Di atas jalan dakwah yang mulia inilah kita hidup
sehingga kita bertemu kematian. Di atas jalan yang mulia inilah kita
menghulurkan tenaga untuk melaksanakan kerja-kerja dakwah mengajak masyarakat kembali kepada deen Allah
Subhanahuwata’ala yang suci. Semua ini kita lakukan untuk mencari keredhaan
Allah Subhanahuwata’ala. Inilah sifat setiap mukmin yang setia dengan Rasulullah
Sallallahu’alaihiwasallam.
Amanah yang ditinggalkan oleh Rasulullah Sallahu’alaihiwasallam
kepada kita adalah amanah besar. Iaitu amanah untuk hidup mati sebagai orang beriman dan memperjuangkan
deen Allah Subhanahuwata’ala.
Melihat kepada amanah yang dipikul oleh para du’at
terlalu besar, maka amanah ini tidak mampu dipikul oleh da’i secara individu,
tambahan pula jalan ini amat jauh dan penuh kesusahan. Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
yang bermaksud:
“Dilingkungi syurga itu dengan kesukaran dan dilingkungi neraka
itu dengan syahwat.”
Sesungguhnya kita amat berhajatkan bekalan untuk
menjalankan ‘ibadah dakwah agar sampai kepada matlamat yang dituju. Kita
memerlukan bekalan untuk terus Istiqamah, ikhlas, redha dan sabar dengan
ketentuan Allah Subhanahuwata’ala.
Sebagai da’i, kita hanya berusaha menyampaikan kebenaran
Islam kepada manusia, manakala yang memberikan hidayah ialah Allah Subhanahuwata’ala.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
إِنَّكَ لَا
تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ
أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
“Sesungguhnya
engkau (Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam) tidak dapat memberikan hidayah
kepada sesiapa yang engkau kasihi tetapi Allah jua yang akan memberi hidayah
kepada sesiapa yang Ia kehendaki”. Al-Qasas: 56
Bekalan untuk Pendakwah
Menurut Mustafa Masyhur di dalam kitabnya Zadun ‘Ala
At-Thariq, bekalan yang sangat diperlukan oleh pendakwah ialah:
1.
Iman
2.
Taqwa
3.
Al-Quran
Bekalan Pertama: Iman
Bekalan pertama ialah beriman kepada Allah Subhanahuwata’ala.
Sahabat telah bertanya kepada Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam: Apakah
amalan yang afdhal (paling utama)? Jawab baginda: Iman kepada Allah dan jihad
di jalanNya.
Seorang da’i yang benar-benar beriman memiliki iman yang
memenuhi segenap sudut dan ruang hatinya. Iman yang hidup dan positif. Iman
yang memancarkan ketaatan kepada Allah Subhanahuwata’ala dalam semua aspek kehidupan.
Juga iman yang mampu dan bersedia untuk memikul tanggungjawab dakwah dan
kerja-kerja Islam.
Iman sedemikianlah yang telah dididik oleh Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
dalam jiwa generasi awal para sahabat Radhiallahu ‘anhum. Mereka tidak
memperolehi kejayaan melainkan dengan kekuatan iman, kebersihan jiwa, erat
hubungan dengan Allah Subhanahuwata’ala dan terikat dengan al-masir
(tempat kesudahan iaitu negeri akhirat). Firman Allah Subhanahuwata’ala:
تِلْكَ الدَّارُ
الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا
فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
“Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang
tidak ingin menyombongkan diri dan tidak berbuat kerosakan di muka bumi, dan
kesudahan yang baik (syurga) itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa”. Al-Qasas:
83
Dengan iman, da’i akan merasa ‘izzah, mulia, puas,
seronok dan gembira dengan Islam dan kerja-kerja mendaulatkan deen Allah
Subhanahuwata’ala. Kata-kata seorang sahabat yang ‘izzah dengan Islam, Ruba`i bin `Amir kepada Rustam Panglima Parsi:
إن الله بعثنا لنخرج الناس
من عبادة العباد إلى عبادة الله وحده
و من ضيق الدنيا إلى سعتها و من جور الأديان إلى عدل الإسلام .
و من ضيق الدنيا إلى سعتها و من جور الأديان إلى عدل الإسلام .
“Sesungguhnya Allah telah
mengutuskan kami untuk mengeluarkan manusia daripada perhambaan sesama hamba
kepada menghambakan diri kepada Allah yang Maha Esa, (mengeluarkan manusia)
daripada kesempitan dunia kepada keluasannya dan (mengeluarkan manusia) daripada kezaliman
agama yang lain kepada keadilan Islam.”
Dengan iman seseorang da’i akan merasai ma’iyyatullah,
yakni Allah Subhanahuwata’ala bersama-sama dengannya.
Dengan Iman akan tertanamlah dalam jiwa da’i keyakinan
kepada deen Allah Subhanahuwata’ala sebagai deen yang sempurna
dan sebaik-baik peraturan yang membawa manusia kepada kebaikan hidup di dunia
dan akhirat. Manakala peraturan-peraturan lain adalah sesat dan batil.
Iman adalah langkah pertama dakwah Islamiyah. Dengan iman,
seorang da’i berada di atas titik tolak yang betul dalam dakwah. Abu ‘Ammar
menyatakan: Futur selepas bermujahadah (berjihad) adalah disebabkan rosak
langkah pertama (ibtida’) dalam memulakan dakwah.
Tanpa iman, ditakuti lambat laun, para dua’t akan
menyisihkan diri daripada jalan dakwah disebabkan tidak tahan menghadapi
gangguan-gangguan. Antara gangguan-gangguan ialah:
1. Hati yang didatangi oleh pelbagai bisikan, samada bisikan
hawa nafsu atau iblis, yang
mencetuskan pertarungan dalam hati. Pertarungan ini
yang tidak kunjung tamat
sepanjang hayat.
2. Harta benda dan anak-anak, yang menyebabkan da’i rasa sayang
untuk membelanjakan
harta di jalan Allah Subhanahuwata’ala (kerana ditakuti
kehilangan harta atau anak-anak
kelaparan).
Dengan kekuatan iman sahaja akan menguatkan da’i untuk
ikhlas berkerja untuk Islam, bercakap di jalan dakwah dan berkorban. Maka da’i
sentiasa mencari keredhaan Allah Subhanahuwata’ala dan mengharap balasan baik
daripadaNya tanpa mengharapkan keuntungan duniawi, nama, gelaran, dan pangkat. Bahkan
da’i menjadi sebagai jundi (tentera atau pahlawan) bagi fikrah dan aqidah. Dengan itu jelaslah baginya
prinsip: Allahu Ghayatuna
Dengan iman juga, da’i tidak akan merasa takut atau
condong kepada serangan atau pujukan musuh-musuh Islam. Seterusnya akan merasa
kuat untuk menentang musuh-musuh Islam.
Para sahabat Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, dengan
kekuatan iman, bersifat zahid terhadap dunia dan mengutamakan kepentingan orang
lain melebihi diri mereka sendiri. Kisah zahid mereka meninggalkan kesan yang
mendalam serta menjadi contoh untuk dihayati dalam kehidupan para du’at Islam.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ
مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي
صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ
كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
“Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan
telah beriman (ansar) sebelum (kedatangan) mereka (muhajirin), mereka (ansar)
'mencintai' orang yang berhijrah kepada mereka (muhajirin). dan mereka (ansar)
tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan
kepada mereka (muhajirin), dan mereka mengutamakan (orang-orang muhajirin) atas
diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan, dan siapa yang
dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung”. Al-Hasyr: 9
Merekalah yang menjadi contoh bagi para du’at Islam.
Bekalan Kedua: Taqwa
Zat yang kedua bagi para du’at ialah taqwa kepada Allah Subhanahuwata’ala.
Firman Allah Subhanahuwata’ala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ
حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah
dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan kamu muslim”. Ali
Imran: 102
وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ
التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي
الْأَلْبَابِ
“Berbekallah kamu dan sebaik-bekalan ialah taqwa dan bertaqwalah
kepadaKu wahai orang-orang yang beraqal”. Al-Baqarah: 197
Untuk menjaga taqwa, maka hati perlu sentiasa dididik. Taqwalah
yang mencernakan kehidupan seorang muslim untuk benar-benar ta’at kepada Allah
Subhanahuwata’ala. Sabda Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang bermaksud:
“Kebaikan tidak boleh datang (tercapai) dengan kejahatan,
kebaikan hanya datang (tercapai) dengan kebaikan”.
Pesanan Saidina ‘Umar Ibn Khattab kepada Sa’ad Ibn Abi
Waqqas yang bermaksud:
“Amma ba’du, maka sesungguhnya aku memerintahkan kamu dan
sesiapa yang bersama kamu agar bertaqwa kepada Allah dalam semua keadaan. Bertaqwa
kepada Allah adalah sebaik-baik persiapan (persediaan) untuk menghadapi musuh
dan sekuat-kuat tipu daya (terhadap mereka)”.
Taqwa telah menghiasi peribadi generasi awal para sahabat
Radhiallahu ‘anhum. Abi Umamah meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
bersabda yang bermaksud:
“Kema’rufan itu menghasilkan (menatijahkan) orang
bertaqwa yang melawan keburukan, sadaqah yang dilakukan secara sembunyi
memadamkan kemarahan Rabb dan silaturrahim akan bertambah dalam umur”. Riwayat
Tabrani
Mu’az meriwayatkan daripada Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam
bahawa baginda bersabda yang bermaksud:
“Bertaqwalah kamu kepada Allah di mana sahaja kamu
berada, ikutilah keburukan itu dengan kebaikan, maka ia yang menghapuskannya
(keburukan) dan bergaullah dengan manusia akhlaq yang baik”. Riwayat Turmizi
Para sahabat sentiasa menjadikan taqwa sebagai bekalan di
jalan dakwah mereka.
Bekalan Ketiga: Al-Quran Al-Karim
Al-Quran merupakan kitab bagi dakwah ini. Ia adalah ruh, peransang, pengawal, pemelihara, perlembagaan,
sumber sistem dan rujukan tertinggi bagi dakwah. Ia menjadi tempat sandaran para du’at untuk
mengetahui wasa’il dalam beramal, manhaj dalam berharakah dan bekalan dalam
perjalanan
Para du’at menjadikan al-quran al-karim sebagai
bekalan dalam perjalanan dakwah sehingga
Allah Subhanahuwata’ala memberikan kejayaan kepada mereka. Mereka berusaha,
berdakwah dan berjuang di atas manhaj al-quran al-karim, manakala hasil di tangan
Allah Subhanahuwata’ala. Firman Allah Subhanahuwata’ala:
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ
اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
“Sesungguhnya kamu (Muhammad Sallallahu’alaihiwasallam)
tidak boleh memberikan hidayah kepada sesiapa yang kamu cintai, melainkan Allah
sahaja yang akan memberikan hidayah kepada sesiapa yang Ia kehendaki”. Al-Qasas:
56
Panggilan al-quran al-karim hidup dan meresap ke dalam
jiwa para du’at. Firman-firman Allah Subhanahuwata’ala:
وَمَا
لَكُمْ لَا تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۙ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ لِتُؤْمِنُوا بِرَبِّكُمْ
وَقَدْ أَخَذَ مِيثَاقَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
“Dan mengapa kamu tidak
beriman kepada Allah padahal Rasul menyeru kamu supaya beriman kepada Rabb
kamu. Dan sesungguhnya Ia telah mengambil perjanjian kamu (yang telah mengaku
beriman sebelum kamu dilahirkan) jika kamu adalah oarng-orang yang beriman”. Al-Hadid:
8
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ
أَقْدَامَكُمْ
“Hai oraang-orang yang
beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Ia akan menolong kamu dan
meneguhkan kedudukan kamu.” Muhammad: 7
أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ
الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ
“Apakah kamu merasa puas kehidupan di dunia sebagai ganti
kehidupan di akhirat, pada hal kenikmatan hidup di dunia ini (jika dibandingkan
dengan nikmat kehdupan di akhirat) hanyalah sedikit”. At-Taubah: 38
لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوكَ
وَلَٰكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ ۚ
“Kalau yang
kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan
yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikuti kamu, tetapi tempat yang
ditujui itu amat jauh terasa oleh mereka”. At-Taubah: 42
No comments:
Post a Comment