian Bush untuk menawan Iraq dan menghapuskan Saddam Hussein.

Perjuangan menentang keganasan di Afghanistan selepas 11 September 2001 menjadi permulaan kepada penglibatan Blair dalam kancah peperangan antarabangsa. Bersama Amerika Syarikat, beliau bersatu tenaga mencari Osama Ben Laden tetapi berhadapan dengan serangan balas pada 7 Julai 2005 di London.

Sejak kedua-dua kejadian, 9/11 dan 7/7 itu, ketakutan kepada Islam ataupun Islamphobia telah diberikan perhatian penuh sehingga banyak permusuhan mula muncul terhadap Islam. Maaruf Ahmed, pengerusi Circle Community Youth Outreach Programme berkata: "Tidak ada apa-apa yang demokratik tentang bagaimana kerajaannya beroperasi. Saya takut tahun-tahun yang akan datang Blair akan diingati sebagai seorang penzalim yang berselindung di sebalik peperangan menentang pengganas."

Ketika Blair mendapat kuasa daripada era Tatcherism, beliau berikrar untuk mengekalkan asas-asas pentadbiran. Pada masa yang sama, menggambarkan imej sebagai seorang lelaki yang jujur. Ketika persidangan Parti Buruh 2004, Blair berkata: "Saya hanya mengetahui apa yang saya percaya." Kenyataan ini adalah gambaran perubahan setelah berjaya mengikis pengaruh Parti Konservatif yang dibayangi oleh Margaret Tatcher.

Justeru, legasi terbesar Blair ialah keputusannya untuk menyerang Iraq yang sentiasa dipertahankannya. Sokongan kepada George Bush menyebabkannya hilang kawan di London tetapi dialu-alukan di Washington. Colin Powell, Setiausaha Negara Amerika Syarikat dari 2001 hingga 2005 berkata, "saya fikir Perdana Menteri Blair telah memberi impak yang sangat besar ke atas dunia politik, dan sangat jelas beliau memang telah memberi kesan yang sangat bermakna ke atas hubungan istimewa di antara Amerika Syarikat dan Britain."

Dari sudut yang berbeza, tiga orang pakar berpendapat terdapat beberapa perkara yang jelas dalam pentadbiran Blair. Ian, Kershaw, profesor sejarah moden di Universiti Sheffield berkata: "Sepuluh tahun kerajaan bergaya presiden telah menghakis kuasa Dewan Rakyat. Reformasi yang berkesan masih lagi jauh."

Bagi Andrew Roberts, ahli sejarah dan penulis riwayat hidup berkata, Blair adalah pemimpin perang yang baik. Menghalau keluar kumpulan Al-Qaeda dan Taliban daripada kawasan penting di Afghanistan adalah salah satu pencapaian hebat beliau. Tidak lama selepas 67 orang askar Britain mati dalam pertempuran, Blair menunjukkan personaliti yang mustahil dilihat sebelum itu: kepimpinan Churchill.

Di dalam negara, kemenangan Blair dalam pilihan raya 1997, 2001 dan 2005 akan menjadi kemenangan paling manis sebagai pemimpin Parti Buruh. Menggantikan John Smith sebagai ketua parti pada 1994, Blair memperuntukkan tiga tahun sebagai persediaan memenangi pilihan raya dan membaharui polisi pertahanan, perdagangan dan ekonomi Parti Buruh.

Anthony Seldon, penulis riwayat hidup Blair meneruskan, "hukuman sejarah ke atas semua Perdana Menteri selepas mereka meninggalkan pejabat adalah pertikaian yang tidak habis tetapi sangat sedikit dalam sejarah British moden yang tertakluk pada pertikaian yang hangat seperti Blair."

Walaupun Blair berhasrat membangunkan perkhidmatan awam yang bertaraf dunia, menukar perlembagaan dan mengurangkan ketaksamaan. Tetapi proses permulaan agak perlahan (1997-2001) di mana beliau memberi tumpuan ke atas isu-isu perubahan perlembagaan dan kebajikan. Penggal ketiga (2005-2007), Blair mula membawa keluar polisi-polisi baru yang berkait dengan tenaga nuklear, kebajikan, perubahan persaraan dan kebebasan yang lebih besar untuk pendidikan dan kesihatan.

Blair yang percaya kepentingan Britain berada dalam kedudukan terbaik jika berganding bahu dengan Amerika Syarikat, memberi perhatian yang sangat besar kepada perang di Iraq berbanding menyelesaikan konflik Arab-Israel, membasmi kemiskinan di Afrika dan kesan pemanasan global.

Tindak balas yang segera ke atas kematian Puteri Diana pada 1997, peristiwa 11 September dan pengebomam di London pada Julai 2005, beliau berupaya menjumpai rentak yang sama dengan beberapa pemimpin termasuk presiden Amerika Syarikat.

Pemimpin pembangkang Majlis Tower Hamlets, Abjol Miah berkata kajian ke atas 2,000 responden berpendapat UK adalah tempat yang kurang menggembirakan untuk didiami di sebalik laporan bebas yang menyatakan ekonomi UK lebih baik daripada negara-negara lain. Pada masa yang sama, pembaharuan kebajikan dan ketaksamaan tidak menyeluruh. Di Tower Hamlets, perbezaan yang kaya dan miskin nampak sangat jelas. Harga hartanah yang melambung tinggi sukar bagi penduduk tempatan untuk memilikinya.

Kesimpulan terbaik yang boleh diberikan ke atas pentadbiran Blair ialah sikap terlalu bergantung kepada penasihat telah menyebabkannya hilang kredibiliti sebagai pemimpin utama dunia.

No comments:

Post a Comment