Friday, March 04, 2011

Libya digantung keahlian

Pada 1 Mac 2011, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengundi bagi menggantung keahlian Libya kerana melanggar hak asasi manusia. Duta Amerika Syarikat ke PBB, Susan Rice menyifatkan keputusan berkenaan merupakan sejarah kerana semua ahli bersetuju untuk menggantung keahlian Libya dari Majlis Hak Asasi Manusia yang juga merupakan kali pertama tindakan itu dilakukan ke atas ahlinya.

Tindakan ini juga merupakan satu pengiktirafan ke atas majlis berkenaan yang menunjukkan ia mempunyai kuasa dan tindakan.

Apabila disoal berkenaan peranan negara-negara Arab, beliau berkata ia merupakan perkembangan yang penuh makna kerana Libya juga dianggap sebagai sebahagian negara-negara Afrika.

Libya digantung kerana tindakan presiden, Muamar Ghadafi yang berterusan menggunakan kekerasan ke atas rakyatnya dan menyebabkan kematian. Di sebalik keganasan yang berlaku di Libya, Amerika telah lama mengidam hendak memusnahkan Ghadafi kerana siri serangan telah dilakukan sejak Ronald Reagen menjadi presiden negara itu. Sehingga kini semua usaha telah gagal. Kesempatan ini tidak mungkin dilepaskan oleh Amerika yang telah mula menghantar kapal perang dengan berselindung di sebalik membantu membebaskan rakyat Libya yang sedang dibunuh oleh pemimpinnya.

No comments:

Post a Comment