Thursday, July 17, 2014

Pesawat MAS terhempas di Ukraine









Penerbangan Malaysia, MAS sedang berhadapan dengan laluan sukar apabila sebiji lagi pesawat syarikat itu dikhuatiri terhempas berhampiran sempadan Rusia dan Ukraine. Maklumat ini telah tersebar beberapa jam lalu dan sejumlah 295 penumpang dan anak kapal dilaporkan terkorban.

Selepas MH370, syarikat penerbangan Malaysia itu berhadapan dengan masalah lebih serius dan mengundang persoalan khususnya jaminan keselamatan penerbangan. 

Apakah yang akan berlaku ke atas MAS selepas ini apabila dua biji pesawat dilaporkan terhempas?

Industri penerbangan dunia masih lagi diselubungi misteri kehilangan pesawat MAS pada Mac lalu dan kini tidak dapat lagi mengelak daripada terus mempertikai tahap keselamatan pesawat-pesawat MAS. Penumpang berharap selepas kejadian pertama lalu, akan ada perubahan yang lebih baik ke atas semua sistem penerbangan MAS.

Kini perubahan tersebut dilihat tidak meyakinkan. 

Syarikat penerbangan itu telah mengalami kerugian akibat bencana kehilangan pesawat dan kini sebuah pesawat dilaporkan terhempas. Sehingga infomasi ini ditulis, lebih banyak maklumat akan menyusul di media.

Memandangkan kejadian kali ini berlaku jauh dari Malaysia, mungkin rakyat negara ini kurang terasa seperti kehilangan MH370 namun ia memberi imej negatif ke atas penerbangan Malaysia untuk jangka masa panjang.

Waris penumpang sudah tentu akan menuntut ganti rugi yang menelan jutaan ringgit di samping pihak MAS sendiri yang terpaksa mengeluarkan belanja perjalanan dan penginapan serta lain-lain kos untuk mereka.

Biarpun begitu, doa dan harapan kita tetap bersama penumpang dan anak kapal di dalam pesawat yang malang itu.




No comments:

Post a Comment