Wednesday, June 30, 2010

Mulanya gagal, kemudiannya hidup bahagia

Kisah-kisah kegagalan dalam hidup boleh menjadi inspirasi kepada kita. Ada pemimpin yang terpaksa bersaing dan melalui banyak rintangan sebelum dapat meraih kejayaan. Ada ahli sukan yang perlu melalui rutin latihan harian yang meletihkan sebelum dapat menggenggam sebutir pingat emas.

Mengakui kegagalan bukannya sesuatu perkara yang mudah kerana kesan kegagalan amat besar kepada emosi dan perubahan tingkah laku. Sebagai contoh, jika gagal mendapat tempat di universiti, seorang pelajar tidak perlu risau kerana dia boleh membuat rayuan dan mohon dipertimbangkan. Mungkin selepas belajar, di akhir pengajian dinobatkan sebagai pelajar terbaik fakulti.

Gagal kali pertama akan menyemarakkan ikhtiar dan usaha untuk mencuba dengan berbagai-bagai cara dan upaya. Kata orang hendak seribu daya, usaha seribu cara.

Tidak semua pensyarah di universiti bermula dengan cemerlang dalam pengajian mereka. Ada yang mendapat pangkat tiga dalam Sijil Pelajaran Malaysia dengan lulus bahasa Inggeris. Namun kesungguhan dan tekad mahu berjaya membuatkan mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi seorang pensyarah. Seterusnya belajar bahasa Inggeris bersendirian dan menumpukan masa untuk penyelidikan.

Kegagalan bukannya penamat kehidupan. Sebaliknya perlu untuk menjadi azimat ke arah pencapaian yang lebih cemerlang untuk hidup yang bahagia.

No comments:

Post a Comment