Persediaan Asas Manusia
Setiap manusia sama ada muslim atau bukan muslim,
lelaki atau perempuan telah disediakan oleh Allah Subhanahuwata’ala dalam
dirinya dua persediaan asas. Persediaan tersebut ialah:
1) Persediaan
untuk membuat kebaikan (taqwa)
2) Persediaan
untuk membuat kejahatan (fujur)
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
“Maka (Allah
Subhanahuwata’ala) mengilhamkan kepadanya (jiwa) jalan fujur dan jalan taqwa”. Asy-Syams: 8
Persediaan fujur membawa
kepada kejahatan, kemungkaran, kemaksiatan dan sebagainya manakala persediaan taqwa
pula membawa kepada kema’arufan dan kehidupan yang mendapat keredhaan Allah Subhanahuwata’ala.
Manusia hendaklah bijak
membuat pilihan di antara dua persediaan ini. Apa yang Allah Subhanahuwata’ala kehendaki ialah supaya manusia memilih jalan
yang memberikan keuntungan kepadanya dan menjauhi jalan yang merugikan.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا , قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا
“Sesungguhnya beruntunglah
orang yang mensucikan jiwanya dan sesungguhnya rugilah orang-orang yang
mengotorinya”. Asy-Syams: 9-10
Mampukah Manusia Membuat Pilihan Sendiri
Manusia pada hakikatnya tidak boleh dibiarkan
membuat pilihan sendiri tanpa dipimpin atau diterangkan perkara yang baik (ma’aruf)
dan perkara yang buruk. Manusia, jika dibiarkan tanpa dibimbing, nescaya akan
mudah terjerumus kepada kemungkaran yang akan membawa kemurkaan Allah
Subhanahuwata’ala. Ini kerana:
Jiwa manusia lebih
tertarik kepada kejahatan. Firman Allah
Subhanahuwata’ala:
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚإِنَّ النَّفْسَ
لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚإِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ
“Dan aku tidak
membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu
menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. Yusuf: 53
Syaitan sentiasa menarik
anak cucu Adam ke arah menderhakai Allah
Subhanahuwata’ala.
Manusia sememangnya tidak mampu melepaskan diri
dari pujuk rayu syaitan (dan juga godaan hawa nafsu) kalau sekiranya tidak
dipimpin oleh Allah Subhanahuwata’ala.
Ini adalah sunnatullah yang berjalan sejak manusia diciptakan. Manusia
memerlukan hidayah (petunjuk) dan pimpinan dari Allah Subhanahuwata’ala untuk
menuju ke arah kema’arufan, Sebagaimana Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam sendiri
dipimpin oleh Allah Subhanahuwata’ala. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ
“Dan Dia mendapati kamu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberi petunjuk”. Ad-Dhuha: 7
وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ
“Dan Dia mendapati kamu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberi petunjuk”. Ad-Dhuha: 7
Kerana itulah juga maka kita diajar berdoa di
dalam surah Al-Fatihah supaya dipimpin ke jalan yang betul dan diredhai Allah
Subhanahuwata’ala, iaitu jalan hidup para anbiya’, mursalin, syuhada’, salihin
dan bukan jalan orang-orang yang mendapat kemurkaan Allah Subhanahuwata’ala atau
jalan orang-orang yang sesat.
Oleh kerana sukarnya manusia menjadi baik
secara usaha sendiri, maka manusia memerlukan pimpinan Allah Subhanahuwata’ala.
Allah Subhanahuwata’ala tidak membiarkan
hamba-hambaNya untuk mendapat hidayah dengan susah payah. Allah
Subhanahuwata’ala memilih dari antara hamba-hambaNya para rasul (anbiya’) dan
diberinya mereka ilmu pengetahuan serta diperintahkan mereka untuk menyampaikan
risalahNya kepada manusia.
Para rasul yang bertugas membawa risalah Allah
Subhanahuwata’ala dengan pimpinan wahyu menerangkan dua perkara
asas, iaitu basyir (khabar baik) iaitu berita mengenai jalan-jalan
menuju ke syurga, dan, nazir (peringatan) iaitu berita mengenai balasan siksaan
dan ancaman kepada golongan yang ingkar.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ
اِنَّآ أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشّـِراً وَنَذِيراً
وَدَاعِياً اِلَي اللَّهِ
بِاِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِيراً
“Wahai nabi, Kami mengutuskan
kamu sebagai saksi atas umat dan memberi khabar gembira (basyir) dan khabar
takut (nazir) serta untuk mengajak manusia kepada agama Allah dengan izin-Nya serta menjadi pelita
yang menerangi.” Al-Ahzab: 45-46
Tugas rasul ialah mengajak
manusia ke arah ma’aruf dan menjauhkan
manusia dari kemungkaran. Inilah yang dinamakan dakwah. Tugas dakwah ini
dijalankan dengan bersungguh-sungguh oleh para rasul. Tugas ini dilaksanakan
bersilih ganti dari satu rasul ke satu rasul hinggalah rasul yang terakhir
iaitu Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam.
Apa yang wajib bagi
manusia sekarang ialah mengenali rasul-rasul Allah yang benar. Manusia hendaklah mengenali Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam, beriman kepadanya, mendengarkan perkataannya,
taatkan kepada perintahnya, tunduk kepada arahannya dan mengambilnya sebagai
contoh tauladan dalam segala urusan kehidupan mereka.
Pentingnya Dakwah
Berdasarkan ayat-ayat yang
memerintahkan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam berdakwah, kita dapati
perintah itu turut ditujukan kepada seluruh umat Islam. Walaupun perintah itu
dikhususkan kepada Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam tetapi umumnya adalah untuk seluruh umat.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ
فَانتَهُوا ۚ
“Apa yang diberikan oleh
Rasul kepadamu maka terimalah ia dan apa yang dilarangnya bagimu maka
tinggallah ia.” Al-Hasyr: 7
Kerana itu kaum muslimin
dituntut (diwajibkan) oleh Allah
Subhanahuwata’ala meneruskan dakwah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam untuk
seluruh penghuni dunia ini. Yakni membimbing manusia ke arah petunjuk dan
mengeluarkan mereka dari kegelapan jahiliyah. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
الر ۚ كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ
النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ
الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
“Alif, Lam, Ra. Inilah
kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia daripada
kegelapan kepada cahaya yang terang benderang dengan izin Rab mereka, iaitu ke
jalan Allah yang Maha Perkasa lagi Maha
Terpuji”. Ibrahim: 1
Kewajipan ini adalah (pada
hakikatnya) menjadi kewajipan atas setiap peribadi umat, seperti mana Sabda Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam:
من رأى منكم منكراً فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان". (رواه مسلم)
“Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka hendaklah ia mengubah dengan lidahnya, jika ia tidak mampu hendaklah ia mengubah dengan hatinya, maka yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” Riwayat Muslim
من رأى منكم منكراً فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه، وذلك أضعف الإيمان". (رواه مسلم)
“Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka hendaklah ia mengubah dengan lidahnya, jika ia tidak mampu hendaklah ia mengubah dengan hatinya, maka yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” Riwayat Muslim
Berdasarkan hadis di
atas, Ibnu Kathir ada menyatakan bahawa mesti terdapat dalam kalangan umat ini
satu kumpulan yang berdakwah, di samping
itu wajib pula setiap individu muslim berdakwah. Ummah itu wajib diwujudkan
secara rasmi di samping orang-orang Islam menjalankan dakwah mengikut kemampuan
masing-masing.
Ibn Kathir menguatkan
pendapatnya lagi dengan mengatakan bahawa maksud “minkum” (dalam kalangan kamu)
bukan membawa makna "sebahagian" tetapi
ia bermaksud penerangan (tabyin) iaitu jenis kamu dari orang-orang yang mu’min
dan muslim.
Menyedari akan kewajipan berdakwah, maka kita
sangat perlu membentuk semula jama’ah Islam yang berusaha meletakkan semula Islam
pada tempatnya yang sebenar. Kita juga mesti kembali kepada usaha-usaha
pembentukan individu-individu muslim. Pembentukan ini akan menjadikan setiap
diri muslim sebagai contoh yang melambangkan Islam. Apabila orang lain melihatnya
maka akan nampak Islam. Oleh itu orang-orang Islam mestilah dikembalikan harga
diri atau jatidiri sebagai muslim yang sebenar.
Jika Dakwah Ditinggalkan
Apa yang perlu disedari, jika Islam tidak diperkembangkan
dan dakwah tidak dijalankan, maka secara tabi’inya, ajaran-ajaran lain akan
berkembang mengatasi deen Allah Subhanahuwata’ala.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pernah
menjawab apabila ditanya oleh sahabat baginda bahawa (yang bermaksud): “Adakah dapat dikenali ahli syurga dan ahli neraka?”
Jawab Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam: ”Ya, tiap-tiap orang melakukan mengikut apa yang dibentuk dan jalan yang dipermudahkan kepadanya”.
Jawab Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam: ”Ya, tiap-tiap orang melakukan mengikut apa yang dibentuk dan jalan yang dipermudahkan kepadanya”.
Maka, sebab itulah dakwah
adalah wajib. Wajib kita membentuk ummah yang berdakwah dan membuka jalan Islam kepada manusia serta menutup jalan-jalan
lain yang merosakkan manusia.
Penutup
Oleh kerana kita sayangkan
diri kita dan masyarakat, maka kita perlulah berusaha bersungguh-sungguh ke
arah mewujudkan satu jamaah Islam di tengah-tengah masyarakat. Seluruh tenaga
kita hendaklah ditumpukan ke arah tersebut. Juga tenaga kita hendaklah digunakan
untuk memberi fahaman Islam kepada masyarakat. Jalan dakwah yang sangat penting
ialah membentuk kefahaman kepada diri, keluarga dan masyarakat kita.
No comments:
Post a Comment