Perpaduan Melayu semakin kencang diperkatakan selepas pilihan raya umum lalu. Kemaraan pembangkang juga bertambah di parlimen. Isu perpaduan Melayu dicetuskan oleh kelompok yang prihatin dengan masa depan kuasa politik orang Melayu di Malaysia. Selama 50 tahun kuasa pentadbiran negara berada di tangan kaum itu tanpa dapat digugat oleh mana-mana pihak.
Kelompok nasionalis amat risau dan susah hati jika Melayu hilang kuasa manakala kelompok aliran agama, mereka tidak risau kerana bagi mereka kekuatan dan perpaduan Melayu terletak di dalam agama. Jika kuat penghayatan agama maka kuatlah Melayu.
Sejarah tamadun-tamadun di kepulauan Melayu dan Indocina silih-berganti. Kerajaan-kerajaan ini banyak bersandarkan kepada agama seperti Islam dan Hindu-Buddha. Tetapi tamadun pada zaman moden sangat berbeza. Amerika Syarikat menjadi sebuah negara bertaraf "super power" atau kuasa dunia kerana kekuatan ketenteraan dan ekonomi yang besar. Negara itu juga menguasai kekuatan teknologi maklumat, modal insan dan sosial masyarakat.
Walau bagaimanapun satu faktor kritikal yang menjadikan negara-negara kuasa dunia yang lain seperti Britain menjadi kuat dan berpengaruh ialah modal insan. Britain yang pernah menjadi empayar 200 tahun yang lalu tidak lagi kuat kerana pemimpin dan rakyatnya leka dengan kemewahan hidup dan kekuatan tersebut digantikan dengan negara lain.
"Maha suci Allah yang menguasai (segala) kerajaan dan Dia maha kuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia maha perkasa dan maha pengampun." (Al-Mulk:2)
Apakah teras kepada perpaduan Melayu yang hakiki? Bagi seorang ahli politik yang sayangkan bangsanya, dia akan melihat dari perspektif kuasa politik yang diperoleh melalui pilihan raya. Kuasa tersebut mesti dimenangi, dipertahankan dan dikekalkan. Manakala bagi seorang pejuang agama, dia melihat perpaduan Melayu dari perspektif kekuatan agama. Kuat agama maka kuatlah Melayu.
Bagi mengulas isu ini iaitu yang mana sepatutnya menjadi teras kepada perpaduan Melayu, adalah lebih baik kita melihat strategi Muhammad bin Abdullah saw menggerakkan umat Arab untuk bersatu dan menguasai sebahagian besar dunia dengan bermaruah.
Bangsa Arab menjadi kuat dan berpengaruh kerana mereka mengambil Islam sebagai cara hidup. Islam telah membentuk nilai-nilai yang menggerakkan kekuatan, kehebatan dan perjuangan yang luar biasa sehingga makam pahlawan dan pendakwah berselerak di merata tempat. Makam Saad bin Abi Waqas berada di China manakala kubur pedagang-pedagang Arab berselerakan di kepulauan Melayu.
Modul perubahan diri yang diguna pakai oleh Nabi Muhammad saw ialah al-quran dan sunnah. Kedua-dua bahan ini merupakan alat penting untuk melakukan transformasi umat Arab daripada menjadi masyarakat jahiliyah kepada sebuah bangsa yang menguasai dunia. Proses pembentukan dan pengukuhan ini terbina dalam masa 23 tahun sahaja.
Al-quran dan sunnah merupakan modul khas pendidikan daripada Allah swt untuk menjadi panduan dan rujukan kepada manusia. Al-quran dan sunnah mengajar dan mengajak manusia untuk berakhlak yang baik, lembut dan berbicara dengan santun. Rasulullah saw memulakan proses berkenaan sedikit demi sedikit dengan menguatkan asas akidah, mengukuhkan persaudaraan dan keyakinan kepada Islam. Seterusnya barulah dikembangkan kepada sosial, politik dan ekonomi. Ia sesuai dengan tugs seorang rasul iaitu membawa khabar gembira, menyampaikan peringatan, menjadi saksi umat di akhirat kelak serta khabar syurga dan neraka.
Al-quran dipenuhi dengan cerita-cerita untuk diambil sebagai teladan seperti Ashab al-kahfi atau Abu Lahab.
Pada peringkat awal, baginda saw menyampaikan asas-asas akidah melalui kumpulan usrah yang kecil. Di sinilah nilai-nilai bangga dengan Islam, berasa mulia dengan Islam dan sanggup mempertahankan Islam dibentuk. Perkara yang paling penting ialah proses membebaskan pemikiran daripada budaya dan amalan jahiliyah kepada perasaan bangga dan berasa hebat apabila bersama dengan Islam.
Nilai-nilai inilah yang menjadikan Umar Al-Khattab r.a seorang yang adil, Hatim seorang yang dermawan, Al-Ahnaf seorang penyantun dan sopan, Ibrahim bin Adham seorang yang zuhud dalam kehidupannya, Ibnu Al-Jauzi seorang yang hebat nasihatnya, 'Antarah seorang yang berani, Abu Hanifah seorang yang cerdas dalam fikah, Abu Zar seorang yang jujur, Ibnu Khaldun yang pakar sejarah, Ubay bin Kaab r.a seorang pakar dalam bidang bacaan al-quran, Umar Abdul Aziz seorang khalifah yang soleh dan Imam Bukhari pakar dalam bidang hadis.
Masa depan perpaduan Melayu tidak akan muncul dari kelompok nasionalis yang menggunakan perpaduan bangsa sebagai tema sebaliknya perpaduan Melayu akan terserlah di tangan pejuang-pejuang agama. Mereka ini tidak semestinya berada di dalam kelompok politik sebaliknya boleh jadi dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau sebuah jemaah Islamiah yang mempunyai ahli-ahli yang ikhlas untuk menegakkan kasih-sayang sesama umat Islam. Momentum gerakan kelompok ini semakin kuat apabila masyarakat Melayu sendiri secara beramai-ramai mula mencari pendekatan untuk menyelesaikan masalah mereka yang merisaukan seperti isu peljar sekolah dan remaja Melayu pada hari ini.
Orang-orang Melayu yang mula bimbang dan cemas apabila melihat tingkah laku remaja mereka pada hari ini, mula mencari jalan keluar kepada keadaan ini. Semakin hari semakin ramai ibu bapa menghantar anak-anak ke sekolah agama dan kerajaan sendiri terpaksa menambah sekolah aliran ini. Ini adalah petanda bahawa masyarakat Melayu menaruh keyakinan yang sangat tinggi terhadap agama Islam sebagai benteng kerosakan akhlak anak-anak mereka.
Pejuang kebangsaan hanya dapat melaungkan suara perpaduan tetapi mereka ketandusan teras. Tempat mereka ini sedang diambil alih oleh kelompok yang memahami benar punca perpaduan yang mengutamakan kasih-sayang dengan agama sebagai teras. Mereka ini mahu mendidik masyarakat dengan asas kefahaman dan praktikal Islam dan pasa masa yang sama berbakti seluas-luasnya kepada masyarakat.
Orang Melayu lemas dengan kehidupan yang tidak selamat, jenayah berlaku setiap hari dan pemimpin yang tidak amanah. Mereka lari kepada agama kerana ingin mendapatkan keselamatan, melenyapkan jenayah dan menolak keluar pemimpin yang mungkar.
Penyelesaian kepada ketiga-tiga isu ini dan isu-isu lain ialah mengukuhkan kefahaman kepada agama Islam. Dalam agama ada pendidikan, politik, eknomi dan sosial yang mana akan memberi kuasa dominan kepada mereka. Arab menjadi kuat kerana Islam. Turki menjadi bangsa hebat kerana Islam dan Melayu boleh menjadi lebih hebat jika mengambil Islam sepenuhnya.
Kita tidak mahu perpaduan Melayu hanya kerana menjaga kuasa kelompok elit dalam masyarakat yang menyalah guna kuasa dan amanah. Apa yang kita mahu ialah perpaduan Melayu yang menguntungkan rakyat keseluruhannya. Kita mahu implikasi perpaduan tersebut membawa kesejahteraan kepada bangsa-bangsa lain supaya mereka hormat kepada bangsa Melayu dan mahu berterima kasih.
Perpaduan Melayu tanpa kasih-sayang adalah perpaduan yang sia-sia. Persengketaan dan perpecahan Melayu hanya dapat diselesaikan dengan kasih dan sayang yang lahir dari hati yang bersih. Sebelum kasih-sayang muncul, hati-hati yang ada pada setiap orang Melayu mesti ditempa dan dicanai supaya lahir keinginan untuk berkasih-sayang.
Rasulullah saw juga mengambil masa untuk memproses hati kaum Ansar dan Muhajirin. Namun setelah wujudnya akidah yang satu, perasaan kasih-sayang yang jitu dan kefahaman Islam yang padu, kekuatan umat dan bangsa Arab menaungi seluruh dunia.
"Dan sesiapa yang disesatkan Allah, maka baginya tidak ada seorang pun yang akan memberi petunjuk." (Al-Ra'd:33)
Tuesday, May 06, 2008
Friday, May 02, 2008
Sifat hati (3)
Marah
Seorang lelaki telah datang mengadap Rasulullah saw, katanya:
Perintahkan aku suatu pekerjaan dan mohon disedikitkan perintah itu.
Maka nabi saw bersabda: Jangan engkau marah.
Lelaki itu mengulangi lagi permintaannya dan dijawab Rasulullah saw dengan jawapan yang sama. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Allah swt telah memuji orang yang dapat menahan marahnya sebagaimana firmannya di dalam al-quran:
Orang-orang yang menahan kemarahannya dan memberi maaf kesalahan orang.
Sabda nabi saw:
Sesiapa yang menahan marahnya yang mana jika dia mahu bertindak dia boleh bertindak, nescaya dipenuhi Allah hatinya dengan keamanan dan keimanan pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud)
Marah adalah sifat buruk yang merosakkan seluruh kehidupan. Fikiran yang dikuasai marah tidak mampu untuk bertindak dengan rasional. Berapa ramai orang yang menyesal apabila memikirkan kembali perbuatan dan tindakannya yang melampaui batas ketika marah? Banyak berlaku di dalam masyarakat kita di mana seorang pesalah meraung dan menangis kerana menyesal memukul rakannya, membunuh sahabat baiknya atau membelasah rakan sekerjanya.
Beberapa hari yang lalu kita membaca laporan seorang bapa telah menyerbu seorang guru di sekolah anaknya kerana marahkan guru berkenaan. Tanpa usul periksa si bapa ini menampar dan menumbuk muka guru di hadapan pelajar-pelajar yang sedang makan di kantin dan melepaskan marahnya dengan begitu garang. Guru yang dipukul akhirnya membuat laporan polis dan mendapatkan khidmat nasihat daripada guru besar dan persatuan guru untuk tindakan selanjutnya.
Kemarahan begini mengundang masalah besar kepada pelajar tersebut dan bapanya. Semua guru pasti akan memulaukan pelajar berkenaan dan terpulanglah kepada si ayah untuk mencari guru yang terbaik untuk anaknya. Tidak wajar bagi seorang bapa yang bertindak melulu tanpa mengetahui perkara sebenar.
Sifat marah dan panas baran sering mengundang pelbagai masalah. Jika tidak hari ini ia akan berlaku juga pada masa hadapan yang kita tidak tahu bila akan berlaku.
Seorang ahli perniagaan yang menjadi bos di pejabatnya, suatu hari begitu marah dengan prestasi kerja kakitangannya. Dengan bahasa yang kesat dan caci-maki, dia memaki hamun pekerjanya tanpa rasa belas ihsan. Pekerja itu akhirnya berhenti kerana tidak tahan dengan kemarahan bosnya yang cakap lepas dan tidak berhati perut. Sebelum itu pun sudah ramai kakitangannya yang telah berhenti kerja kerana tidak sanggup untuk bekerja dengan sikap marah dan panas baran ahli perniagaan ini.
Masa berlalu tetapi dia masih belum berubah. Ada saja bahasa kesat yang dilemparkan kepada kakitangannya walaupun kesalahan yang kecil.
Suatu hari seseorang menelefon ayah ahli perniagaan ini dengan nada marah yang menggerunkan. Si ayah terperanjat tetapi terpaksa melayan juga kemarahan pemanggil. Akhirnya, apabila si pemanggil bertanyakan nama si ayah, ternyata dia telah memarahi orang yang salah dan meminta maaf. Tetapi si ayah sudah pun terkejut dan sesak nafas kerana terpaksa menahan marah. Tidak lama kemudian ayah ahli perniagaan ini meninggal dunia kerana terkejut apabila dimarahi oleh pemanggil telefon yang tersalah marah.
Balasan Allah swt kepada mereka yang zalim sangat cepat jika orang yang teraniaya itu memohon doa.
Dalam kehidupan seharian kita, kadangkala bahasa kita nadanya tajam, kasar dan setiap perkataan hanya dipenuhi dengan ancaman dan perkara-perkara yang menakutkan. Kamus bahasanya adalah cacian, makian, jolokan buruk dan bersifat menghina.
Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni menulis di dalam buku "Beginilah Zaman Memotivasikan Kita":
Ada seorang lelaki yang kewujudannya menjadi azab bagi keluarga dan tetangganya. Mempunyai perilaku kasar, perangainya menakutkan, wajahnya ganas, tidak sabar, pemarah, ringan tangan, sudah tidak terkira lagi berapa kali dia memukul isterinya. Sebahagian anak-anaknya lari meninggalkannya kerana tidak tahan tinggal bersama, tetangga di kanan dan kiri pun mengeluh dengan perilakunya yang kasar dan menakutkan tersebut.
Jika pulang ke rumah, seisi rumah terus diam, anak-anaknya ketakutan, sekadar tersenyum sahaja tidak pernah, apatah lagi tertawa dan bercanda. Setiap kalimatnya selalu membuatnya langsung marah, tangannya cepat sekali memukul, perkataan yang keluar dari mulutnya selalu cacian dan herdikan. Dia tidak mempunyai kawan, hidupnya suram, keruh dan hanya dipenuhi amarah, kewujudannya hanya menjadi azab bagi dirinya sendiri, keluarga dan tetangga.
Hati yang marah penuh dengan bisikan syaitan yang mendorong kepada kebencian, dengki dan ingin membalas dendam. Orang yang sedang marah tidak ada belas, apa yang dilihat adalah "beraja di mata, bersultan di hati." Hanya dirinya yang betul dan orang lain semuanya salah.
Perasaan marah boleh menimbulkan dendam yang berpanjangan. Perkelahian jiran, rakan sekerja atau sahabat handai menjadi panjang jika tidak ada kemaafan dan berlapang dada dengan apa yang berlaku. Kemarahan yang tidak dihentikan dengan memberi maaf akan dibawa sehingga ke anak cucu dan tidak ada penghujungnya.
Sebagai contoh, jolokan nama yang buruk dapat mengguris hati. Gelaran "bodoh" "bahlul" dan sebagainya adalah gelaran buruk kepada orang lain. Setiap panggilan ini mempunyai tenaga negatif yang menarik tindakan negatif juga. Orang yang dipanggil dengan gelaran itu tentu akan menarik muka masam dan menyimpan dendam berpanjangan malah boleh jadi sampai ke tahap pukul-memukul. Benar juga pepatah, "Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa." Jika tidak pandai menjaga mulut, bersedialah dengan sepak terajang dan maki hamun orang.
Seorang lelaki telah datang mengadap Rasulullah saw, katanya:
Perintahkan aku suatu pekerjaan dan mohon disedikitkan perintah itu.
Maka nabi saw bersabda: Jangan engkau marah.
Lelaki itu mengulangi lagi permintaannya dan dijawab Rasulullah saw dengan jawapan yang sama. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Allah swt telah memuji orang yang dapat menahan marahnya sebagaimana firmannya di dalam al-quran:
Orang-orang yang menahan kemarahannya dan memberi maaf kesalahan orang.
Sabda nabi saw:
Sesiapa yang menahan marahnya yang mana jika dia mahu bertindak dia boleh bertindak, nescaya dipenuhi Allah hatinya dengan keamanan dan keimanan pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud)
Marah adalah sifat buruk yang merosakkan seluruh kehidupan. Fikiran yang dikuasai marah tidak mampu untuk bertindak dengan rasional. Berapa ramai orang yang menyesal apabila memikirkan kembali perbuatan dan tindakannya yang melampaui batas ketika marah? Banyak berlaku di dalam masyarakat kita di mana seorang pesalah meraung dan menangis kerana menyesal memukul rakannya, membunuh sahabat baiknya atau membelasah rakan sekerjanya.
Beberapa hari yang lalu kita membaca laporan seorang bapa telah menyerbu seorang guru di sekolah anaknya kerana marahkan guru berkenaan. Tanpa usul periksa si bapa ini menampar dan menumbuk muka guru di hadapan pelajar-pelajar yang sedang makan di kantin dan melepaskan marahnya dengan begitu garang. Guru yang dipukul akhirnya membuat laporan polis dan mendapatkan khidmat nasihat daripada guru besar dan persatuan guru untuk tindakan selanjutnya.
Kemarahan begini mengundang masalah besar kepada pelajar tersebut dan bapanya. Semua guru pasti akan memulaukan pelajar berkenaan dan terpulanglah kepada si ayah untuk mencari guru yang terbaik untuk anaknya. Tidak wajar bagi seorang bapa yang bertindak melulu tanpa mengetahui perkara sebenar.
Sifat marah dan panas baran sering mengundang pelbagai masalah. Jika tidak hari ini ia akan berlaku juga pada masa hadapan yang kita tidak tahu bila akan berlaku.
Seorang ahli perniagaan yang menjadi bos di pejabatnya, suatu hari begitu marah dengan prestasi kerja kakitangannya. Dengan bahasa yang kesat dan caci-maki, dia memaki hamun pekerjanya tanpa rasa belas ihsan. Pekerja itu akhirnya berhenti kerana tidak tahan dengan kemarahan bosnya yang cakap lepas dan tidak berhati perut. Sebelum itu pun sudah ramai kakitangannya yang telah berhenti kerja kerana tidak sanggup untuk bekerja dengan sikap marah dan panas baran ahli perniagaan ini.
Masa berlalu tetapi dia masih belum berubah. Ada saja bahasa kesat yang dilemparkan kepada kakitangannya walaupun kesalahan yang kecil.
Suatu hari seseorang menelefon ayah ahli perniagaan ini dengan nada marah yang menggerunkan. Si ayah terperanjat tetapi terpaksa melayan juga kemarahan pemanggil. Akhirnya, apabila si pemanggil bertanyakan nama si ayah, ternyata dia telah memarahi orang yang salah dan meminta maaf. Tetapi si ayah sudah pun terkejut dan sesak nafas kerana terpaksa menahan marah. Tidak lama kemudian ayah ahli perniagaan ini meninggal dunia kerana terkejut apabila dimarahi oleh pemanggil telefon yang tersalah marah.
Balasan Allah swt kepada mereka yang zalim sangat cepat jika orang yang teraniaya itu memohon doa.
Dalam kehidupan seharian kita, kadangkala bahasa kita nadanya tajam, kasar dan setiap perkataan hanya dipenuhi dengan ancaman dan perkara-perkara yang menakutkan. Kamus bahasanya adalah cacian, makian, jolokan buruk dan bersifat menghina.
Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni menulis di dalam buku "Beginilah Zaman Memotivasikan Kita":
Ada seorang lelaki yang kewujudannya menjadi azab bagi keluarga dan tetangganya. Mempunyai perilaku kasar, perangainya menakutkan, wajahnya ganas, tidak sabar, pemarah, ringan tangan, sudah tidak terkira lagi berapa kali dia memukul isterinya. Sebahagian anak-anaknya lari meninggalkannya kerana tidak tahan tinggal bersama, tetangga di kanan dan kiri pun mengeluh dengan perilakunya yang kasar dan menakutkan tersebut.
Jika pulang ke rumah, seisi rumah terus diam, anak-anaknya ketakutan, sekadar tersenyum sahaja tidak pernah, apatah lagi tertawa dan bercanda. Setiap kalimatnya selalu membuatnya langsung marah, tangannya cepat sekali memukul, perkataan yang keluar dari mulutnya selalu cacian dan herdikan. Dia tidak mempunyai kawan, hidupnya suram, keruh dan hanya dipenuhi amarah, kewujudannya hanya menjadi azab bagi dirinya sendiri, keluarga dan tetangga.
Hati yang marah penuh dengan bisikan syaitan yang mendorong kepada kebencian, dengki dan ingin membalas dendam. Orang yang sedang marah tidak ada belas, apa yang dilihat adalah "beraja di mata, bersultan di hati." Hanya dirinya yang betul dan orang lain semuanya salah.
Perasaan marah boleh menimbulkan dendam yang berpanjangan. Perkelahian jiran, rakan sekerja atau sahabat handai menjadi panjang jika tidak ada kemaafan dan berlapang dada dengan apa yang berlaku. Kemarahan yang tidak dihentikan dengan memberi maaf akan dibawa sehingga ke anak cucu dan tidak ada penghujungnya.
Sebagai contoh, jolokan nama yang buruk dapat mengguris hati. Gelaran "bodoh" "bahlul" dan sebagainya adalah gelaran buruk kepada orang lain. Setiap panggilan ini mempunyai tenaga negatif yang menarik tindakan negatif juga. Orang yang dipanggil dengan gelaran itu tentu akan menarik muka masam dan menyimpan dendam berpanjangan malah boleh jadi sampai ke tahap pukul-memukul. Benar juga pepatah, "Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa." Jika tidak pandai menjaga mulut, bersedialah dengan sepak terajang dan maki hamun orang.
Wednesday, April 30, 2008
Menangani gejala sosial generasi muda
Berita pembuangan bayi yang dipercayai baru dilahirkan ditemui di depan tempat tumpuan awam bukanlah isu baru. Isu ini kembali mendapat tempat di beberapa media massa setelah lama tidak kedengaran kes-kes sedemikian rupa.
Apa yang membimbangkan ialah bilangan kes pembuangan bayi di kalangan wanita remaja semakin meningkat, malah ia sangat meruncing sejak akhir-akhir ini.
Perbuatan membuang bayi yang baru lahir dalam apa keadaan sekalipun dan ia mengakibatkan kematian bayi tersebut sebenarnya adalah pembunuhan.
Sesiapa sahaja yang membuang bayi itu atau terlibat dengan perbuatan tersebut adalah melakukan pembunuhan dan salah dari segi agama dan tindakan undang-undang akan diambil.
Kejadian yang semakin bercelaru dan menjajah pemikiran golongan generasi muda ini dibimbangi akan terbawa-bawa kepada peningkatan jenayah di peringkat yang lebih serius seiring dengan usia mereka.
Mengikut undang-undang, Seksyen 302 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman mati ke atas pesalah jika disabitkan kesalahan membunuh. Selain itu, pasangan lelaki juga harus disabitkan kesalahan.
Dengan dunia serba moden, kemungkinan untuk mengenal pasti lelaki yang berzina dengan seorang wanita sehingga hamil kini boleh ditentukan melalui ujian DNA.
Ujian DNA adalah satu kaedah menentukan siapakah bapa biologi seseorang bayi melalui kajian terhadap contoh tisu dan darah individu yang terbabit.
Melihat kepada senario pada hari ini, jenayah yang merupakan implikasi dari keruntuhan jiwa dan akhlak akan menyebabkan terlahirnya masyarakat yang melanggar norma-norma agama dan masyarakat itu sendiri. Masalah jenayah pembuangan bayi harus ditangani segera sebelum ia merebak menjadi masalah sosial dalam masyarakat.
Menurut Hall (1904), remaja adalah masa yang penuh dengan kekeliruan, kesedihan dan konflik. Oleh itu, adalah penting bagi orang dewasa khususnya ibu bapa, pendidik dan ahli masyarakat untuk mengikuti perkembangan remaja.
Mereka wajar membantu remaja agar mengelakkan diri daripada terjebak dengan kegiatan yang negatif.
Masyarakat harus sedar bahawa masalah sosial adalah masalah kita bersama dan memerlukan penyelesaian yang bersepadu dan terancang. Ia memerlukan strategi menanganinya melalui pelbagai pendekatan secara proaktif termasuk pendekatan keagamaan yang merupakan tunjang kerohanian bagi setiap individu
Apa yang pasti, pentingnya pegangan agama dan nilai kerohanian dalam kehidupan manusia tidak dapat disangkal lagi. Agama memainkan peranan penting untuk memandu ahli masyarakat agar bertingkah laku sesuai dengan nilai, norma dan pertimbangan rasional kebanyakan ahli masyarakat.
Menurut Prof. Dr. Sidek Baba, pendidikan iman dan akhlak pada prinsipnya berasaskan kepada dua faktor yang saling berhubung iaitu faktor qudwah atau teladan dan pengaruh persekitaran. Ini kerana antara naluri dan kecenderungan utama anak dalam proses pembelajaran ialah keinginan untuk meniru, mencontohi dan meneladani.
Inilah sebabnya maka setiap anak memerlukan contoh teladan, 'role-model', 'mentor' dan qudwah supaya kebaikan dan kehebatan contoh berkaitan dapat diikuti dan dihayati dalam kehidupannya pula.
Dan ibu bapa adalah model awal dan utama dalam pembentukan iman dan akhlak anak. Bagi membolehkan ibu bapa mendidik dengan sempurna, mereka perlu berupaya serta menjadi qudwah yang terbaik.
Selain itu, ibu bapa harus bijak menimbulkan persekitaran kekeluargaan dan teknik keibubapaan yang sihat dan cemerlang dan mempraktikkan nilai nilai keagamaan dalam kehidupan seharian dalam membentuk keluarga harmoni.
Sekiranya mengabaikan dan tidak peduli pada perilaku dan akhlak remaja, maka dengan sendirinya akan lahirlah remaja bermasalah.
Sebagai contoh, Rasulullah SAW telah menunjukkan bahawa golongan yang menjadi fokus dan sasaran utama sejarah pembinaan akhlak dan budi pekerti adalah golongan remaja atau muda-mudi.
Kita harus sedar dan yakin bahawa cara tindakan menyelesaikan masalah mengikut pendekatan agama lebih berkesan dan berterusan memberikan ketenangan kepada golongan remaja berbanding dengan cara tindakan umum atau tidak menggunakan pendekatan agama. Pada masa yang sama, pendekatan kaunseling dan nasihat perlu juga bergerak seiring supaya nilai-nilai keagamaan sentiasa subur di sanubari anak-anak remaja.
Hakikatnya, segenap lapisan masyarakat harus bersatu padu dan mengaplikasikan pelbagai pendekatan dalam menyelesai masalah gejala sosial ini. Setiap individu termasuk ibu bapa perlu peka dan memainkan peranan khususnya dalam memastikan anak-anak tidak terjebak dengan gejala sosial yang merosakkan masa depan mereka.
Cabaran menangani gejala sosial terutama yang melibatkan pembuangan bayi semestinya diberi perhatian yang lebih besar dan memandang serius masalah ini. Justeru, sesuatu perlu dilakukan sebelum ia menjadi penyakit sosial yang sukar diubati.
[Utusan Online, 30/04/2008]
Tuesday, April 29, 2008
Usahawan lintah
Ini bukannya lintah darat tetapi lintah yang sebenar. Keajaiban lintah sebagai ramuan kosmetik dan perubatan semakin disedari ramai. Jika di kampung, lintah kerap kedapatan ketika petani naik dari kawasan sawah atau paya, lintah kini diternak di dalam kolam.
Norazlan, lulusan ijazah dalam sains kimia memulakan usaha sebagai penternak lintah setelah membaca iklan di dalam akhbar.
Beliau hanya menunggu masa untuk menjual produk lintah peliharaannya termasuk minyak lintah. Bagi pengguna yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi, minyak lintah sangat sesuai untuk menghilangkan kesakitan itu.
Maklumat untuk menternak lintah telah dia perolehi dari surat khabar yang sentiasa dibacanya. Sebagai seorang yang berminat menternak lintah secara serius, beliau hadir ke kursus berkaitan penternakan lintah dan mula membuat penerokaan ke atas potensi lintah ini.
Usaha beliau ialah melaburkan wang RM15,000 untuk membina empat kolam, membeli benih lintah dan beberapa kelengkapan lain. Dalam masa empat bulan, hasil pelaburan ini dapat dituai.
Kenapa Norazlan begitu bersemangat hendak menternak lintah?
Pertama, harga lintah satu kilogram ialah RM40 hingga RM60. Sekiranya beliau dapat menjual di pasaran antarabangsa sebanyak 50 kilogram satu hari, pendapatannya sahaja mampu mencecah puluhan ribu ringgit setahun kerana menternak lintah adalah aktiviti yang tidak bermusim.
Kedua, potensi lintah dalam bidang kosmetik dan perubatan. Di Barat, perubatan pelengkap sedang berkembang dan perubatan jenis ini menggunakan sumber semula jadi untuk merawat. Jadi, menternak lintah memberi peluang yang sangat besar pada masa depan.
Dan ketiga, ada tunjuk ajar dan contoh. Usahawan yang berjaya biasanya dibimbing. Istilah yang lebih tepat ialah "coaching." Melalui kaedah ini, usahawan baru akan dibimbing oleh mereka yang telah berjaya dan proses ini akan berterusan.
Norazlan, lulusan ijazah dalam sains kimia memulakan usaha sebagai penternak lintah setelah membaca iklan di dalam akhbar.
Beliau hanya menunggu masa untuk menjual produk lintah peliharaannya termasuk minyak lintah. Bagi pengguna yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi, minyak lintah sangat sesuai untuk menghilangkan kesakitan itu.
Maklumat untuk menternak lintah telah dia perolehi dari surat khabar yang sentiasa dibacanya. Sebagai seorang yang berminat menternak lintah secara serius, beliau hadir ke kursus berkaitan penternakan lintah dan mula membuat penerokaan ke atas potensi lintah ini.
Usaha beliau ialah melaburkan wang RM15,000 untuk membina empat kolam, membeli benih lintah dan beberapa kelengkapan lain. Dalam masa empat bulan, hasil pelaburan ini dapat dituai.
Kenapa Norazlan begitu bersemangat hendak menternak lintah?
Pertama, harga lintah satu kilogram ialah RM40 hingga RM60. Sekiranya beliau dapat menjual di pasaran antarabangsa sebanyak 50 kilogram satu hari, pendapatannya sahaja mampu mencecah puluhan ribu ringgit setahun kerana menternak lintah adalah aktiviti yang tidak bermusim.
Kedua, potensi lintah dalam bidang kosmetik dan perubatan. Di Barat, perubatan pelengkap sedang berkembang dan perubatan jenis ini menggunakan sumber semula jadi untuk merawat. Jadi, menternak lintah memberi peluang yang sangat besar pada masa depan.
Dan ketiga, ada tunjuk ajar dan contoh. Usahawan yang berjaya biasanya dibimbing. Istilah yang lebih tepat ialah "coaching." Melalui kaedah ini, usahawan baru akan dibimbing oleh mereka yang telah berjaya dan proses ini akan berterusan.
Ibu bapa "super": melibatkan diri dalam dunia anak-anak
Ibu bapa adalah sumber inspirasi anak-anak ketika proses membesar. Perhatian anak-anak kepada kedua ibu bapa mereka semakin terserlah ketika peringkat pembesaran dari umur satu hingga tujuh tahun kerana pada masa ini mereka hendakkan jawapan kepada semua soalan. Mahu ataupun tidak, ibu bapa tidak boleh melepaskan diri daripada terlibat dalam peringkat perkembangan ini. Dalam erti kata lain, ibu bapa mesti melibatkan diri dalam dunia kehidupan anak-anak.
Banyak manfaat yang menanti jika penglibatan ini dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan setiap masa. Salah satu daripadanya ialah dapat membantu mereka merasai kasih-sayang dan pengalaman diambil berat. Selain itu, ia mengeratkan rasa mahabbah suami isteri dan mampu mengelakkan konflik keluarga dalam jangka masa panjang.
Kanak-kanak yang ibu bapa mereka aktif mengambil berat menunjukkan prestasi yang lebih baik di sekolah, mempunyai harga diri yang tinggi dan dapat membina hubungan sosial yang lebih baik dengan rakan-rakan dan persekitaran.
Bagaimana ibu bapa boleh mengambil bahagian yang aktif dalam kehidupan anak-anak mereka?
Kunci kepada kejayaannya ialah bijak menggunakan ruang dan masa seharian. Pasangan suami isteri yang dapat menggunakan masa-masa emas setiap hari dengan optimum mempunyai peluang yang besar untuk melibatkan diri dalam kehidupan anak-anak.
Aktiviti yang sangat kerap bagi sesebuah keluarga ialah makan bersama, sama ada makan tengah hari atau makan malam. Pastikan peluang makan bersama ini tidak berlalu begitu sahaja kerana banyak perkara yang boleh diisi ketika ini. Perkara utama ialah pastikan wujud komunikasi dua hala yang aktif ketika makan kerana proses memberi nasihat, menegur dan membimbing sangat mudah dilakukan ketika berkumpul bersama. Tetapi perlu diingat, elakkan masa makan sebagai medan untuk menajamkan kemahiran berleter ibu atau bapa kerana ia tidak membantu amalan makan bersama ini.
Selain waktu makan, masa senggang boleh digunakan oleh ibu bapa untuk mengetahui apa yang difikirkan dan dirasa oleh anak-anak tentang sesuatu perkara di dalam hidup mereka. Jika anak-anak masih kecil, ibu bapa boleh menggunakan masa sebelum tidur untuk bercerita atau membaca buku kegemaran mereka. Masa inilah cara berfikir dan kecenderungan anak-anak dapat diselidiki seluas-luasnya tentang apa yang mereka suka, benci atau impikan. Kalau impian mereka itu munasabah dan berfaedah, ianya boleh ditunaikan dengan segera. Jika anak-anak sudah besar panjang, adalah lebih baik bagi ibu bapa mencari ruang informal untuk mengetahui apa yang difikirkan oleh mereka.
Pendidikan menjadi lebih mudah dan menyeronokkan apabila ibu bapa dapat membantu anak-anak. Ibu bapa yang prihatin pasti akan menawarkan diri membantu masalah pembelajaran mereka seperti menerangkan tugasan yang diberi oleh guru dan pada masa yang sama mengambil peluang bersembang tentang nilai-nilai kegigihan ketika belajar, kesungguhan membuat tugasan sekolah atau sabar menghadapi kesukaran belajar. Ibu bapa tidak perlu melaburkan wang yang banyak untuk menghantar anak-anak ke kem motivasi jika dapat menerapkan nilai-nilai "super" ini di dalam rumah.
Penulis buku best seller "La Tahzan" Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni menyifatkan kegagalan pelajar bukan kerana mereka bodoh dan tidak memahami kejayaan, tetapi kerana kemalasan mereka belajar dan membuat ulang kaji pelajaran. Berbeza di antara pelajar yang cerdas tetapi malas, pelajar yang biasa-biasa mampu pergi lebih jauh kerana sifat-sifat rajin, cekal, bersemangat dan bersungguh-sungguh yang terbina di dalam diri.
Hukum alam juga tidak pernah berubah. Siapa yang rajin, aktif, bersungguh-sungguh dan mahu bersusah-payah mencapai kejayaan, dia akan meraih kecemerlangan. Anak-anak yang berjaya, ibu bapa sendiri mesti giat berusaha, bekerja kuat, bersungguh-sungguh, rela tidak tidur malam untuk menemani anak-anak belajar, berlumba dengan waktu dan bersaing dengan ibu bapa yang lain.
Keinginan dan harapan tidak dapat diraih dengan hanya berangan-angan, akan tetapi dunia ini hanya dapat diraih oleh orang yang mahu berusaha keras dan bersungguh-sungguh. Cita-cita yang luhur dan tekad yang kuat merupakan satu nyalaan api yang membara dan lurah jiwa yang mendidih, mampu menjana sikap pantang menyerah, cekal, sabar dan terus berusaha.
Setiap sekolah mempunyai aktiviti kokurikulum masing-masing sama ada di dalam atau di luar bilik darjah. Ibu bapa yang bijak tidak akan melepaskan peluang untuk bersama-sama dengan anak-anak mereka memberi galakan dan panduan untuk menajamkan kemahiran-kemahiran khusus seperti kepimpinan, komunikasi, pengurusan diri atau hubungan sosial dengan rakan-rakan. Sekiranya ibu bapa ingin benar mengambil berat tentang tahap pencapaian anak-anak dalam kegiatan kokurikulum berkenaan, berjumpa dan berbincang dengan guru yang bertanggungjawab adalah satu usaha yang sangat terpuji.
Ibu bapa biasanya lebih arif tentang hobi atau minat anak-anak dalam sesuatu bidang. Contohnya bermain bola sepak, membaca buku atau asyik dengan alat permainan video. Hobi atau minat seperti ini harus diberi sentuhan midas supaya bakat dan kecenderungan berkenaan digilap dan dibina dengan sistematik. Letakkan harapan yang tinggi kepada mereka supaya menjadi pemain bola sepak bertaraf profesional tetapi berpelajaran tinggi, suka membaca tetapi menghasilkan puluhan buku ilmiah atau tidak berenggang dengan playstation tetapi menjadi seorang pakar pengaturcara komputer . Ibu bapa boleh bersama-sama mengambil bahagian untuk memantapkan hobi anak-anak di samping dapat memantau dan membimbing mereka menghargai minat tersebut.
Seterusnya penglibatan ibu bapa yang semakin penting dan tidak dapat dielakkan ialah mengambil tahu ibu dan bapa kepada rakan anak-anak. Sekali-sekala melawat mereka ini dapat membina jambatan perhubungan dan persahatan yang akrab. Apatah lagi ketika ini masyarakat diserabutkan dengan anak-anak lari dari rumah, anak diculik dan anak-anak remaja yang terlibat dengan gejala sosial. Mengenali ibu dan bapa rakan anak-anak boleh menjadi satu jaringan sosial tidak formal, menjadi mata dan telinga atau pemberi maklumat tidak rasmi bagi membendung kegiatan songsang anak-anak.
Peranan ibu bapa semakin mencabar setiap masa. Walaupun ada di antara mereka yang meletakkan peranan berkenaan kepada sistem pendidikan agama dan institusi pendidikan, tugas hakiki sebagai ibu bapa tidak boleh dipandang remeh. Ibu bapa "super" akan mengambil berat apa saja yang berkaitan anak-anak supaya semua maklumat berada di dalam pengetahuan mereka berdua. Anak-anak tidak boleh dibiarkan keluar dari rumah bersendirian sebelum tiba waktunya kerana apa saja kemungkinan boleh berlaku sebaik sahaja mereka melangkah keluar ke jalan raya.
Melibatkan diri dalam kegiatan masyarakat seperti Rukun Tetangga atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat meningkatkan kesedaran dan kefahaman ibu bapa untuk lebih sensitif bagi mengawal pergerakan anak-anak demi masa depan yang lebih baik.
Bekerja keras menyara keluarga lebih utama daripada ibadat sunat. Melahirkan anak soleh bakal menjadi amal jariyah kepada ibu bapanya apabila mereka sudah tiada.
Anak perempuan menjadi perisai daripada api neraka. Anak-anak juga menjadi sumber keberkatan rezeki bagi keluarga dan ibu bapanya. Justeru, bersabar dan jangan bosan kepada anak-anak. Ibu bapa "super" melihat anak-anak sebagai pembahagia hati dan jiwa yang tidak ditandingi dengan kebahagiaan yang dijanjikan harta kekayaan.
Amat malang dan keliru sekali bagi mereka yang menganggap kebahagiaan adalah istana yang mewah, anak-anak yang hidup senang-lenang, bekerja dengan jawatan tinggi atau harta yang melimpah. Kebahagiaan adalah solat yang khusyuk, membaca al-quran dengan penuh penghayatan, sikir kepada Allah swt, makanan yang sihat dan anak-anak yang soleh.
Banyak manfaat yang menanti jika penglibatan ini dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan setiap masa. Salah satu daripadanya ialah dapat membantu mereka merasai kasih-sayang dan pengalaman diambil berat. Selain itu, ia mengeratkan rasa mahabbah suami isteri dan mampu mengelakkan konflik keluarga dalam jangka masa panjang.
Kanak-kanak yang ibu bapa mereka aktif mengambil berat menunjukkan prestasi yang lebih baik di sekolah, mempunyai harga diri yang tinggi dan dapat membina hubungan sosial yang lebih baik dengan rakan-rakan dan persekitaran.
Bagaimana ibu bapa boleh mengambil bahagian yang aktif dalam kehidupan anak-anak mereka?
Kunci kepada kejayaannya ialah bijak menggunakan ruang dan masa seharian. Pasangan suami isteri yang dapat menggunakan masa-masa emas setiap hari dengan optimum mempunyai peluang yang besar untuk melibatkan diri dalam kehidupan anak-anak.
Aktiviti yang sangat kerap bagi sesebuah keluarga ialah makan bersama, sama ada makan tengah hari atau makan malam. Pastikan peluang makan bersama ini tidak berlalu begitu sahaja kerana banyak perkara yang boleh diisi ketika ini. Perkara utama ialah pastikan wujud komunikasi dua hala yang aktif ketika makan kerana proses memberi nasihat, menegur dan membimbing sangat mudah dilakukan ketika berkumpul bersama. Tetapi perlu diingat, elakkan masa makan sebagai medan untuk menajamkan kemahiran berleter ibu atau bapa kerana ia tidak membantu amalan makan bersama ini.
Selain waktu makan, masa senggang boleh digunakan oleh ibu bapa untuk mengetahui apa yang difikirkan dan dirasa oleh anak-anak tentang sesuatu perkara di dalam hidup mereka. Jika anak-anak masih kecil, ibu bapa boleh menggunakan masa sebelum tidur untuk bercerita atau membaca buku kegemaran mereka. Masa inilah cara berfikir dan kecenderungan anak-anak dapat diselidiki seluas-luasnya tentang apa yang mereka suka, benci atau impikan. Kalau impian mereka itu munasabah dan berfaedah, ianya boleh ditunaikan dengan segera. Jika anak-anak sudah besar panjang, adalah lebih baik bagi ibu bapa mencari ruang informal untuk mengetahui apa yang difikirkan oleh mereka.
Pendidikan menjadi lebih mudah dan menyeronokkan apabila ibu bapa dapat membantu anak-anak. Ibu bapa yang prihatin pasti akan menawarkan diri membantu masalah pembelajaran mereka seperti menerangkan tugasan yang diberi oleh guru dan pada masa yang sama mengambil peluang bersembang tentang nilai-nilai kegigihan ketika belajar, kesungguhan membuat tugasan sekolah atau sabar menghadapi kesukaran belajar. Ibu bapa tidak perlu melaburkan wang yang banyak untuk menghantar anak-anak ke kem motivasi jika dapat menerapkan nilai-nilai "super" ini di dalam rumah.
Penulis buku best seller "La Tahzan" Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni menyifatkan kegagalan pelajar bukan kerana mereka bodoh dan tidak memahami kejayaan, tetapi kerana kemalasan mereka belajar dan membuat ulang kaji pelajaran. Berbeza di antara pelajar yang cerdas tetapi malas, pelajar yang biasa-biasa mampu pergi lebih jauh kerana sifat-sifat rajin, cekal, bersemangat dan bersungguh-sungguh yang terbina di dalam diri.
Hukum alam juga tidak pernah berubah. Siapa yang rajin, aktif, bersungguh-sungguh dan mahu bersusah-payah mencapai kejayaan, dia akan meraih kecemerlangan. Anak-anak yang berjaya, ibu bapa sendiri mesti giat berusaha, bekerja kuat, bersungguh-sungguh, rela tidak tidur malam untuk menemani anak-anak belajar, berlumba dengan waktu dan bersaing dengan ibu bapa yang lain.
Keinginan dan harapan tidak dapat diraih dengan hanya berangan-angan, akan tetapi dunia ini hanya dapat diraih oleh orang yang mahu berusaha keras dan bersungguh-sungguh. Cita-cita yang luhur dan tekad yang kuat merupakan satu nyalaan api yang membara dan lurah jiwa yang mendidih, mampu menjana sikap pantang menyerah, cekal, sabar dan terus berusaha.
Setiap sekolah mempunyai aktiviti kokurikulum masing-masing sama ada di dalam atau di luar bilik darjah. Ibu bapa yang bijak tidak akan melepaskan peluang untuk bersama-sama dengan anak-anak mereka memberi galakan dan panduan untuk menajamkan kemahiran-kemahiran khusus seperti kepimpinan, komunikasi, pengurusan diri atau hubungan sosial dengan rakan-rakan. Sekiranya ibu bapa ingin benar mengambil berat tentang tahap pencapaian anak-anak dalam kegiatan kokurikulum berkenaan, berjumpa dan berbincang dengan guru yang bertanggungjawab adalah satu usaha yang sangat terpuji.
Ibu bapa biasanya lebih arif tentang hobi atau minat anak-anak dalam sesuatu bidang. Contohnya bermain bola sepak, membaca buku atau asyik dengan alat permainan video. Hobi atau minat seperti ini harus diberi sentuhan midas supaya bakat dan kecenderungan berkenaan digilap dan dibina dengan sistematik. Letakkan harapan yang tinggi kepada mereka supaya menjadi pemain bola sepak bertaraf profesional tetapi berpelajaran tinggi, suka membaca tetapi menghasilkan puluhan buku ilmiah atau tidak berenggang dengan playstation tetapi menjadi seorang pakar pengaturcara komputer . Ibu bapa boleh bersama-sama mengambil bahagian untuk memantapkan hobi anak-anak di samping dapat memantau dan membimbing mereka menghargai minat tersebut.
Seterusnya penglibatan ibu bapa yang semakin penting dan tidak dapat dielakkan ialah mengambil tahu ibu dan bapa kepada rakan anak-anak. Sekali-sekala melawat mereka ini dapat membina jambatan perhubungan dan persahatan yang akrab. Apatah lagi ketika ini masyarakat diserabutkan dengan anak-anak lari dari rumah, anak diculik dan anak-anak remaja yang terlibat dengan gejala sosial. Mengenali ibu dan bapa rakan anak-anak boleh menjadi satu jaringan sosial tidak formal, menjadi mata dan telinga atau pemberi maklumat tidak rasmi bagi membendung kegiatan songsang anak-anak.
Peranan ibu bapa semakin mencabar setiap masa. Walaupun ada di antara mereka yang meletakkan peranan berkenaan kepada sistem pendidikan agama dan institusi pendidikan, tugas hakiki sebagai ibu bapa tidak boleh dipandang remeh. Ibu bapa "super" akan mengambil berat apa saja yang berkaitan anak-anak supaya semua maklumat berada di dalam pengetahuan mereka berdua. Anak-anak tidak boleh dibiarkan keluar dari rumah bersendirian sebelum tiba waktunya kerana apa saja kemungkinan boleh berlaku sebaik sahaja mereka melangkah keluar ke jalan raya.
Melibatkan diri dalam kegiatan masyarakat seperti Rukun Tetangga atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dapat meningkatkan kesedaran dan kefahaman ibu bapa untuk lebih sensitif bagi mengawal pergerakan anak-anak demi masa depan yang lebih baik.
Bekerja keras menyara keluarga lebih utama daripada ibadat sunat. Melahirkan anak soleh bakal menjadi amal jariyah kepada ibu bapanya apabila mereka sudah tiada.
Anak perempuan menjadi perisai daripada api neraka. Anak-anak juga menjadi sumber keberkatan rezeki bagi keluarga dan ibu bapanya. Justeru, bersabar dan jangan bosan kepada anak-anak. Ibu bapa "super" melihat anak-anak sebagai pembahagia hati dan jiwa yang tidak ditandingi dengan kebahagiaan yang dijanjikan harta kekayaan.
Amat malang dan keliru sekali bagi mereka yang menganggap kebahagiaan adalah istana yang mewah, anak-anak yang hidup senang-lenang, bekerja dengan jawatan tinggi atau harta yang melimpah. Kebahagiaan adalah solat yang khusyuk, membaca al-quran dengan penuh penghayatan, sikir kepada Allah swt, makanan yang sihat dan anak-anak yang soleh.
Monday, April 28, 2008
Amalan ibadah zikir dan doa terpilih

Muka surat: 280
Doa merupakan titian antara hamba dengan Allah. Di dalamnya terjalin hubungan yang mantap dan menjadi sumber utama kekuatan rohani. Di dalam doa juga tersimpan seribu satu harapan akan dimakbulkan dan kebimbangan jika tidak diperkenankan. Jiwa yang diselimuti kehampaan dan kebingungan menjadi tenang dan damai jika menggunakan doa sebagai penawar. Begitu juga fizikal yang mengalami gangguan akan menjadi pulih jika disertai permohonan kepada Allah swt.
Kemurkaan Allah akan menyelubungi kehidupan seseorang jika tidak mahu menyerahkan segala ketentuan hidup kepadaNya. Melalui amalan ibadah dan doa yang betul akan menghasilkan keinginan yang dihajati. Amalan ibadah, zikir dan doa terpilih hendaklah diniatkan kerana ibadah kepada Allah swt, jangan semata-mata kerana sesuatu fadhilat atau untuk menyelesaikan masalah saja. Dengan demikian, Insya Allah setiap hajat akan diterima dan diberkati Allah.
Semoga buku ini menjadi panduan dalam melaksanakan amalan-amalan ibadah, zikir dan doa-doa yang dapat membantu seseorang menyelesaikan masalah kehidupannya, Insya Allah.
Sunday, April 27, 2008
Presiden UMNO: desakan berundur berterusan
Surat khabar arus perdana hari ini memberi fokus kepada gesaan supaya presiden UMNO dan perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyusun rancangan bagi menyerahkan kuasa kepada timbalannya. The Star Online menyiarkan empat tajuk berkaitan iaitu ancaman UMNO berpecah jika presiden tidak berundur sebelum Disember ini, UMNO bahagian Batu Pahat mahukan proses peralihan dipercepatkan dan 13 bahagian UMNO di Kelantan dan Wanita UMNO mahukan peralihan kuasa yang lancar dalam pergerakan itu.
Manakala nst online menyiarkan pengakuan Tengku Razaleigh Hamzah yang meletakkan dirinya sebagai salah satu sebab kekalahan UMNO dan Barisan Nasional di Kelantan. Kenyataan beliau adalah susulan daripada ucapan perdana menteri pada 6 April lalu yang menyebut Tengku Razaleigh adalah punca Kelantan jatuh ke tangan PAS dan Barisan Nasional Kelantan tidak dapat menawan kembali negeri itu.
Turut disiarkan ialah ugutan presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu yang mahu mendapatkan sokongan negara asing jika kerajaan terus meminggirkan masyarakat India. Dalam politik MCA, naib presiden Datuk Ong Tee Keat mengesahkan terdapat pemimpin akar umbi parti itu yang bertindak keluar parti kerana kecewa dengan prestasi buruk MCA dalam pilihan raya umum lepas.
Utusan Online menyiarkan tajuk "Hentikan polemik ketuanan Melayu" yang menyentuh mengenai kepentingan konsep ini terus dimomokkan di dalam masyarakat berbilang etnik ketika ini.
Dua kenyataan oleh timbalan presiden Umno dan ketua Wanita Umno tentang usaha-usaha kerajaan baru pada 16 September ini menunjukkan kegelisahan barisan kepimpinan kerajaan sedia ada. Rafidah Aziz menyifatkan Anwar Ibrahim sedang menggunakan perang psikologi untuk melemahkan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional. Datuk Sri Najib pula berkata perkara tersebut tidak boleh dipandang ringan.
Presiden UMNO sedang dihimpit dengan desakan untuk berundur setiap masa. Ketua pendesak ini tidak lain adalah bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir yang masih lagi menunjukkan minat ke atas politik Malaysia. Beliau menggunakan proksi Datuk Mukhriz Mahathir, anaknya untuk menggerakkan usaha berkenaan. Tun Dr. Mahathir melantik Abdullah sebagai perdana menteri dan sekarang beliau pula berusaha untuk menjatuhkannya.
Kenapa berlaku demikian?
Faktor utama ialah kuasa. Apabila Selangor jatuh ke tangan parti pembangkang, bekas menteri besar dan exco negeri hilang keistimewaan, kedudukan dan kemewahan sebagai orang berkuasa. Ada bekas pemimpin Gerakan yang bertindak keluar parti apabila kalah dalam pilihan raya kerana ditawarkan pekerjaan yang lebih baik oleh DAP. Tentunya gajinya juga banyak. Pemimpin ini hanya pentingkan perut sendiri daripada kesetiaan kepada perjuangan partinya.
Politik yang berkonsepkan "apa-apa saja boleh berlaku dalam politik" adalah politik yang jauh daripada kejayaan. Melompat parti atau diistilahkan "tikam dari belakang" seperti yang dilakukan oleh Datuk Josep Pairin Kitingan pada 1990 adalah contoh klasik politik murahan. Apakah Sabah akan memilih untuk bersama Pakatan Rakyat pada 2008 ini seterusnya diberi peluang yang lebih luas dalam pembentukan kerajaan baru nanti?
Peluang terbaik Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan ialah sekarang kerana "mood" dan kecenderungan rakyat yang menolak Barisan Nasional. Parti Keadilan Rakyat yang memenangi 31 kerusi, DAP 28 kerusi dan PAS 23 kerusi, Pakatan Rakyat hanya perlukan 30 kerusi untuk mendapat majoriti mudah seterusnya membentuk kerajaan. Keghairahan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri dikencangkan lagi dengan laporan The Jerusalem Post yang bertajuk "Anwar Ibrahim: Malaysia's future prime minister."
Harakahdaily turut menyiarkan artikel "Abdullah akan jadi ketua pembangkang bila-bila masa dari sekarang-Anwar" pada 24 April 2008 yang lalu menghangatkan lagi isu politik negara.
Keazaman dan kesungguhan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri sangat membara. Beliau merancang dan bekerja siang dan malam bagi mendapatkan kuasa sama ada dengan cara logik atau tidak. Apa sahaja cara yang sesuai akan difikirkan. Tetapi hakikatnya beliau mesti mendapatkan 30 kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan, suatu jumlah yang sangat besar.
Bola sedang berada di kakinya. Penentang Abdullah adalah rakan-rakanya dan Anwar mesti menggunakan kesempatan ini untuk mendapat sokongan. Ia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana peluang kedua belum tentu akan tiba.
Desakan ahl-ahli parti melemaskan Abdullah yang melihat faktor kepimpinan sebagai punca utama kekalahan besar Barisan Nasional di lima negeri. Ada pemimpin peringkat bahagian yang mendesak pengunduran segera kerana bimbangkan pangkat dan projek yang bakal hilang. Walau bagaimanapun mereka hanya boleh mendesak kerana keputusan di tangan Abdullah sendiri. Keghairahan mendesak ini akan menjadi "boomerang" kepada kepimpinan UMNO kerana rakyat melihat perdana menteri mereka sangat lemah.
Ketika era reformasi, Anwar Ibrahim menggesa Tun Dr. Mahathir berundur. Dari koridor Masjid Negara, Anwar melaungkan "undur Mahathir undur" tetapi keadaan itu kembali bergema pada zaman Abdullah dengan laungan senyap "undur Lah undur" setiap masa.
Begitu juga desakan dari MIC. Agaknya presiden MIC juga sedang bimbang kerana sokongan masyarakat India tidak lagi kepada mereka. Undi kaum India beralih ke Pakatan Rakyat dengan harapan pembangkang dapat mengubah keadaan masyarakat India. Tetapi beberapa persoalan boleh kita fikirkan seperti apakah Pakatan Rakyat dapat meningkatkan taraf hidup mereka, apakah perancangan Pakatan Rakyat untuk mengekalkan undi kaum India dan sejauhmana toleransi beragama akan dijayakan di lima negeri berkenaan?
Sokongan undi kaum India semata-mata tidak akan menjadikan Anwar Ibrahim seorang perdana menteri. Sebaliknya dalam masyarakat berbilang kaum, Anwar perlukan sokongan semua pihak. Jika tidak beliau hanya membina istana khayalan.
Abdullah dan Najib tidak akan mengizinkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan dengan mudah. Mereka juga akan menggunakan semua strategi dengan segala kemungkinan. Namun, kegusaran mereka semakin bertambah-tambah jika lebih kerap pemimpin kerajaan melawat Sabah dan Sarawak dalam beberapa bulan ini. Jika keadaan ini berlaku, bersediakah kita untuk berkhidmat dengan kerajaan Malaysia yang baru?
Manakala nst online menyiarkan pengakuan Tengku Razaleigh Hamzah yang meletakkan dirinya sebagai salah satu sebab kekalahan UMNO dan Barisan Nasional di Kelantan. Kenyataan beliau adalah susulan daripada ucapan perdana menteri pada 6 April lalu yang menyebut Tengku Razaleigh adalah punca Kelantan jatuh ke tangan PAS dan Barisan Nasional Kelantan tidak dapat menawan kembali negeri itu.
Turut disiarkan ialah ugutan presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu yang mahu mendapatkan sokongan negara asing jika kerajaan terus meminggirkan masyarakat India. Dalam politik MCA, naib presiden Datuk Ong Tee Keat mengesahkan terdapat pemimpin akar umbi parti itu yang bertindak keluar parti kerana kecewa dengan prestasi buruk MCA dalam pilihan raya umum lepas.
Utusan Online menyiarkan tajuk "Hentikan polemik ketuanan Melayu" yang menyentuh mengenai kepentingan konsep ini terus dimomokkan di dalam masyarakat berbilang etnik ketika ini.
Dua kenyataan oleh timbalan presiden Umno dan ketua Wanita Umno tentang usaha-usaha kerajaan baru pada 16 September ini menunjukkan kegelisahan barisan kepimpinan kerajaan sedia ada. Rafidah Aziz menyifatkan Anwar Ibrahim sedang menggunakan perang psikologi untuk melemahkan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional. Datuk Sri Najib pula berkata perkara tersebut tidak boleh dipandang ringan.
Presiden UMNO sedang dihimpit dengan desakan untuk berundur setiap masa. Ketua pendesak ini tidak lain adalah bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir yang masih lagi menunjukkan minat ke atas politik Malaysia. Beliau menggunakan proksi Datuk Mukhriz Mahathir, anaknya untuk menggerakkan usaha berkenaan. Tun Dr. Mahathir melantik Abdullah sebagai perdana menteri dan sekarang beliau pula berusaha untuk menjatuhkannya.
Kenapa berlaku demikian?
Faktor utama ialah kuasa. Apabila Selangor jatuh ke tangan parti pembangkang, bekas menteri besar dan exco negeri hilang keistimewaan, kedudukan dan kemewahan sebagai orang berkuasa. Ada bekas pemimpin Gerakan yang bertindak keluar parti apabila kalah dalam pilihan raya kerana ditawarkan pekerjaan yang lebih baik oleh DAP. Tentunya gajinya juga banyak. Pemimpin ini hanya pentingkan perut sendiri daripada kesetiaan kepada perjuangan partinya.
Politik yang berkonsepkan "apa-apa saja boleh berlaku dalam politik" adalah politik yang jauh daripada kejayaan. Melompat parti atau diistilahkan "tikam dari belakang" seperti yang dilakukan oleh Datuk Josep Pairin Kitingan pada 1990 adalah contoh klasik politik murahan. Apakah Sabah akan memilih untuk bersama Pakatan Rakyat pada 2008 ini seterusnya diberi peluang yang lebih luas dalam pembentukan kerajaan baru nanti?
Peluang terbaik Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan ialah sekarang kerana "mood" dan kecenderungan rakyat yang menolak Barisan Nasional. Parti Keadilan Rakyat yang memenangi 31 kerusi, DAP 28 kerusi dan PAS 23 kerusi, Pakatan Rakyat hanya perlukan 30 kerusi untuk mendapat majoriti mudah seterusnya membentuk kerajaan. Keghairahan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri dikencangkan lagi dengan laporan The Jerusalem Post yang bertajuk "Anwar Ibrahim: Malaysia's future prime minister."
Harakahdaily turut menyiarkan artikel "Abdullah akan jadi ketua pembangkang bila-bila masa dari sekarang-Anwar" pada 24 April 2008 yang lalu menghangatkan lagi isu politik negara.
Keazaman dan kesungguhan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri sangat membara. Beliau merancang dan bekerja siang dan malam bagi mendapatkan kuasa sama ada dengan cara logik atau tidak. Apa sahaja cara yang sesuai akan difikirkan. Tetapi hakikatnya beliau mesti mendapatkan 30 kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan, suatu jumlah yang sangat besar.
Bola sedang berada di kakinya. Penentang Abdullah adalah rakan-rakanya dan Anwar mesti menggunakan kesempatan ini untuk mendapat sokongan. Ia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana peluang kedua belum tentu akan tiba.
Desakan ahl-ahli parti melemaskan Abdullah yang melihat faktor kepimpinan sebagai punca utama kekalahan besar Barisan Nasional di lima negeri. Ada pemimpin peringkat bahagian yang mendesak pengunduran segera kerana bimbangkan pangkat dan projek yang bakal hilang. Walau bagaimanapun mereka hanya boleh mendesak kerana keputusan di tangan Abdullah sendiri. Keghairahan mendesak ini akan menjadi "boomerang" kepada kepimpinan UMNO kerana rakyat melihat perdana menteri mereka sangat lemah.
Ketika era reformasi, Anwar Ibrahim menggesa Tun Dr. Mahathir berundur. Dari koridor Masjid Negara, Anwar melaungkan "undur Mahathir undur" tetapi keadaan itu kembali bergema pada zaman Abdullah dengan laungan senyap "undur Lah undur" setiap masa.
Begitu juga desakan dari MIC. Agaknya presiden MIC juga sedang bimbang kerana sokongan masyarakat India tidak lagi kepada mereka. Undi kaum India beralih ke Pakatan Rakyat dengan harapan pembangkang dapat mengubah keadaan masyarakat India. Tetapi beberapa persoalan boleh kita fikirkan seperti apakah Pakatan Rakyat dapat meningkatkan taraf hidup mereka, apakah perancangan Pakatan Rakyat untuk mengekalkan undi kaum India dan sejauhmana toleransi beragama akan dijayakan di lima negeri berkenaan?
Sokongan undi kaum India semata-mata tidak akan menjadikan Anwar Ibrahim seorang perdana menteri. Sebaliknya dalam masyarakat berbilang kaum, Anwar perlukan sokongan semua pihak. Jika tidak beliau hanya membina istana khayalan.
Abdullah dan Najib tidak akan mengizinkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan dengan mudah. Mereka juga akan menggunakan semua strategi dengan segala kemungkinan. Namun, kegusaran mereka semakin bertambah-tambah jika lebih kerap pemimpin kerajaan melawat Sabah dan Sarawak dalam beberapa bulan ini. Jika keadaan ini berlaku, bersediakah kita untuk berkhidmat dengan kerajaan Malaysia yang baru?
Saturday, April 26, 2008
Majlis Anugerah Pelajar KTD 2008

Dalam ucapan alu-aluan, ketua eksekutif kolej Dr. Abdullah Sudin menyifatkan pencapaian pelajar-pelajar KTD semakin baik dan membanggakan. Pada tahun 2004, kadar kegagalan ialah 20.89 peratus tetapi ia menurun secara mendadak kepada 1.85 peratus pada tahun 2007. Kini KTD berada dalam kelompok lima IPTS terbaik yang mengadakan kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia.
Keputusan peperiksaan semester lepas mencatatkan empat orang pelajar mendapat 4.00 dan kepujian dekan seramai 43 orang daripada kursus-kursus yang ditawarkan setakat ini. Seramai 29 peratus daripada 446 pelajar mendapat keputusan 3.00 ke atas dan ia merupakan satu keputusan yang sangat membanggakan. Kursus berkenaan ialah Diploma Sains Komputer (Teknologi Maklumat), Diploma Sains Komputer (Multimedia), Diploma Pengurusan Teknologi (Perakaunan), Diploma Pengurusan Teknologi dan Diploma Kejuteraan Elektronik.
Selain itu terdapat dua lagi kursus yang dijalankan oleh KTD sendiri iaitu Diploma Pengurusan Perniagaan dan Diploma Multimedia.
KTD sedang memasuki fasa pengembangan dengan mengadakan kerjasama akademik bersama Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Pada semester akan datang KTD akan menawarkan Diploma Pengajian Islam (Syariah), Diploma Pengajian Islam (Al-Quran dan As-Sunnah) Diploma Perbankan Islam dan Diploma E-Dagang untuk memenuhi permintaan pelajar yang semakin bertambah dalam aliran pengajian Islam. Sehingga kini hampir 100 orang pelajar telah menunjukkan minat untuk mengikuti kursus-kursus yang ditawarkan ini.
Menurut Dr. Abdullah Sudin, program peringkat ijazah pertama bersama Universiti Kebangsaan Malaysia akan bermula pada September 2008 sebagai penerusan daripada kursus-kursus diploma. Seterusnya bagi para pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat masters, KTD sedang dalam proses menjalin kerjasama dengan empat buah universiti di Ireland bagi menganjurkan program 3+0 supaya pelajar-pelajar KTD dapat menyiapkan pengajian di Malaysia dan dianugerahkan sijil oleh universiti berkenaan.
KTD juga sedang merancang kerjasama dengan Universiti Teknologi Mara bagi menawarkan kursus perbankan, bisnes, komunikasi massa dan pengurusan pejabat.
Kemunculan KTD sebagai sebuah institusi pendidikan semakin dikenali dan mula menjadi sebutan di kalangan pelajar dan ibu bapa ketika ini. Kolej ini pernah suatu ketika hampir ditutup kerana kekurangan pelajar dan kos operasi yang tinggi. Kini KTD mula mengorak langkah dengan menawarkan pelbagai program yang relevan dengan pasaran kerja dan keperluan negara.
Aspek yang membezakan KTD dengan institusi pengajian tinggi swasta yang lain ialah Program Pembangunan Sahsiah Terpuji (Pesat) yang merupakan program pendidikan (tarbiyah) bersepadu yang dirangka khusus bagi melahirkan pelajar profesional, berketerampilan dan beretika. Antara komponen utama Pesat ialah pembangunan rohani dan jasmani, pembangunan minda dan nilai, perancangan dan pengurusan serta kemahiran keinsanan.

Selain itu kemahiran keinsanan (softskills) meliputi pengucapan awam, membuat keputusan, penyelesaian masalah, kepimpinan, pengurusan masa, mengurus tekanan, kemahiran belajar, komunikasi berkesan, keusahawanan, konsep kendiri positif dan pengurusan organisasi.
Pengerusi MARA Negeri Kelantan dalam ucapan perasmian menyatakan beliau sentiasa mengikuti perkembangan KTD sejak 2005 dan menyifatkan kolej itu ketika ini sedang mengalami fasa perkembangan yang pesat. Beliau juga memuji semangat dan kesungguhan pensyarah dan kakitangan kolej yang sentiasa berusaha meningkatkan kecemerlangan dengan menggelarnya "kesungguhan yang menggila" iaitu usaha yang bersungguh-sungguh untuk berjaya.
Di samping itu beliau turut mengingatkan pelajar untuk terus merebut peluang bagi mencari kekayaan-kekayaan baru berasaskan pengetahuan kerana era ekonomi berasaskan pengeluaran sudah berlalu dan digantikan dengan teknologi maklumat. Melalui penguasaan maklumat ini, sudah ramai usahawan Melayu yang mampu menjana pendapatan besar sama ada di dalam ataupun di luar negara.
Di akhir ucapan, beliau berpesan agar pelajar-pelajar KTD sentiasa memperbaharui impian untuk berjaya dengan cemerlang, membuat latihan yang mencukupi, meningkatkan minat terhadap subjek dan sentiasa mengulangi apa sahaja yang dapat membantu kecemerlangan pelajaran mereka.
Pada tahun ini pelajar terbaik keseluruhan ialah Syarifah Nabihah binti Syed Mohd Khair dari program Diploma Sains Komputer (Multimedia). Motivasi beliau ialah yakin kepada Allah swt dan diri sendiri adalah pendorong utama untuk melakar cita-cita dan kejayaan.
Pengerusi MARA Negeri Kelantan dalam ucapan perasmian menyatakan beliau sentiasa mengikuti perkembangan KTD sejak 2005 dan menyifatkan kolej itu ketika ini sedang mengalami fasa perkembangan yang pesat. Beliau juga memuji semangat dan kesungguhan pensyarah dan kakitangan kolej yang sentiasa berusaha meningkatkan kecemerlangan dengan menggelarnya "kesungguhan yang menggila" iaitu usaha yang bersungguh-sungguh untuk berjaya.
Di samping itu beliau turut mengingatkan pelajar untuk terus merebut peluang bagi mencari kekayaan-kekayaan baru berasaskan pengetahuan kerana era ekonomi berasaskan pengeluaran sudah berlalu dan digantikan dengan teknologi maklumat. Melalui penguasaan maklumat ini, sudah ramai usahawan Melayu yang mampu menjana pendapatan besar sama ada di dalam ataupun di luar negara.
Di akhir ucapan, beliau berpesan agar pelajar-pelajar KTD sentiasa memperbaharui impian untuk berjaya dengan cemerlang, membuat latihan yang mencukupi, meningkatkan minat terhadap subjek dan sentiasa mengulangi apa sahaja yang dapat membantu kecemerlangan pelajaran mereka.
Pada tahun ini pelajar terbaik keseluruhan ialah Syarifah Nabihah binti Syed Mohd Khair dari program Diploma Sains Komputer (Multimedia). Motivasi beliau ialah yakin kepada Allah swt dan diri sendiri adalah pendorong utama untuk melakar cita-cita dan kejayaan.
Friday, April 25, 2008
Usahawan kambing
Kempen Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi menggalakkan usahawan muda menceburi sektor pertanian negara ialah "pertanian adalah perniagaan." Kempen ini dapat mencetuskan pemikiran bawah sedar usahawan muda betapa industri pertanian boleh menjana pendapatan yang besar.
Usahawan kambing juga boleh berjaya kerana permintaan untuk daging kambing sentiasa ada khususnya ketika sambutan hari raya.
Nan Kambing, gelaran untuk seorang pengusaha kambing jenis boer di Kampung Banat, perlis. Bermula dari lima ekor, kini jumlah kambingnya meningkat kepada 15 ekor dalam masa dua tahun. Kandang kambingnya tidak jauh dari rumah supaya beliau dapat memberi makan dan memantau perkembangan kambingnya itu.
Nan Kambing bukanlah seorang yang berpendapatan tinggi. Kerja sepenuh masa ialah sebagai tukang kebun dan pesawah. Semangatnya yang membuak-buak untuk menternak kambing membawa dirinya untuk menyertai skim bantuan kambing anjuran Jabatan Haiwan. Beliau juga dibawa ke pameran dan karnival pertanian bersama rombongan penternak yang lain supaya pemikiran mereka dapat dibuka bagi menggiatkan usaha penternakan ini.
Seekor kambing boer boleh dijual RM400 hingga RM800 mengikut saiz. Jadi, Nan Kambing sedang berkira-kira untuk menambah bilangan kambing ini supaya bisnes kecilnya itu akan terus berkembang.
Usahawan kambing juga boleh berjaya kerana permintaan untuk daging kambing sentiasa ada khususnya ketika sambutan hari raya.
Nan Kambing, gelaran untuk seorang pengusaha kambing jenis boer di Kampung Banat, perlis. Bermula dari lima ekor, kini jumlah kambingnya meningkat kepada 15 ekor dalam masa dua tahun. Kandang kambingnya tidak jauh dari rumah supaya beliau dapat memberi makan dan memantau perkembangan kambingnya itu.
Nan Kambing bukanlah seorang yang berpendapatan tinggi. Kerja sepenuh masa ialah sebagai tukang kebun dan pesawah. Semangatnya yang membuak-buak untuk menternak kambing membawa dirinya untuk menyertai skim bantuan kambing anjuran Jabatan Haiwan. Beliau juga dibawa ke pameran dan karnival pertanian bersama rombongan penternak yang lain supaya pemikiran mereka dapat dibuka bagi menggiatkan usaha penternakan ini.
Seekor kambing boer boleh dijual RM400 hingga RM800 mengikut saiz. Jadi, Nan Kambing sedang berkira-kira untuk menambah bilangan kambing ini supaya bisnes kecilnya itu akan terus berkembang.
Thursday, April 24, 2008
Sifat hati (2)
Wajib atas setiap orang yang berakal dan sampai umur menyuci dan membersihkan hatinya daripada sifat-sifat yang tercela dan merosakkan hati dan menghiasinya dengan sifat-sifat yang terpuji bagi menyelamatkan dirinya di dunia dan akhirat. Firman Allah swt:
Sesungguhnya berjayalah orang-orang mensucikan hatinya dankecewalah orang-orang yang mengotorkannya. (As-Syams: 9-10)
Ingatlah hari yang tidak berguna di sana harta benda dan anak pinak kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan (membawa) hati yang selamat sejahtera (dari dosa dan sifat-sifat tercela).
Sabda Rasulullah saw:
Bahawa Allah swt tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu, tetapi Dia hanya memandang kepada hati dan amal usaha kamu.
Berikut diteangkan seupuluh sifat hati yang terkeji – untuk dijauhi dan sepuluh sifat hati yang terpuji untuk dihiasi hati dengannya semoga kita beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Takbur
Sabda Rasulullah saw dalam satu hadis qudsi yang bermaksud:
Kebesaran, ketingian itu selendangku, keagungan itu kain pakaiku, maka sesiapa yang cuba merebut (bersift dengan) salah satu dari keduanya, aku akan campakkan dia ke dalam api neraka jahannam, Aku tidak peduli. (Diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah)
Hadis ini menerangkan ketinggian dan keagunga hakiki itu dua sifat yang hanya kepunyaan Allah swt tidak ada yang layak bagi selainNya. Orang yang membesarkan dirinya seolah-olah dia merebut sifat Allah swt, orang yang demikian sifatnya memang dilemparkan ke dalam api neraka.
Sabda Nabi Muhammad saw lagi:
Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya seberat timbangan biji sawi, sifat takbur (membesar diri). (Riwayat Muslim)
Bagi menghilangkan diri dari sifat takbur, hendaklah:
1. Mengingatkan bahawa segala kelebihan dan nikmat yang dimilikinya seperti harta, pangkat, ilmu dan sebagainya, semua ini adalah dari kurnia Allah swt dan nikmatnya yang wajib disyukuri bukan untuk dimegahi.
2. Jangan menolak kebenaran kerana sesuatu yang benar itu dari Allah swt.
3. Jangan melekeh/merendah-rendahkan orang lain kerana suatu kekurangan yang ada padanya kerana yang sebenar-benar mulia ialah yang paling bertakwa.
Oleh kerana takbur itu sifat hati yang tercela, maka lawannya iaitu sifat tawaddhuk (tunduk hati/merendah diri terhadap kebesaran Allah) adalah sifat hati yang terpuji. Nabi Muhammad saw bersabda:
Tidak ada seseorang itu bersifat tawaddhuk kerana kebesaran Allah melainkan Allah akan meninggikan (martabatnya). (Riwayat Muslim)
Bagi menghilangkan sifat takbur yang bersarang dihati, kita bunuh kalajengking takbur itu yang sedang bersemayam di hati dengan pisau kesabaran, kelembutan dan kemurahan hati. Menyembelih serigala nafsu yang selalu mengajak kepada kejahatan dengan pedang keimanan. Membersihkan halaman roh daripada sampah-sampah fikiran yang jahat dan hina. Di dalam diri juga kita harus menanam pokok-pokok hikmah, bunga-bunga pengetahuan dan mawar-mawar ilmu yang berkembang mekar menghiasai seluruh hati kita.
Saya sangat hairan dengan orang-orang yang sangat cinakan dan hauskan harta dunia serta ingin dekat dengan orang yang berharta walaupun si kaya tidak akan memberi mereka sebahagian kecil daripada harta yang dimilikinya. Mereka sangat memuliakan dan mengagungkan orang kaya, selesa dengan ucapan orang kaya dan sangat hormat kepada si kaya. Tarikan utama kenapa mereka bertindak demikian ialah kerana inginkan kekayaan dan harta yang sedang bersarang di hati mereka.
Cinta kepada harta benda menjadikan sifat benci dan menjauhi kawan sendiri, malah orang yang sering memberi nasihat tentang zuhud tiba-tiba bertukar menjadi orang lain apabila bersama dengan orang berharta kerana dia mengharapkan pemberian harta berkenaan daripada si kaya.
Sesetengah orang ada yang meninggalkan berbagai-bagai amalan sunat demi mengejar harta, meninggalkan sikap warak hanya untuk mengejar kekayaan. Ada yang tertipu kerana puji-pujian yang diberikan semata-mata untuk memiliki harta kekayaan.
Hasad dengki
Iaitu bercita-cita atau mahu supaya hilang nikmat dari orang lain. Nabi Muhammad saw ada bersabda:
Jangan dengki setengah kamu akan setengah dan jangan memutuskan hubungan dan jangan marah memarahi sesama kamu (benci-membenci) dan jangan membelakangkan setengah kamu akan setengah pada ketika berjumpa, bahkan hendaklah kamu bersaudara wahai hamba-hamba Allah. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sifat dengki yang bersarang di dalam hati boleh timbul disebabkan pelbagai perkara. Jika ada jiran sebelah rumah memiliki kereta baru, timbul juga perasaan ingin memiliki kereta yang lebih baik, jika ada jiran yang mendapat beberapa kebaikan, timbul juga keinginan hati untuk menghilangkan kebaikan tersebut. Keadaan ini memang menjadi lumrah kepada manusia yang tidak ingin melihat orang lain bergembira. Ada sahaja yang berdetik di hati sebagai tanda tidak suka dengan nikmat yang diperoleh oleh orang lain.
Kesan hasad dengki kepada kebajikan yang kita laksanakan amat dahsyat kerana ia memusnahkan amal yang kita lakukan dengan sangat pantas.
Dan sabda baginda saw lagi:
Hasad dengki itu memakan kebajikan sebagaimana api memakan/membinasakan kayu api. (Riwayat Abu Daud)
Abu Hassan al-Tuhaimi berkata:
Orang yang hasad dengki kepadaki tidak mengumpat diriku, kecuali hal tersebut bererti memuliakan diriku, orang yang hasad kepadaku tidak lain sebenarnya merupakan orang yang memberi kebaikan dalam wujud orang yang yang membenci.
Mudah-mudahan Allah swt menjaga orang-orang yang hasad kepadaku kerana kebaikan-kebaikan mereka berpindah kepadaku walaupun hal ini terjadi tanpa mereka sedari.
Mereka telah menyebarkan keutamaanku dan jika catatan kebaikan mereka dan keluhuranku ditulis, maka aku akan menjadikan mereka sebagai judul.
Hasad dengki orang kepada diri kita adalah satu bukti akan keluhuran dan ketinggian darjat diri. Tidak perlu bersedih hati kerana orang yang berhasad dengki tidak lain cuba mempromosikan keutamaan diri kita secara percuma. Pada masa yang sama si dengki telah memberikan kebaikan-kebaikan yang ada kepada diri mereka kepada diri kita kerana mereka ingin sekali mengambil beban kesalahan-kesalahan diri kita secara sukarela.
Sesungguhnya berjayalah orang-orang mensucikan hatinya dankecewalah orang-orang yang mengotorkannya. (As-Syams: 9-10)
Ingatlah hari yang tidak berguna di sana harta benda dan anak pinak kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan (membawa) hati yang selamat sejahtera (dari dosa dan sifat-sifat tercela).
Sabda Rasulullah saw:
Bahawa Allah swt tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu, tetapi Dia hanya memandang kepada hati dan amal usaha kamu.
Berikut diteangkan seupuluh sifat hati yang terkeji – untuk dijauhi dan sepuluh sifat hati yang terpuji untuk dihiasi hati dengannya semoga kita beroleh kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Takbur
Sabda Rasulullah saw dalam satu hadis qudsi yang bermaksud:
Kebesaran, ketingian itu selendangku, keagungan itu kain pakaiku, maka sesiapa yang cuba merebut (bersift dengan) salah satu dari keduanya, aku akan campakkan dia ke dalam api neraka jahannam, Aku tidak peduli. (Diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah)
Hadis ini menerangkan ketinggian dan keagunga hakiki itu dua sifat yang hanya kepunyaan Allah swt tidak ada yang layak bagi selainNya. Orang yang membesarkan dirinya seolah-olah dia merebut sifat Allah swt, orang yang demikian sifatnya memang dilemparkan ke dalam api neraka.
Sabda Nabi Muhammad saw lagi:
Tidak masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya seberat timbangan biji sawi, sifat takbur (membesar diri). (Riwayat Muslim)
Bagi menghilangkan diri dari sifat takbur, hendaklah:
1. Mengingatkan bahawa segala kelebihan dan nikmat yang dimilikinya seperti harta, pangkat, ilmu dan sebagainya, semua ini adalah dari kurnia Allah swt dan nikmatnya yang wajib disyukuri bukan untuk dimegahi.
2. Jangan menolak kebenaran kerana sesuatu yang benar itu dari Allah swt.
3. Jangan melekeh/merendah-rendahkan orang lain kerana suatu kekurangan yang ada padanya kerana yang sebenar-benar mulia ialah yang paling bertakwa.
Oleh kerana takbur itu sifat hati yang tercela, maka lawannya iaitu sifat tawaddhuk (tunduk hati/merendah diri terhadap kebesaran Allah) adalah sifat hati yang terpuji. Nabi Muhammad saw bersabda:
Tidak ada seseorang itu bersifat tawaddhuk kerana kebesaran Allah melainkan Allah akan meninggikan (martabatnya). (Riwayat Muslim)
Bagi menghilangkan sifat takbur yang bersarang dihati, kita bunuh kalajengking takbur itu yang sedang bersemayam di hati dengan pisau kesabaran, kelembutan dan kemurahan hati. Menyembelih serigala nafsu yang selalu mengajak kepada kejahatan dengan pedang keimanan. Membersihkan halaman roh daripada sampah-sampah fikiran yang jahat dan hina. Di dalam diri juga kita harus menanam pokok-pokok hikmah, bunga-bunga pengetahuan dan mawar-mawar ilmu yang berkembang mekar menghiasai seluruh hati kita.
Saya sangat hairan dengan orang-orang yang sangat cinakan dan hauskan harta dunia serta ingin dekat dengan orang yang berharta walaupun si kaya tidak akan memberi mereka sebahagian kecil daripada harta yang dimilikinya. Mereka sangat memuliakan dan mengagungkan orang kaya, selesa dengan ucapan orang kaya dan sangat hormat kepada si kaya. Tarikan utama kenapa mereka bertindak demikian ialah kerana inginkan kekayaan dan harta yang sedang bersarang di hati mereka.
Cinta kepada harta benda menjadikan sifat benci dan menjauhi kawan sendiri, malah orang yang sering memberi nasihat tentang zuhud tiba-tiba bertukar menjadi orang lain apabila bersama dengan orang berharta kerana dia mengharapkan pemberian harta berkenaan daripada si kaya.
Sesetengah orang ada yang meninggalkan berbagai-bagai amalan sunat demi mengejar harta, meninggalkan sikap warak hanya untuk mengejar kekayaan. Ada yang tertipu kerana puji-pujian yang diberikan semata-mata untuk memiliki harta kekayaan.
Hasad dengki
Iaitu bercita-cita atau mahu supaya hilang nikmat dari orang lain. Nabi Muhammad saw ada bersabda:
Jangan dengki setengah kamu akan setengah dan jangan memutuskan hubungan dan jangan marah memarahi sesama kamu (benci-membenci) dan jangan membelakangkan setengah kamu akan setengah pada ketika berjumpa, bahkan hendaklah kamu bersaudara wahai hamba-hamba Allah. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sifat dengki yang bersarang di dalam hati boleh timbul disebabkan pelbagai perkara. Jika ada jiran sebelah rumah memiliki kereta baru, timbul juga perasaan ingin memiliki kereta yang lebih baik, jika ada jiran yang mendapat beberapa kebaikan, timbul juga keinginan hati untuk menghilangkan kebaikan tersebut. Keadaan ini memang menjadi lumrah kepada manusia yang tidak ingin melihat orang lain bergembira. Ada sahaja yang berdetik di hati sebagai tanda tidak suka dengan nikmat yang diperoleh oleh orang lain.
Kesan hasad dengki kepada kebajikan yang kita laksanakan amat dahsyat kerana ia memusnahkan amal yang kita lakukan dengan sangat pantas.
Dan sabda baginda saw lagi:
Hasad dengki itu memakan kebajikan sebagaimana api memakan/membinasakan kayu api. (Riwayat Abu Daud)
Abu Hassan al-Tuhaimi berkata:
Orang yang hasad dengki kepadaki tidak mengumpat diriku, kecuali hal tersebut bererti memuliakan diriku, orang yang hasad kepadaku tidak lain sebenarnya merupakan orang yang memberi kebaikan dalam wujud orang yang yang membenci.
Mudah-mudahan Allah swt menjaga orang-orang yang hasad kepadaku kerana kebaikan-kebaikan mereka berpindah kepadaku walaupun hal ini terjadi tanpa mereka sedari.
Mereka telah menyebarkan keutamaanku dan jika catatan kebaikan mereka dan keluhuranku ditulis, maka aku akan menjadikan mereka sebagai judul.
Hasad dengki orang kepada diri kita adalah satu bukti akan keluhuran dan ketinggian darjat diri. Tidak perlu bersedih hati kerana orang yang berhasad dengki tidak lain cuba mempromosikan keutamaan diri kita secara percuma. Pada masa yang sama si dengki telah memberikan kebaikan-kebaikan yang ada kepada diri mereka kepada diri kita kerana mereka ingin sekali mengambil beban kesalahan-kesalahan diri kita secara sukarela.
Subscribe to:
Posts (Atom)