Kemakmuran Malaysia |
Pencapaian kadar kemiskinan sangat membanggakan bagi Malaysia. Sejak merdeka hingga kini, program pembasmian kemiskinan telah menunjukkan perubahan yang ketara ke atas kelompok miskin khususnya di luar bandar.
Dalam
pembentangan Laporan Tahunan Program Transformasi Negara, Datuk Sri Najib Tun
Razak menyatakan kadar kemiskinan telah menurun daripada lebih 60 peratus pada
awal kemerdekaan kepada 1.7 peratus pada tahun 2012 lalu. Angka ini sangat signifikan
dengan usaha dan peranan yang dimainkan oleh pelbagai kementerian dan agensi
kerajaan selama ini.
Mengurangkan
kadar kemiskinan merupakan matlamat dalam negara kebajikan (welfare state).
Pierre Pestieau (2006) menyatakan pandangannya dalam buku The Welfare State in the European Union: Economic and Social
Perspectives dengan memberi dua sebab utama idea negara kebajikan
dilaksanakan iaitu, pertama adalah mengurangkan kemiskinan, dan kedua adalah
menyediakan perlindungan kepada rakyat. Namun begitu, terdapat institusi lain
yang menyokong peranan bagi mencapai matlamat kedua-dua inisiatif tersebut
seperti pasaran dan isi rumah. Contohnya ialah menyediakan gaji minimum atau
bantuan kewangan yang berpatutan.
Fungsi negara
kebajikan bukannya sebagai halangan kepada berbelanja sebaliknya berada di
bawah undang-undang dan peraturan tertentu. Ia perlu dikawal supaya tidak
memberi beban dan implikasi buruk kepada pasaran dan isi rumah itu sendiri.
Laporan yang
dibentangkan itu menunjukkan ciri-ciri negara kebajikan telah pun terserlah di
Malaysia. Ia memberi kelegaan kepada pembangunan negara kerana mengurangkan
ketakpastian dan memberi pengaruh yang positif kepada ekonomi. Walau
bagaimanapun konsep negara kebajikan pada masa akan datang sedang berhadapan
dengan konteks yang lebih besar dan dominan iaitu perpecahan keluarga,
persaingan cukai, globalisasi dan penguncupan pasaran buruh.
Penggerak
utama negara kebajikan bergantung kepada struktur insentif yang mengepalai
produktiviti dan agihan. Contohnya ialah dana yang disediakan oleh kerajaan belum
tentu sampai kepada kumpulan sasar jika struktur operasinya terlalu banyak
proses dan dokumentasi. Pilihannya ialah menyediakan struktur insentif dalam
bentuk perkhidmatan yang mengguna pakai beberapa sumber pembiayaan.
Di Malaysia,
kejayaan mengurangkan kadar kemiskinan telah disokong oleh komitmen politik
yang stabil dan dasar-dasar yang diperkukuh dari semasa ke semasa. Sokongan
politik membantu kelancaran program yang disusun dan diagihkan serta-merta.
Kementerian dan agensi kerajaan berganding bahu dengan pertubuhan bukan
kerajaan menyediakan pelan pembasmian kemiskinan dengan mengutamakan kumpulan
sasar yang dikenal pasti melalui portal e-Kasih. Justeru, lebih 100,000
orang berjaya dikeluarkan daripada belenggu kemiskinan dalam tempoh tiga tahun
di bawah program tersebut.
Proses transformasi dalam negara kebajikan bukannya
mudah. Ia berhadapan dengan beberapa pilihan dan tindakan yang sukar. Perkara
utama ialah memasukkan manfaat yang bakal diterima oleh kumpulan sasar supaya
sokongan kepada parti pemerintah terus diperkasa. Kedua ialah komitmen. Penting
bagi negara kebajikan untuk menunjukkan komitmen dalam memenuhi beberapa
tanggungjawab. Sesetengah orang mahu mengetahui bagaimana program perlindungan
sosial pada masa hadapan namun pada masa yang sama mereka juga perlu menerima
beberapa perubahan drastik dalam ekonomi atau teknologi.
Memansuhkan beberapa faedah untuk menyelesakan
hidup rakyat boleh menyebabkan tahap
kecekapan sosial menurun. Justeru, memahami konsep negara kebajikan menjadi
sangat penting supaya negara tidak dibebankan dengan kos dan salah perkiraan.
Negara kebajikan tidak seperti dinasor tetapi boleh jadi seperti Titanic. Hanya
kefahaman dan perancangan yang jelas dapat membawa kemakmuran kepada rakyat.
kesedaran tentang apa itu negara kebajikan yang sebenarnya perlu diterangkan. Ramai yang hanya menganggap negara kebajikan ini sama dengan konsep kefahaman kepada jabatan kebajikan masyarakat
ReplyDelete