Tuesday, November 24, 2009

Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (5)

Laluan perdagangan manusia

Bagi menambah kefahaman kita terhadap perdagangan manusia, kita wajar memahami dua perkara asas: apakah yang dimaksudkan dengan penghijrahan tidak beraturan (irregular) dan perbezaan di antara perdagangan dan penyeludupan manusia.

Penghijrahan tidak beraturan merujuk kepada penghijrahan sama ada menggunakan pemeriksaan ataupun tidak, atau memasuki sesebuah negara dengan visa atau dokumen palsu, atau tinggal lebih masa setelah mendapat dokumen. Pendatang-pendatang asing Cina dilihat menggunakan pihak ketiga untuk membantu mereka seperti kongsi gelap bagi mendapatkan visa palsu, membayar seseorang untuk membantu mereka menyeberang sempadan atau dieksploitasi oleh pihak ketiga yang membawa mereka merentas sempadan.

Tujuan perdagangan bukan semata-mata membawa masuk pendatang asing dari satu negara ke negara lain sebaliknya mengambil kesempatan ke atas pendatang asing berkenaan yang dilihat kerap kali melanggar hak-hak asasi manusia.

Penyeludupan hanya melibatkan pendatang asing yang dibawa merentas sempadan. Sepanjang proses ini, mereka menderita dipukul, dirogol dan/atau dibawa dengan bot yang tidak diketahui selamat dan boleh membawa maut.

Jajaran

Kumpulan-kumpulan jenayah mafia yang melibatkan diri dalam aktiviti penyeludupan dan perdagangan manusia sentiasa mengubah bentuk operasi mereka bagi menyesuaikan diri. Ia terpaksa dilakukan bagi diadaptasi dengan perubahan undang-undang supaya bisnes dapat diteruskan. Justeru, operasi yang lebih fleksibel menjadi keutamaan. Jajaran yang digunakan untuk membawa ‘muatan manusia’ kadangkala mudah dan dibuat secara langsung namun sebahagian besar masanya berbelit-belit. Dari segi pengurusan perjalanan, biasanya pendatang ini dikelompokkan dalam kumpulan lima orang.

Kadangkala mereka menyamar sebagai sebahagian daripada rombongan pelancong atau delegasi perdagangan kerajaan (mungkin terjadi kerana rasuah dalam kalangan pegawai kerajaan). Dalam semua kes, terdapat ejen yang menyediakan dokumen untuk menyebrang sempadan (dokumen asli dengan visa palsu).

Sebahagian daripada jajaran ini ialah: melalui negara-negara selatan CIS seperti Kazakhstan, Kvrgvzstan, Uzbekistan, Tajikistan dan Turkmenistan ke Rusia dan dari situ, mereka menuju ke Ukraine, Slovak dan republik Czech seterusnya ke Eropah Barat. Jajaran alternatif ialah dari Rusia ke negara-negara Baltik, seterusnya ke negara-negara Scandinavia atau poland untuk ke Jerman. Jajaran popular ialah melalui belgrade yang membolehkan pandatang Cina terbang ke Sepanyol.

Faktanya ialah, terdapat Chinatown di Belgrade dengan hampir 40,000 orang Cina. Kewujudan tempat ini telah menyediakan ruang perlindungan sementara kepada pendatang Cina yang baru sampai dari China. Terletak di pinggir bandar dengan 30 orang berhimpit-himpit dalam apartment untuk empat orang, ia menyediakan batu loncatan kepada pendatang asing yang masuk ke negara Barat yang kaya-raya. Situasi ini membunyikan loceng amaran kepada Kesatuan Eropah. Malah ia membantu Serbia dan presiden Vojislav Kostunica menutup laluan gerombolan pendatang asing ini daripada sampai ke Eropah melalui pintu belakang. Laluan ini dibuka apabila Mira Markovic, isteri bekas presiden Slobodan Milosevic membuat keputusan membina Chinatown pada 1995. Pada 1996, Milosevic melawat China dan tahun seterusnya pendatang-pendatang asing Cina mula tiba di Belgrade. Oleh kerana Blok 70 (Chinatown) dengan Milosevic, jajaran ini semakin sukar kerana bekas presiden itu sedang dipenjarakan.

Satu contoh dalam kes Belgrade ini ialah seorang pendatang Cina yang bernama Chin. Chin telah merancang untuk berhijrah ke Eropah. Dia mendekati ‘penyedia perkhidmatan’ di kampungnya iaitu sebuah kongsi gelap kecil untuk membuat perbincangan. Pada masa yang sama Chin meyakinkan keluarganya untuk meminjamkan wang. Selepas semuanya cukup, Chin meningalkan kampungnya di China dengan bayaran US$30,000 menuju ke Eropah dengan paspot palsu. Ahli keluarga sanggup membantu Chinkerana berharap ada dalam kalangan keluarga mereka yang akan dibantu oleh Chin selepas tiba di Eropah kelak.

Perjalanan ke London melalui Belgrade lebih mudah dengan kapal terbang kerana pendatang asing Cina dapat masuk dengan bebas kerana tidak perlukan visa. Dari Belgrade, Chin menuju ke Hungary, republik Czech sebelum kasuk ke dalam kesatuan Eropah dengan mendaki gunung dan menyeberang sempadan secara berjalan kaki. Keesokan harinya, dia sudah berada di Jerman.

Selepas jerman, dia dibawa ke Belgium di mana Chin diletakkan dalam bilik kecil di sebuah rumah selama sebulan dengan memakan roti dan air kosong. Kemudian Chin dimasukkan ke belakang trak bersama lapan orang pendatang asing ialin dan tiba di London.

Jenayah gabungan

Dua aktiviti ini iaitu penyeludupan dan perdagangan manusia bukan setakat membayangkan kekejaman terhadap hak-hak asasi seseorang malah menunjukkan terdapatnya perlakuan nejayah yang serius. Ia juga bererti jenayah-jenayah lain adalah sebahagian daripada dua aktiviti ini. Geng mafia yang membawa Chin ke jerman melakukan satu pakej jenayah hanya untuk satu operasi mereka.

Di sebalikmelanggar undang-undang imigresen, pemalsuan dokumen juga satu jenayah. Malah, apa sahaja yang diperlukan untukmelancarkan operasi penyeludupan- surat perjanjian, cap, pasport, permit, lesen memandu dan sebagainya- semuanya dipalsukan. Lebih lanjut lagi terdapat penglibatan ahli-ahli mafia dalam misi Chin yang memberi maksud kerjasama maskimum diperlukan bersama kod-kod dan tingkah laku berbeza. Koordinasi ini amat perlu untuk meminimumkan kos operasi dan memaksimumkan keuntungan. Sebab itulah Chin tidak dimuatkan dalam trak bersama lima orang, sebaliknya disumbat bersama lapan orang kerana ahli penyeludup mendapat untung yang lebih banyak jika lebih ramai yang dapat diseludup pada satu-satu masa.

Mudahnya pendatang asing Cina melepasi kawalan di sempadan adalah kerana pegawai-pegawai polis yang mudah dirasuah seperti du Rusia, Lithunia, latvia, Estonia, Belgrade dan Belarus. Pengawal sempadan dan pegawai polis hanya memperoleh US$50 hinga US$80 sebulan, justeru memberi habuan akan memudahkan pendatang asing ini dilepaskan.

Satu fakta yang wajar diakui ialah ahli-ahli kumpulan mafia bekerja dengan cekap, di luar dan dalam kawasan sendiri adalah satu fenamena yang tidak diketahui sebelum ini. Malah dalam bisnes lain, mereke asering bersaing kerana perlu menguruskan kehidupan sendiri. Jadi, mereka cuba mempelbagaikan kegiatan bisnes dengan mendapatkan lebih banyak kilang, restoran dan kedai memberi pinjaman wang serta mengitar semula pekerja. Seperti mana bisnes yang sah, perusahaan haram sebegini juga berhadapan dengan penyesuaian teknologi komunikasi danpengangkutan. Oleh itu, di tempat mereka biasanya terdapat video, faks, perbankan antarbangsa bawah tanah, satelit, Internet dan capaian pada penerbangan antara benua yang sentiasa bersedia.

Respon emosi Eropah

Kehadiran pendatang asing siukur dengan cara: objektif iaitu jumlah sebenar peratusan penduduk dlam kategori pendatang asing dalam setiap negara Kesatuan Eropah, dan subjektif iaitu bagaimana perasaan penduduk setiap negara apabila melihat pendatang asing di negara sendiri. Oleh itu dalam bahagian ini, kita akan menyatakan ukuran terhadap kehadiran pendatang asing di pekan dan bandar sekitar Eropah. Maknanya, ia bukan sekadar kehadiran pendatang asing Cina sebaliknya semua penduduk luar negara.

Negara-negara Nordik adalah contoh terbaik. Generasi muda yang mempunyai latar belakang pendatang sering kali menjadi mangsa kepada stereotaip ini.


Artikel lain:

Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (4)
Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (3)
Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (2)
Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (1)

No comments:

Post a Comment