Sunday, March 27, 2011

Lihat punca masalah

Sama ada kecil ataupun besar masalah yang yang dihadapi, prinsipnya adalah sama iaitu lihat dengan jelas punca masalah. Kerap kali berlaku masalah-masalah kecil membayangi isu yang lebih besar menyebabkan kita terlepas pandang masa satu yang lebih penting.

Kebanyakan orang terkesan kerana masalah-masalah yang berlegar di sekeliling kepala mereka – tidak ada duit, kesihatan semakin merosot, keupayaan fizikal terhad dan macam-macam lagi. Lalu mereka mencuba pelbagai pendekatan untuk mengatasinya.

Salah satunya ialah membuat perbandingan. Katakan wang menjadi punca masalah. Jalan keluarnya ialah membandingkan keadaan diri kita dengan orang miskin, orang yang tidak ada wang dan melarat. Tentulah kita berasa lega kerana masih ada sedikit wang ataupun sekurang-kurangnya rakan-rakan yang boleh meminjamkan wang. Perasaan lega ini memberi sedikit ruang kepada kesesakan ruang fikiran namun tidak banyak membantu kepada masalah utama iaitu tidak cukup wang.

Jika menggunakan prinsip: lihat dengan punca masalah, kekurangan wang sangat berkaitan dengan keberkesanan mengurus sumber dan punca kewangan. Walaupun berat hati hendak menabung atau membuat simpanan, kita patut menjadikan kaedah ini sebagai pilihan kerana ia adalah satu kaedah paling mudah. Apa yang hendak disimpan? Dua pilihan iaitu sama ada wang atau emas.

Apabila pengurusan wang dapat dibaiki, punca kepada keputusan wang setiap bulan boleh diatasi dan simpanan kita pula semakin bertambah.

No comments:

Post a Comment