Kebanyakan sekolah
di seluruh dunia kerapkali dikritik di atas kegagalan menyediakan pelajar untuk
memenuhi pasaran kerja dan menguruskan kehidupan. Namun, perkembangan bidang sains,
sosial dan teknologi menyebabkan pekerjaan masa hadapan pelajar menjadi
perhatian semua pihak.
Bagi mengiktiraf
ketentuan masa hadapan, pengkritik mencadangkan para pendidik perlu memberi
tumpuan kepada menambah baik inovasi pelajar. Membaiki inovasi bermaksud
usaha-usaha mendidik pelajar menjadi inovatif kepada memperkenalkan pendidikan
inovasi bagi meningkatkan kaedah pembelajaran pelajar.
Bagaimanapun usaha
yang meluas dan berbeza adalah tanggungjawab pendidik tradisional iaitu
mengajar pelajar untuk menganalisis, memberi alasan dan mempamerkan diri mereka
dengan jelas. Dalam erti kata lain adalah pemikiran kritikal yang digabungkan
dengan kepintaran emosi dan minda untuk berhadapan dengan ketaktentuan.
Dalam usaha
mendidik pelajar sebagai persediaan bekerja dalam bidang pekerjaan yang tidak
wujud, kita wajar melengkapkan mereka dengan kemahiran bertanya soalan yang
betul, menganalisis jawapan yang diterima dengan cara mengenal pasti dan
menjangkakan soalan serta menyediakan formula kepada soal jawab. Melalui cara
ini, pelajar dibantu untuk menjana minda terbuka, keinginan untuk mengetahui
dan ketangkasan berfikir. Perbezaan kemahiran tahun 2015 dan tahun 2020 adalah
seperti berikut.
2015
1. penyelesaian
masalah yang kompleks
2. bergandingan
dengan orang lain
3. pengurusan
perorangan
4. pemikiran
kritikal
5. perundingan
6. kawalan kualiti
7. orientasi
perkhidmatan
8. pertimbangan dan
membuat keputusan
9. pendengaran
aktif
10. kreativiti
2020
1. penyelesaian
masalah yang kompleks
2. pemikiran
kritikal
3. kreativiti
4. pengurusan
perorangan
5. pengalaman
bersama orang lain
6. kepintaran emosi
7. pertimbangan dan
membuat keputusan
8. orientasi
perkhidmatan
9. perundingan
10. fleksibiliti kognitif
May Lee, dekan Sekolah
Keusahawanan dan Pengurusan Shanghai Tech University berkongsi kaedah
pengajaran pemikiran kepada pelajarnya. Mereka menggunakan kaedah pemikiran
reka bina sebagai satu konsep dalam reka bentuk untuk diguna pakai dalam
amsalah bukan reka bina. Empat langkah untuk menggunakan konsep ini.
Pertama, kenal
pasti isu atau masalah yang perlukan penyelesaian.
Kedua, banyakkan
kajian dan penerokaan serta kumpulkan sebanyak mungkin data yang berwibawa
melalui temu bual, pemerhatian dan eksperimen. Penerokaan ini perlu dibuat
secara terbuka supaya sifat prejudis dan sangkaan dapat diminimumkan. Melalui
kaedah ini, pelajar dapat memungut idea baru pada tahap seterusnya.
Ketiga, membingkai
semula idea atau isu. Pelajar merangka semula masalah teras yang berbeza sama
sekali daripada masalah asal. Cara ini memberi pengalaman pembelajaran yang
hebat kepada pelajar.
Keempat, pelajar
diminta menjana sebanyak mungkin penyelesaian yang munasabah untuk membingkai
semula masalah sebagai satu cara memperkenalkan idea yang mana dalam banyak kes
melibatkan cara untuk melengkapkan tugasan.
Teknologi memberi
cabaran dan penyelesaian terhadap kehidupan kita. Namun teknologi bukanlah
pengganti kepada pengalaman kemanusiaan. Teknologi menjadi hebat apabila ia
menjadi pelengkap dan menambah nilai kepada kemanusiaan.
Teknologi tidak
lagi bernilai jika tidak dapat memberi idea dalam kehidupan manusia. Kebanyakan
pelajar kita memberi tumpuan kepada perkara-perkara kecil terhadap pengalaman
kemanusiaan. Melalui latihan dan soalan untuk menyelesaikan masalah sebenar
hidup, kita harap dapat mengisi jurang ini.
No comments:
Post a Comment