Friday, July 04, 2014

Cara orang bujang buka puasa








Puasa adalah amalan wajib kepada umat Islam. Bulan puasa di Malaysia sangat meriah ketika petang kerana di sana-sini terdapat bazar Ramadhan. Sesetengah orang memanggilnya sebagai pasar Ramadhan. Di sinilah semua jenis makanan ada, mengikut selera masing-masing.

Kehidupan berpuasa orang yang berkeluarga dan orang bujang sangat jauh berbeza. 

Orang yang sudah berkeluarga berbuka puasa dengan berteman, sama ada diteman isteri atau anak-anak tetapi orang bujang berteman rakan-rakan atau tidak ada teman langsung.

Orang yang sudah berkeluarga makan dengan tertib, berdoa dan makan sedikit kemudian bersoalat tetapi orang bujang makan ikut dan. Ketertiban makan kadang-kadang tidak menjadi keutamaan.

Orang bujang yang alim dan yang ingin mengimarah masjid memilih iftar beramai-ramai di masjid dan surau sebagai amalan sepanjang bulan puasa. Di samping menjimatkan wang belanja, iftar jamae' seperti ini membantu mereka berkenal-kenalan dengan masyarakat Islam lain di kariah yang sama.

Orang bujang yang terpaksa balik ke rumah ketika hampir berbuka tentulah tidak sempat ke masjid lalu berbukalah seorang diri di rumah. 

Sama ada orang bujang atau berkeluarga, puasa adalah kewajipan kita dan berebut-rebut amalan ketika bulan ramadhan ini amatlah digalakkan.




Post a Comment