Saturday, June 19, 2010

Zincum Metallicum

Penawar lemah kuasa hayat dan sangat perlukan tenaga saraf ke otak.

Fikiran: Lemah ingatan; lupa apa yang telah berlaku sepanjang hari. Risau, putus asa, perasaan muram terutama petang. Menangis teresak-esak kerana menyesal. Bimbang.

Kepala: Pening dan rasa hendak rebah sebelah kiri bila berjalan. Tekanan pada pangkal hidung dan naik ke arah kepala. Dahi terasa tompokan tajam. Migrain; teruk selepas makan malam, menyengat. Pelipis kanan berdenyut-denyut. Ubun-ubun kepala sensitif bila disentuh; teruk sebelah petang. Belakang kepada rasa berat. Rambut gugur; botak keseluruhannya.

Mata: Radang mata; sakit teruk sebelah petang dan malam seperti ada pasir dalam mata, kerap berair; juga berlaku semasa datang haid. Mata dan kelopak mata panas terbakar, pagi dan petang dengan rasa kekeringan dan tekanan. Mata kanan rasa gatal seperti digigit kerana ada habuk; fotofobia dan mata berair; teruk di sebelah petang; menyucuk-nyucuk di sudut mata dengan pandangan menjadi kabur. Kelopak mata melekat-lekat di sebelah malam.

Telinga: Menyucuk-nyucuk di telinga kanan.

Hidung: Sakit dalam hidung seperti dipotong-potong dan gatal sebabkannya berair. Ada tekanan di pangkal hidung. Tersumbat.

Muka: Pucat; silih berganti dengan kemerah-merahan. Sakit seolah-olah dikoyak dari tulang-tulang muka. Tulang pada pipi kanan berdenyut-denyut. Bibir kering dan pecah-pecah. Radang semasa tumbuh gigi.

Kerongkong: Kering, banyak kahak berkumpul; cenderung berdehem, sakit kerongkong.

Perut: Mulut rasa masin. Hendak makan macam-macam. Tidak mahu gula. Hilang selera makan. Lapar, panas tapak tangan. Sendawa masam. Pedih ulu hati selepas makan makanan manis. Tersedu. Loya dan muntah. Muntah dengan mukus berdarah. Menyucuk-nyucuk di dalam dan bawah perut; kiri dan kanan.

Abdomen: Kejang di hipokondria, rasa senak dan sesak dada selepas makan. Hipokandrium kanan menyucuk-nyucuk; dalam limpa. Hati membesar. Sakit selepas makan sedikit dengan perut kembung. Sangat kenyang dan abdomen semakin mengembang. Rasa tekanan selepas makan. Kentut kerana sakit perut, berbunyi-bunyi. Sakit mencengkam selepas sarapan pagi atau dipotong-potong selepas makan malam.

Najis: Dubur gatal-gatal. Cacing mengorek-ngorek dubur. Dubur panas terbakar semasa berak. Sembelit degil; najis kecil, keras, kering dan hancur. Kuat meneran. Cirit-birit.

Kencing: Tekanan di kawasan pinggang kiri. Sakit di kawasan zakar dan saluran kencing. Air kencing berdarah. Kencing tanpa dapat dikawal semasa berjalan, batuk dan bersin.

Seks Lelaki: Kuat seks tetapi susah atau cepat keluar air mani.

Seks Perempuan: Kuat seks sebelah malam, mahu melakukan onani. Haid terlalu awal. Sakit semasa datang haid. Discaj berketul-ketul semasa haid; bila berjalan. Keputihan dan mukus tebal; berdarah.

Pernafasan: Suara serak. Terbakar di dada; menyucuk-nycuk di dada kanan. Dada sempit. Kering, batuk sekejap-sekejap.

Jantung: Berdebar-debar tanpa sebarang kebimbangan yang khusus. Laju.

Belakang: Rasa terbakar di seluruh tulang belakang. Tengkuk rasa lenguh kerana menulis atau aktiviti fizikal. Belakang rasa letih selepas berjalan. Sakit di kawasan pinggang, menyucuk-nyucuk; dipotong-potong; tekanan. Rasa terbakar di seluruh tulang belakang.

Kakitangan: Sendi-sendi kaki dengan rasa tajam menikam di bahagian atas sendi, kerap melintang. Tulang-tulang tengah rasa berbisa. Hujung-hujung jari kakitangan sejuk. Sendi-sendi seperti gatal. Simpulan dalam kaki. Rheumatik, lenguh-lenguh di anggota bawah kanan. Kaki bengkak air. Rasa berat. Tulang kering panas terbakar. Kaki lemah; teruk bila berjalan. Kaki lumpuh; lemah dan menggeletar; teruk sebelah pagi di tempat tidur, lega bila bangun dan berjalan. Ulser dan sakit-sakit di tumit, teruk bila berjalan. Sakit kaki kerana bengkak yang merah dan gatal-gatal kulit semasa cuaca sejuk (chilblains). Kaki banyak berpeluh. Menyucuk-nyucuk dalam sendi ibu jari kaki.

Tidur: Tidur tidak nyenyak; menjerit dan terkejut; kaki, tangan dan badan tersentak-sentak.

Umum: Menggigil dan tersentak-sentak serta simpul biawak di seluruh badan. Sangat berat, letih dan lesu semasa bangun pagi. Rasa semut-semut pada kulit.

Demam: Belakang badan menggigil. Sejuk menggeletar pada sebelah petang. Panas sepanjang malam dengan peluh.

Melarat: Kebanyakan simptom muncul selepas makan malam dan menjelang petang; semasa rehat; duduk; di tempat terbuka.

Lega: Kapur barus; berjalan; makan; berpeluh.

3 comments:

  1. sumbernya dari mana?
    apa punca2nya?
    apa penyelesaiannya?

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:44 AM

    nak hubungi sapa.. ada rawatan ke..
    kat mana.. Plz bagi info sikit

    ReplyDelete
  3. Dr Hassan, PKNS Bangi 03-89267831

    ReplyDelete