Thursday, April 03, 2014

Sumbangan sosioekonomi kedai telefon terhadap masyarakat: kajian kes di Budget.com








1.0 Pengenalan

Kedai telefon menjadi tumpuan dewasa ini kerana perkembangan telefon pintar telah melonjakkan permintaan terhadap pelbagai aplikasi dan aktiviti sokongan industri ini. Syarikat-syarikat telekomunikasi sama ada kecil ataupun besar sentiasa melakukan inovasi untuk menarik pelanggan baru dan pelanggan sedia ada untuk menggunakan kkhidmat mereka. Biasanya syarikat-syarikat ini menjadikan premis kecil-kecilan untuk menjual produk keluaran mereka khususnya di kawasan berpenempatan padat. Secara tidak langsung cara ini memberi sumbangan ke atas perkembangan ekonomi penduduk setempat melalui penawaran kerja dan peluang perniagaan.

1.1 Objektif kajian

Objektif kajian ialah mengenal pasti sumbangan sosioekonomi yang dibawa oleh syarikat Budget.com terhadap kawasan sekitar. Kajian ini juga mendedahkan kepada pelajar tentang penubuhan sebuah bisnes kedai telefon bimbit dan pengaruhnya terhadap kawasan setempat.


2.0 Latar Belakang Usahawan

Tulang belakang Budget.com ialah Raymond Yong yang baru berusia 24 tahun. Bercita-cita untuk menjadi seorang usahawan sejak berumur 13 tahun. Kelebihan yang ada pada Raymond ialah sifatnya yang peramah dan sentiasa mengutamakan pelanggan. Berkelulusan sarjana muda dalam “International Business” di MMU Melaka. Kemahiran utama ialah membaiki telefon bimbit.

Syarikat Budget.com ditubuhkan pada pertengahan tahun 2009 apabila bermula dengan sebuah kedai kecil di 657-C, Taman Bukit Melaka, Jalan Bukit Beruang, Melaka sehinggalah Raymond dapat menubuhkan sebuah ibu pejabat baru di Pangsapuri Bukit Beruang, Melaka Oktober 2009. Pada awal tahun 2010, Budget.com diberi anugerah sebagai wakil penjual dan servis bagi Zitron. Seterusnya, pada bulan yang sama syarikat itu dipilih sebagai wakil penjual dan servis Apple Inc di Melaka.

Slogan syarikat Budget.Com ini ialah “Your budget is our concern” yang bermaksud syarikat sangat prihatin tentang penjimatan pembelanjaan pelanggan dengan menawarkan harga yang berpatutan.

Perkhidmatan yang disediakan ialah menguruskan pelbagai jenis telefon bimbit, aksesori, menjual dan membeli, membaiki dan memberikan perkhidmatan berkaitan telefon bimbit. Anggaran bulanan pelanggan syarikat Budget.com ialah antara 150 hngga 170 orang yang majoriti berumur dari 16 tahun hingga 40 tahun. Biasanya pelanggan lelaki sekitar 70 orang manakala pelanggan wanita sekitar 85 orang.


3.0 Cabaran Budget.com

Cabaran yang dihadapi apabila cuti semester, keuntungan akan berkurangan kerana kebanyakan pelanggannya terdiri daripada pelajar-pelajar universiti yang berhampiran seperti UTeM dan MMU. Selain itu cabaran berkenaan persaingan daripada kedai telefon bimbit yang lain.


4.0 Sumbangan terhadap sosioekonomi

Kehadiran Budget.com di Bukit Beruang, Melaka dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat. Selain itu, dapat memberi perkhidmatan kepada masyarakat untuk mendapatkan perkhidmatan selepas jualan yang terbaik. Pekerja Budget.com yang ditawarkan bekerja dapat membantu ekonomi keluarga di samping dapat mempelajari selok-belok perniagaan telefon bimbit.

Antara perancangan masa hadapan Budget.com ialah menambahkan cawangan, mempelbagaikan konsep perniagaan yang dijalankan, mengukuhkan kewangan syarikat dan menjadi syarikat yang terkenal di Malaysia amnya dan Melaka khususnya.

5.0 Penutup

Syarikat Budget.com menjadi salah sebuah syarikat yang menjadi tumpuan penduduk mendapatkan pelbagai teknologi terkini. Syarikat ini juga banyak memberi faedah serta kemudahan kepada penduduk di mana majoriti penduduk kawasan tersebut adalah pelajar. Sebagai salah satu tempat tumpuan penduduk, syarikat ini dapat diperkasa supaya menjadi contoh kepada usahawan-usahawann muda yang lain.


MZ Zainudin, Muhammad Azwan Sulaiman, Muhammad Shahir Sidek, Ahmad Arif Sabirin, Mohd Azmie Sham Shamsuddin, Mohd Shahreeza Saher@Azhar, Khairil Jauhari Muhd Ali, Khairul Hakim Mohd Shahid

No comments:

Post a Comment