Saturday, June 05, 2010

Rhododendron

Berguna pada kesakitan arthritik dan rheumatik di pelbagai tempat, melarat sebelum petir atau dalam cuaca sejuk. Rheumatik yang kronik pada sendi-sendi kecil. Amat berguna ketika mendapat glaukoma selalunya teruk ketika hampir ribut perit, lega selepas ribut petir. Otot-otot mata letih dengan sakit menikam-nikam di mata. Demam dengan sakit telinga. Cirit-birit dalam cuaca sejuk dan selepas makan buah-buahan. Bengkak buah zakar. Radang buah zakar.

Fikiran: Lupa apa yang diucapkan.

Kepala: Sakit kepala yang mengurangkan deria rasa, lega selepas mula bangun. Keliru. Sakit di dahi dan pelipis bila berbaring di tempat tidur, pagi; teruk selepas minum arak dan dalam cuaca sejuk dan lembap; lega selepas bangun dan bergerak. Pelipis kiri seperti dikoyak.

Mata: Rasa kering dan terbakar; teruk dalam cahaya terang; semasa membaca atau menulis.

Telinga: Sakit di kawasan telinga luar, di sebelah pagi seterusnya sepanjang hari. Berdering-dering. Bergema.

Hidung: Lubang hidung kiri tersumbat, sekali-sekala di lubang hidung kanan; lega di tempat terbuka.

Mulut: Sakit gigi; teruk dalam cuaca mendung atau sebelum ribut.

Kerongkong: Rasa seperti digores dan ada lendir.

Perut: Sendawa kosong. Sempit di saluran perut bila berjalan dengan keadaan pernafasan yang tersekat-sekat.

Najis: Najis lembut. Cirit-birit; ketika cuaca sejuk, selepas makan buah; makanan tidak hadam.

Kencing: Kerap hendak kencing: Sakit dalam saluran kencing. Air kencing berbau.

Seks lelaki: Sakit dari dubur hingga ke bahagian buah zakar. Buah zakar jatuh, bengkak dan sangat sakit. Buah zakar membengkak dan mengeras terutama sebelah kanan, melarat ke paha. Kantung buah zakar gatal dan semakin panas.

Seks perempuan: Sakit dalam ovari; teruk bila cuaca berubah.

Pernafasan: Kering dan batuk yang meletihkan pada sebelah pagi dan petang; dengan dada rasa tertekan dan kerongkong rasa besar; ledakan batuk secara tiba-tiba bila salur kerongkong rasa gatal.

Kakitangan: Sakit rheumatik dengan tengkuk rasa menyucuk-nyucuk; awal pagi dan semasa bangun dari tidur. Sedikit lebam di bahagian belakang; teruk semasa rehat dan masa hujan. Sakit belakang semasa duduk, lega selepas bergerak, teruk bila tunduk. Kaki dan tangan dapat rheumatik; teruk semasa rehat dan cuaca lembap. Rasa sendi-sendi tergeliat. Tangan panas.

Melarat: Pagi, semasa rehat, sebelum ribut petir, cuaca lembap dan sejuk.

No comments:

Post a Comment