Sunday, March 27, 2011

Membina kepercayaan diri

Percaya kepada diri sendiri mesti dibentuk kerana ia tidak timbul atau muncul dengan tiba-tiba. Kepercayaan mesti dicari, dibina dan dibentuk supaya ia sebati dengan diri sendiri. Kita boleh menjadikan banyak sumber sebagai pendorong kepada pembentukan percaya diri ini.

Pertama ialah persekitaran. Seorang penyelidik Bloom, pernah mengkaji 100 atlit, ahli muzik dan pelajar-pelajar yang meraih kejayaan dengan cara luar biasa. Kajiannya itu mendapati kebanyakan daripada mereka tidak bermula dengan kepintaran, kebijaksanaan atau keupayaan dalam masa yang singkat, sebaliknya melalui proses latihan, sokongan dan pemerhatian yang teliti. Selepas itu barulah bakat mereka berkembang.

Kedua ialah pengalaman. Apa sahaja yang berlaku dalam hidup kita merupakan pengajaran yang boleh digunakan untuk merangsang kepercayaan, menukar pemikiran negatif ke positif dan membina kembali kekuatan diri.

Ketiga ialah hasil kerja terdahulu. Kejayaan membiakkan kejayaan. Begitu juga kepercayaan diri, ia boleh membiakkan kepercayaan setelah kita berjaya melaksanakan tugasan-tugasan sebelum itu dengan baik.

Ketiga-tiga sumber ini boleh menjadikan kualiti hidup kita lebih baik dan menajamkan fokus terhadap impian hidup. Kekentalan mental dan fizikal dapat menyuntik kekuatan baru kepada cara fikir dan cara kerja kita.

No comments:

Post a Comment