Di pelbagai tempat umat Islam terlibat dengan kegiatan dakwah.
Persoalannya, apakah hasil daripada kegiatan dakwah itu dapat melahirkan
keperibadian muslim yang tulin. Terdapat juga pihak yang menjalankan kegiatan dakwah
mengikut musim, sedangkan dakwah dalam Islam merangkumi semua aspek kehidupan
dan tidak akan habis dilaksanakan dalam musim-musim tertentu sahaja.
Terdapat empat asas dakwah:
1. Maudhu’ ad-Dakwah
Iaitu tajuk dakwah. Tajuk dakwah mestilah menjurus kepada
matlamatnya iaitu untuk melahirkan manusia yang memperabdikan diri atau
manusia yang sentiasa beribadah kepada kepada Allah Subhanahuwata’ala dalam
semua lapangan hidup, sebagaimana firman Allah Subhanahuwata’ala.
وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia
melainkan supaya mereka memperabdikan diri kepada-Ku”. Az-Dzariyat:56
Oleh itu tajuk kita ialah Islam. Pastikan kita berdakwah
kepada Islam. Islam sebagai cara hidup yang merangkumi seluruh aspek kehidupan.
Tidak ada satu cabang hidup pun yang tidak melibatkan Islam.
Islam diturunkan Allah Subhanahuwata’ala untuk dihayati.
Sahabat-sahabat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam mendekati Islam bukan
bertujuan untuk mendapatkan ilmu semata-mata dan bukan juga bertujuan untuk
menyelesaikan satu dua masalah yang berlaku ke atas diri mereka. Mereka memahami
Islam dan menerimanya sebagai amalan mereka keseluruhannya. Islam dijadikan
pembentuk peribadi hingga bersih daripada sebarang saki baki jahiliah. Mereka
menerima Allah Subhanahuwata’ala sebagai Rab dan Ilah serta membentuk diri
menjadi hamba yang taat dan patuh kepada-Nya.
Dakwah yang dikemukakan perlulah sesuai dengan tahap
penerimaan orang yang didakwahkan. Maudhu’ dakwah mestilah bersumberkan sumber-sumber
yang muktabar iaitu al-quran, sunnah dan sumber ulama-ulama muktabar.
2. Ad-Da’i
Iaitu pendakwah. Siapakah pendakwah? Apakah mereka yang berkelulusan
akademik dalam bidang agama atau hafiz dalam al-quran dan hadis sahaja berhak
menjadi pendakwah?
Allah Subhanahuwata’ala berfirman:
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى
الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
“Hendaklah ada daripada kamu satu ummah yang menyeru
kapada kebaikan, menyuruh kepada ma’aruf dan melarang daripada mungkar. Mereka
itulah orang-orang yang mendapat kemenangan”. Ali Imran: 104
Khutbah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dalam Haji
Wida’ di hadapan 20 ribu orang Islam ada menyatakan (yang bermaksud):
“Sampaikan daripada risalah aku walaupun satu ayat”.
Oleh itu dapatlah difahami bahawa berdakwah untuk
kebajikan, menyuruh kepada berbuat ma’aruf dan melarang daripada mungkar wajib
bagi umat Islam. Bagi mereka yang tidak mampu, hendaklah meningkatkan kemampuan
mereka agar dapat melaksanakan tugas ini. Dengan melakukan tugas ini, di samping
beriman kepada Allah Subhanahuwata’ala maka umat Islam akan menjadi umat
terbaik, sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah Subhanahuwata’ala:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ
تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ ۗ
“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dibangkitkan bagi manusia, kamu menyuruh mengerjakan ma’aruf
kebajikan dan melarang
daripada mungkar dan kamu beriman kepada Allah”. Ali Imran: 110
Untuk menjadi pendakwah yang berjaya (InsyaAllah), maka
pendakwah perlu:
a. Meningkatkan ilmu dan
kefahaman
b. Meningkatan keimanan
c. Meningkatkan akhlak
atau sakhsiyah
d. Berkerja terus menerus
3. Al-Mad’u
Iaitu siapa yang hendak didakwahkan. Al Mad’u terdiri daripada berbagai-bagai jenis
manusia. Sama ada muslim, kafir, munafiq atau ‘asi. Sama ada manusia biasa atau
Al Malak. Sama ada golongan yang menggubal polisi atau golongan
pelaksana polisi. Sama ada golongan penyokong Islam, musuh atau golongan `atas
pagar’. Semua yang dinyatakan itu adalah penerima dakwah. Masing-masing
memerlukan pendekatan dakwah yang tersendiri dan sesuai. Pendekatan yang sesuai
adalah sama penting isi dakwah. Keutamaan dakwah diberikan kepada mereka yang
ikhlas dan berhajatkan Islam.
4. Cara-Cara dan Jalan-Jalan Dakwah
Secara umum, cara atau jalan dakwah mestilah bersih demi
mencapai matlamat yang bersih. Justeru itu setiap jalan yang harus dari segi syarak
boleh digunakan untuk berdakwah.
Tidak sepatutnya dakwah dikemukakan dengan melayani hawa nafsu
seperti berdakwah secara tidak langsung dengan mengadakan majlis tidak syar’i untuk
mengumpulkan orang ramai, kemudian disampaikan dakwah. Atau dakwah disampaikan melalui lagu-lagu dan sebagainya.
Natijah Islam yang bersih tidak akan diperolehi melalui jalan yang sedemikian.
Al Mad’u tidak akan menerima Islam sebenar.
Jalan dakwah mestilah bercontohkan jalan dakwah Nabi
Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam. Jalan dakwah baginda Sallallahu’alaihiwasallam
kaya dengan pelbagai jalan dan cara. Jalan ‘direct’ atau ‘indirect’, cara tegas
atau lembut terdapat dalam dakwah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam.
Perbincangan Lanjut Mengenai Maudhu’ud Dakwah
Sepertimana yang telah dinyatakan bahawa tajuk
dakwah ialah Islam. Islam itu luas. Maudhu’ apakah yang hendaklah didahulukan?
Rasulullah telah menjelaskan dalam sebuah hadisnya yang panjang (sebahagian
darinya):
“Islam itu ialah engkau bersyahadah bahawa tiada Ilah
kecuali Allah dan bahawasanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Engkau
mendirikan solah, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan
mengerjakan haji jika engkau mampu.” Kata lelaki itu, “benarlah engkau”.
Daripada sabda Rasulullah tentang pengertian Islam, maka
yang terpenting dan utama ialah syahadah.
Dakwah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bermula
dengan kalimah syahadah. Kita perlu faham pengertian syahadah. Amatlah berbeza
orang-orang Islam kini menerima syahadah dengan sahabat-sahabat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
menerimanya. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam selama 13 tahun menumpukan
perhatian menanam hakikat syahadah dalam jiwa para sahabat. Mereka menerima
syahadah dengan kefahaman dan diterjemahkan dalam penghayatan hidup setiap
hari.
Umat Islam kini, kita dapati syahadah mereka tidak
meninggalkan kesan yang mendalam dalam peribadi dan kehidupan pelbagai aspek.
Hinggakan orang kafir menganggap orang-orang Islam sama sahaja dengan mereka.
Syahadah tidak berfungsi kerana ajaran-ajaran
Allah Subhanahuwata’ala tidak diamalkan.
Syahadah tidak melahirkan natijah kerja-kerja mengajak
kepada ma’aruf, sekali gus mencegah kemungkaran. Atau mungkin lahir
kerja-kerja ma’aruf tetapi tidak pula mencegah kemungkaran. Mungkin juga
amalan-amalan tertentu seperti sembahyang, puasa, zakat dan haji serta beberapa
amalan wajib atau sunat yang lain dilakukan oleh umat Islam, tetapi keperibadian
mereka tetap tidak berbeza dengan orang yang tidak sembahyang, tidak beriman
dan tidak Islam. Syahadah itu tidak mendalam kesannya dalam kehidupan.
Contoh Sahabat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang Menerima
Syahadah
As Siak bin Qais seorang penulis Arab, telah mengkaji
latar belakang dan perjuangan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Dia
bersimpati, kemudian datang ke Makkah dengan kesedaran untuk menerima syahadah.
Sesampainya di Makkah, dia dihalang oleh Abu Jahal
sebagai penghalang dakwah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Berbagai-bagai cara
dilakukannya untuk menghalang As Siak seperti mengatakan bahawa amalan-amalan
kebiasaan jahiliah tidak boleh dilakukan apabila menerima syahadah, misalnya
zina dan meminum arak.
As Siak yang belum lagi meninggalkan kebiasaan meminum
arak lantas pulang ke tempatnya untuk membersihkan diri. Dia berusaha
menghilangkan ketagihan arak. Pada penghujung tahun dia kembali lagi ke Makkah
untuk menerima syahadah.
Sayangnya, dia tidak sempat berbuat demikian kerana
meninggal dunia dalam perjalanan. InsyaAllah, rohnya tetap diterima Allah Subhanahuwata’ala.
Begitulah keadaan sahabat-sahabat dahulu menerima kalimah syahadah.
Mempersaksikan Syahadah Dalam Peribadi
Tugas kita ialah untuk mempersaksikan Islam dan
keperibadian Islam hasil daripada syahadah yang diakui. Kita menyeru dan
beramal dengan seruan tersebut. Jika tidak, syahadah yang dilafazkan itu tidak
berfungsi dalam kehidupan.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا
لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ
“Dan demikian Kami jadikan kamu umat yang adil dan
pilihan, agar kamu menjadi saksi kepada manusia dan Rasul menjadi saksi kepada
kamu”. Al Baqarah: 143
Penutup
Di dalam usaha dakwah akan terdapat golongan yang
menentang. Janganlah kita gentar walaupun kumpulan kita kecil. Kumpulan yang
ramai pada hari ini telah digambarkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
hanya seperti buih di permukaan air. Oleh itu walaupun kita sedikit, tetapi
biarlah sedikit yang bermutu, membawa wajah Islam hakiki dan benar-benar
bermanfaat untuk Islam. Memang menjadi kebiasaan para rasul bahawa pengikut
mereka adalah sedikit khususnya di peringkat awal gerakan dakwah.
Apabila kita menerima tentangan atau dugaan, maka kita
hendaklah bersabar. Janganlah lemah. Ujian Allah Subhanahuwata’ala itu untuk
memilih siapakah antara hamba-hambaNya yang benar-benar beriman.
Kita tidak ada masa yang banyak untuk melengahkan dakwah
dan jihad. Berdakwah bukanlah pekerjaan sambilan atau sukarela. Ia tugas utama.
Ia tugas rasmi. Ia tugas mustahak. Ia menyibukkan kita lebih daripada yang
lain. Ia urusan Allah Subhanahuwata’ala yang wajib dilaksanakan oleh setiap
individu kita.
No comments:
Post a Comment