Friday, March 25, 2011

Kuasai maklumat

Dalam hidup kita, elakkan daripada menjadi pemerhati sepanjang masa, sebaliknya cuba untuk menjadi pelaksana. Kita tidak akan menjadi pelaksana atau perintis jika tidak mengambil bahagian. Kenapa tidak mahu mencuba? Masa depan, jika kita ditanya dan diminta untuk mengambil bahagian, cuba katakan ‘ya’ berbanding ‘tengok dulu’ atau ‘nantilah’.

Kita akan lebih banyak belajar dan membuka ruang-ruang kemahiran untuk diri sendiri. Katakan kita berfikir tentang sesuatu tindakan, ia tidak menjadi kenyataan apabila berada dalam peringkat ‘berfikir’ sebaliknya menjadi kenyataan apabila melakukan transformasi daripada berfikir kepada bertindak.

Begitu juga dengan maklumat atau pengetahuan yang kita simpan. ‘Knowledge is power’ hanya betul-betul berlaku apabila ada tindakan. Jika tidak menggunakannya, ia kekal sebagai teori.

Minda kita berfungsi begini. Makanan minda ialah apa yang kita belajar dan hasilnya ialah pencapaian. Jika minda tidak diisi dengan idea-idea baru, tentu tidak ada pencapaian. Minda menjadi beku dan tidak lagi memberi manfaat.

No comments:

Post a Comment