Jalan Dakwah adalah Jalan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
Kita perlu meyakini terhadap jalan dakwah yang kita lalui supaya tidak
timbul lagi sebarang keraguan di dalam penyerahan hidup kita.
Oleh itu matlamat dan jalan kita mestilah jelas. Matlamat kita rabbani dan jalan
kita juga rabbani. Dengan ini barulah akan terjamin masa depan kita. Segala
pengorbanan kita tidak sia-sia apabila kita bertemu dengan Allah
Subhanahuwata’ala.
Dakwah kita mempunyai matlamat, jalan, panduan dan kaedah yang berdasarkan syarak,
bukan rekaan akal semata-mata. Mustafa
Masyhur menyatakan dalam bukunya Tariq ad-Dakwah, bahawa jalan dakwah
kita bukanlah rekaan atau sengaja diada-adakan tetapi jalan kita ialah jalan
yang telah dirintis oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang kemudiannya
diikuti oleh para sahabat baginda. Jalan Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam itu
adalah ketentuan Allah Subhanahuwata’ala. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ
الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
“Ia (Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam) tidak berkata-kata mengikut hawa
nafsunya sendiri, melainkan adalah wahyu yang telah diwahyukan kepadanya”. An-Najm:
3-4
وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي
مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ
فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Dan bahawa (yang kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka
ikutilah ia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), kerana
jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya, yang demikian itu
diperintahkan Allah agar kamu bertakwa”. Al-An’am: 153
Ini bermakna bahawa jalan dakwah yang sebenarnya ialah jalan yang dilalui
oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan jalan yang diikuti oleg para
sahabat baginda. Jalan tersebutlah yang patut diikuti. Ini kerana Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam adalah uswah atau qudwah (contoh atau
teladan) dalam hidup kita.
Hendaklah kita berada di atas jalan dakwah yang sebenar kerana kita akan
mengajak diri kita dan orang lain untuk mempersembahkan hidup di atas jalan ini. Kita mengajak kepada sutu
perniagaan dengan Allah Subhanahuwata’ala yangmana Allah Subhanahuwata’ala
telah berjanji akan membeli jiwa dan harta para mukminin dengan bayaran yang
tinggi dan tiada bandingannya, iaitu al-jannah (syurga). Firman Allah
Subhanahuwata’ala:
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ
“Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang yang beriman itu diri
mereka dan harta mereka dengan ganjaran syurga”. At-Taubah: 111
Hendaknya kita yakini bahawa berada dalam jalan dakwah ini adalah satu
tuntutan syarak untuk melaksanakan deen Islam.
Keyakinan kita terhadap jalan dan uslub Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam adalah berdasarkan iman. Iman yang terbentuk dalam
hati telah meletakkan kita thiqah (percaya) terhadap jalan dan uslub Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam dan tidak lagi yakin terhadap jalan-jalan yang lain.
Persoalan Asas ialah Mendapat Redha Allah
Persoalan asas kita ialah untuk mendapat keredhaan Allah Subhanahuwata’ala.
Rugilah bagi orang bermati-matian dalam sesuatu perkerjaan atau perjuangan yang
tidak mendapat keredhaan Allah Subhanahuwata’ala. Demikian juga orang yang
menyangka dirinya berjaya sedangkan, sebenarnya, ia berada dalam kerugian pada
nilai Allah Subhanahuwata’ala.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ
أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
“Katakanlah: Apakah akan kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang
paling rugi perbuatannya?
Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia
ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya”. Al-Kahfi:
103-104
Abu al-Hasan ‘Ali al-Husni an-Nadawi di dalam kitabnya: Maza Khasira
al-’Alam Bi Inhitat al-Muslimin, menjelaskan bahawa contoh amalan yang rugi
itu seperti yang berlaku di dunia Barat yang mana kebanyakan manusia berkorban
(bermatian-matian berjuang) kerana berbagai-bagai matlamat kebendaan seperti
untuk mendapat pujian dan sanjungan orang ramai, untuk tercatat nama mereka
dalam sejarah, untuk menonjolkan kejaguhan (ketokohan), untuk mendapat pujian
daripada masyarakat dan untuk kebanggaan bangsa. Orang mukmin amat takut
kemungkinan berlaku penyelewengan dalam kerja-kerja atau amalan-amalan mereka.
Kelak akan sia-sia segala amalan.
Menjaga Keikhlasan
Sehubungan dengan keikhlasan, Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam pernah
ditanya mengenai seorang lelaki yang berjuang (berperang) kerana keberanian dan
seorang lelaki yang berjuang kerana riyak, maka siapakah yang akan berada di
jalan Allah Subhanahuwata’ala? Maka jawab Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
(yang bermaksud):
“Sesiapa yang berjuang untuk menjadikan kalimah Allah itu tinggi maka dia
berada di jalan Allah”.
Sayyidina ‘Umar al-Khattab Radhiallahu ‘anhu pernah berdoa (yang bermaksud):
“Ya Allah jadikanlah seluruh amalanku itu amalan soleh dan jadikan semuanya
semata-mata ikhlas untuk Engkau dan janganlah Engkau jadikan sesuatu pun di
dalamnya amalanku itu untuk yang lain daripada Engkau”.
Sentiasa Mengikut Nilai Syarak
Usaha kita dalam amal Islami hendak diukur dengan neraca syarak sama ada
dalam hal matlamat mahupun dalam hal jalan-jalannya.
Orang mukmin tidak seharusnya mengambil neraca dan nilai yang lain daripada
syarak di dalam penentuan antara hak dan batil, baik dan buruk, pertunjuk dan
kesesatan. Kaedah syarak menjelaskan:
“Perkara yang baik itu ialah apa yang dikatakan baik oleh syarak dan
perkara yang buruk itu ialah apa yang dikatakan buruk oleh syarak”.
Demikian juga nilai kejayaan yang sebenar, mestilah berdasarkan nilai syarak.
Kejayaan di sisi Allah Subhanahuwata’ala adalah kejayaan yang hakiki dan abadi.
Konsep al-falah, an-najah atau al-fauz al-’azim (kejayaan
yang besar) itu dilihat dari kaca mata syarak bukan berdasarkan penilaian manusia.
Jika kita lihat kepada sirah, kebanyakan orang Arab pada zaman awal Islam
dahulu menolak ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam
dan para sahabat baginda. Nabi Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam dan para
sahabat yang menerima rintangan dan penyiksaan
bukan bererti mereka berada di jalan salah atau kalah.
Mustafa Masyhur menjelaskan bahawa apa yang berlaku ke atas Muhammad
Sallallahu’alaihiwasallam dan para sahabat itu adalah sunnah atau ketetapan
yang ditentukan oleh Allah Subhanahuwata’ala di atas jalan dakwah. Meskipun
terdapat dalam kalangan mereka yang terkorban akibat penyiksaan, tetapi mereka
berjaya di sisi Allah Subhanahuwata’ala. Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam telah
memberi jaminan kepada keluarga Yasir yang telah disiksa oleh tuannya. Sabda
baginda:
“Bersabarlah keluarga Yasir, sesungguhnya janji kamu adalah jannah”.
Hal ini menunjukkan nilai kebenaran dan kejayaan itu adalah menurut nilai Allah
Subhanahuwata’al bukan berdasarkan nilai-nilai
yang lain.
Hakikat Penglibatan dalam Jama’ah
Hendaklah kita yakin bahawa kewujudan kita di atas jalan dakwah adalah li
khidmati li dinillah (untuk berkhidmat dengan din Allah Subhanahuwata’ala)
dan penglibatan kita dengan harakah Islamiah adalah untuk melaksanakan tuntutan
Islam. Islam menuntut agar permasalahan Islam (atau apa yang disebut sebagai
Qadhiyah Islamiah) diselesaikan.
Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, yang telah mendapat petunjuk Allah
Subhanahuwata’ala, telah melakukan penyelesaian permasalahan Islam melalui wasilah
(jalan) harakah atau pembentukan jama’ah Islamiah.
Baginda membentuk jama’ah sejak hari pertama baginda diperintahkan oleh Allah
Subhanahuwata’ala untuk menyampaikan seruan Islam. Baginda berjuang
bersama-sama jama’ah itu sejak zaman
Makki hinggalah ke zaman Madani.
Oleh kerana Qadhiyah Islamiah itu wajib diselesaikan dan penyelesaiannya
adalah melalui wasilah harakah atau jama’ah Islamiah (seperti yang telah
terbukti dalam sunnah dan sirah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam), maka mewujudkan
harakah atau jamaah Islamiah adalah juga wajib. Ini berdasarkan kaedah syarak:
ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب
“Tidak
sempurna sesuatu kewajipan itu melainkan dengannya (sesuatu) maka ia menjadi
wajib”.
Atas dasar inilah maka penglibatan
kita di dalam harakah Islamiah adalah berdasarkan aqidah Islam atau dengan istilah
lain, seperti yang disebut oleh Fathi Yakan, sebagai intima’ al-’aqidi.
Penglibatan kita dalam jama’ah bukanlah bersifat sementara, tetapi
penglibatan sepanjang hayat sehingga kita dipanggil pulang oleh Allah
Subhanahuwata’ala. Sirah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam dan para sahabat
baginda membuktikan bahawa penglibatan di jalan dakwah adalah terus-menerus sehingga
kembali ke rahmatullah.
Oleh itu penglibatan kita adalah berterusan meskipun berlaku kehilangan
pemimpin. Sirah membuktikan bahawa selepas kewafatan Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam, risalah baginda diteruskan oleh para sahabat dan
disambung pula oleh generasi kemudian. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا
رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ
انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ
فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ
الشَّاكِرِينَ
“Nabi Muhammad itu tidak lain melainkan seorang Rasul yang telah didahului
oleh para Rasul lain. Sekiranya baginda wafat atau dibunuh apakah kamu akan
berpaling tadah? Dan sesiapa yang berpaling tadah maka ia sesekali tidak dapat
memudaratkan Allah dan Allah akan
memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersyukur”. Ali ‘Imran: 144
Benarlah seperti yang pernah dilafazkan oleh Abu Bakr as-Siddiq ketika ia
melihat kegelisahan orang ramai di atas kewafatan Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam. Antara katanya:
“Sesiapa yang menyembah Muhammad maka sesungguhnya Muhammad telah wafat dan
sesiapa yang menyembah Allah maka Allah tetap hidup dan tidak akan mati”.
Oleh yang demikian yakinlah bahawa perjuangan menegakkan kalimah Allah
Subhanahuwata’ala itu bukanlah kerana pemimpin, tetapi kerana tuntutan Allah
Subhanahuwata’ala. Pemimpin dan mereka yang dipimpin adalah umpama imam dan makmum
di dalam solah berjama’ah, semuanya bertujuan untuk mematuhi perintah Allah
Subhanahuwata’ala dan mengabdikan diri kepada-Nya semata-mata.
Tugas Kita Hanya Berkerja
Setelah kita mengetahui bahawa jalan dakwah kita tertegak di atas akidah Islamiah
dan penglibatan kita bukan bersifat sementara, maka hendaklah kita berusaha
bersungguh-sungguh menuju matlamatnya dengan mengikut jalan-jalan dan
kaedah-kaedah yang betul. Kita tidak boleh rasa rasa jemu dan bosan, kerana
kerja-kerja ini telah menjadi kewajipan kita. Kewajipan kita adalah bekerja dan
berusaha mengikut peraturan syarak manakala natijahnya adalah ketentuan Allah
Subhanahuwata’ala.
Seandainya kita tidak sempat melihat hasil pada masa hayat kita, kita tetap
yakin bahawa kita berada di atas Jalan Allah Subhanahuwata’ala. Kita telah
termasuk dalam golongan yang menjalankan tanggungjawab di sisi Allah
Subhanahuwata’ala. Sesiapa yang sabar dan istiqamah di atas jalan ini bermakna
ia berjalan di atas jalan dakwah yang benar.
Kepentingan Tarbiah
Tarbiah adalah salah satu ciri asas bagi jalan dakwah yang bercontohkan jalan
dakwah Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam. Hendaknya kita ingat bahawa sebarang
kegelencongan daripada tarbiah akan menjauhkan kita daripada jalan dakwah yang
sebenar.
Mustafa Masyhur menjelaskan bahawa kegelencongan akan berlaku dan
menjauhkan kita daripada jalan dakwah yang sebenar apabila kita memandang
ringan terhadap tarbiah, peraturan dan pembentukannya.
Atau, memandang ringan terhadap keiltizaman (komitmen) dengan ta’lim (pengajaran)
Islam atau mengambil uslub siyasi (politik) semata-mata (seperti yang berlaku dalam
parti-parti politik biasa) tanpa tarbiah.
Di kala itu kita akan tertipu dengan sokongan orang ramai yang bertujuan
untuk mendapat sesuatu keuntungan duniawi semata-mata tanpa iltizamat tarbawiyah
(komitmen tarbiah). Cara ini amat merbahaya bagi dakwah, tidak selamat untuk
melahirkan natijah (tidak lahir natijah Islam sebenar) dan tidak boleh dianggap
sebagai asas yang kukuh untuk diletakkan tanggungjawab bagi mencapai kejayaan
dan kekuatan Islam.
Kita sebenarnya tidak kekurangan kuantiti (bilangan) tetapi kita kehilangan
kualiti (mutu). Kita kehilangan contoh-contoh Islamik dari segi iman, amal
da’wi, pengorbanan dan istiqamah di atas jalan Allah Subhanahuwata’ala.
Oleh itu kita iltizam dengan tarbiah dan kita tidak redha dengan yang lain
sebagai ganti.
Kesimpulan
1)
Matlamat dan jalan dakwah kita
mestilah Rabbani.
2)
Jalan dakwah kita mestilah
sentiasa mengikut panduan syarak.
3)
Keyakinan kita terhadap
jalan dan uslub Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam adalah kerana iman kita yang
thiqah atau yakin kepada baginda.
4)
Nilai atau neraca kebenaran
dan kejayaan ialah menurut nilai atau neraca Allah Subhanahuwata’ala.
5)
Perjuangan untuk
menegakkan kalimah Allah Subhanahuwata’ala hendaklah bersih daripada
matlamat-matlamat lain. Matlamat yang kita pegang ialah mencari keredhaan Allah
Subhanahuwata’ala semata-mata.
6)
Islam menuntut agar Qadhiyah
Islamiah diselesaikan. Penyelesaiannya adalah melalui harakah Islamiah.
7)
Penglibatan kita dalam
harakah Islamiah adalah berasaskan akidah Islamiah. Penglibatan kita juga berterusan
sehingga kita kembali menemui Allah Subhanahuwata’ala.
8)
Khidmat kita adalah li
dinillah, bukan kerana pemimpin. Pemimpin dan orang yang dipimpin adalah
ibarat imam dan makmum dalam solah jamaah. Yang lebih baik ialah yang lebih
dalam mempersembahkan ibadah kepada Allah Subhanahuwata’ala.
9)
Tarbiah adalah ciri asas
dalam jalan dakwah Islamiah. Kita perlu iltizam dengan tarbiah.
No comments:
Post a Comment