Monday, September 28, 2009

Pendatang asing Cina di Eropah: perspektif Eropah (2)

Mendaki bukit dan menuruni lurah menghala ke Chinatown, kita sebenarnya telah melawat komuniti Cina di bandar atau pekan. Bagaimanapun kita tidak dapat mengehadkan idea yang konkrit tentang apa yang mereka sedang lakukan. Pemahaman yang mendalam tentang keperluan mereka boleh diperoleh dengan empat alasan.

Pertama, Eropah gagal memahami orang Cina. Oleh itu, dengan mempelajari lebih lanjut Cina seberang laut dan menganalisis secara mendalam sebarang salah faham itu, budaya Cina akan menjadi kurang misteri dan Eropah dapat menghargai kehadiran mereka.

Kedua, pembukaan pasaran China bermakna berlaku perubahan yang ketara di seluruh kawasan Asia/Pasifik, Eropah dan seluruh dunia. Masyarakat dunia mesti menyesuaikan diri dengan perubahan ini.

Ketiga, diaspora Cina adalah antara kumpulan etnik yang paling besar berselerakan di seluruh dunia. Justeru, mengkaji kelompok ini dapat membantu pemahaman terhadap pola penghijrahan dan masalah-masalah yang berkaitan dengan asimilasi.

Keempat, orang Cina sedang mendiami di lebih 136 buah negara. Dengan memberi kepentingan kepada penyebaran ini, kita dapat memahami mereka dengan lebih baik melalui peta alam pergerakan mereka.

Bagi memahami saiz dan luasnya penyebaran Hua-Chia ini, amat mustahak kita memahmi sebab-musabab mereka berselerak ke seluruh dunia iaitu survival (kelangsungan hidup). Menentukan punca-punca yang tepat ke atas saiz penghijrahan ke 136 negara perlukan usaha yang luar biasa kerana kos yang tinggi dan kesahan data yang diperoleh boleh dipertikaikan. Namun, beberapa kaedah dan sumber boleh dijadikan ukuran seperti Overseas Chinese Economic Yearbook, the Encyclopedia of Overseas Chinese, the Overseas Chinese Affairs Commission, Overseas Chinese News Services dan sebagainya.

Hasil kajian daripada pendekatan ini mengesahkan bahawa tebaran Hua-Chia ke seluruh dunia adalah tidak seimbang meskipun agak meluas. Daripada 55 juta Cina seberang laut, 85 peratus berada di 21 negara di Asia, lebih 10 peratus tinggal di 26 negara di benua Amerika. Di Asia, 75 peratus daripada mereka menetap dan tinggal di tiga buah negara iaitu Indonesia, Thailand dan Malaysia. Separuh yang tinggal di Amerika memilih untuk menetap di Amerika Syarikat. Terdapat perkaitan positif di antara kesepaduan nilai dalam kalangan Cina seberang laut dengan negara baru mereka dan hubungan ini berkekalan apabila populasi penduduk dibahagikan kepada Asia dan bukan Asia.

Keseluruhan saiz tebaran ini sangat besar dan dapat dibandingkan dengan keseluruhan penduduk di Italy dan Korea Selatan. Jumlah mereka dijangka bertambah besar dalam dekad yang akan datang malah statistik Suruhanjaya Hal Ehwal Cina Seberang Laut menganggarkan 8.7 juta orang Cina telah tinggal di seberang laut semenjak tahun 1948. Lelehan penghijrahan ini umpama banjir selepas 84 tahun lalu yang turut mengesahkan satu baris sajak Cina yang berbunyi, ‘Di mana saja ombak laut menghempas, di situ ada Cina seberang laut.’

Dalam menjejak tempat tinggal orang Cina di Eropah dan seluruh dunia, petunjuk yang dijumpai ialah tidak semuanya orang Cina. Ada di antara mereka yang telah diasimilasi ke dalam penduduk tempatan dan memberi sumbangan kepada pembangunan sosioekonomi negara berkenaan. Kejayaan mereka di negara baru ini disebabkan budaya, nilai dan sikap yang berbeza sama sekali dengan penduduk tempatan. Tambahan pula kepintaran bisnes, kuat bekerja, profesional dan dedikasi mereka berjaya mencetuskan semangat untuk terus berusaha dan berjaya. Justeru, matlamat hidup mereka adalah berjaya dalam hidup.

Kejayaan mereka juga adalah kerana dipengaruhi oleh ciri-ciri ketahanan dan nilai yang diajar dalam ajaran Confucian seperti berhemat, disiplin, berdikari, pentingkan pendidikan dan ikatan keluarga yang kukuh. Bisnes mereka telah diurus dengan baik dan diperturunkan dari generasi ke generasi dan menjadi sebahagian daripada komuniti khususnya di Eropah. Pencapaian ini sangat bermakna kerana orang Cina di sana telah dapat menyesuaiakan diri dengan persekitaran Eropah. Pada masa yang sama mereka dapat mengekalkan kefahaman Buddhis, Taoist, Kristian, Islam dan sebagainya.

Bagaimanapun dalam pengamatan yang lebih mendalam, terdapat kelompok orang Cina yang berada di tengah-tengah komuniti Eropah. Mereka ini sepatutnya tidak berada di situ tetapi kenapa mereka wujud? Rupa-rupanya kelompok ini pendatang asing tanpa izin (Pati). Apabila kita melihat aliran penghijrahan ini dalam skop yang lebih luas, barulah dapat difahami bahawa kemasukan Pati ke Eropah adalah sangat besar. Namun, mendapat dan mengesahkan saiz sebenar aliran masuk ini belum mencukupi. Oleh kerana tujuan kita adalah memahami fenomena baru ini, kita diajak untuk memahami mereka. Oleh itu, kita perlu menyelidik lokasi alam mereka, bertanya dari mana mereka datang dan di fikiran kita pula, soalan tentang sebab penarik dan penolak yang menghadirkan mereka ke dalam komuniti Eropah, hal-hal lojistik, cabaran dan peluang yang diberikan kepada negara baru, kisah dongeng dan realiti yang melingkungi budaya mereka dan yang lebih penting ialah apakah yang Eropah boleh lakukan untuk mengurus aliran masuk Pati ini.

Lokasi alam pendatang Cina

Sebelum membuat analisis berkenaan saiz dan tebaran aliran masuk pendatang Cina ke Eropah, adalah lebih baik kita melihat analisis sepintas lalu dari persepktif orang Cina sendiri. Kita ambil contoh orang Cina yang menetap di Italy. Mereka berhijrah dari wilayah Wenzhou di selatan Zhejiang iaitu kawasan utama pembangunan. Mereka berhijrah kerana satu alasan: mendapat peluang ekonomi dan keselamatan sosial yang lebih baik untuk keluarga, dan BUKAN kerana kemiskinan. Wenzhou adalah wilayah yang terkenal di China di mana perusahaan swasta, perniagaan bebas dan keinginan menjadi cepat kaya senang diperoleh. Namun apabila kita melawat Chinatown di Milan ataupun bandar-bandar lain di Italy, kita tidak kisah perkara ini kerana ‘Cina ada di mana-mana.’

Kita semua tahu China sedang bergerak ke arah kuasa pengeksport dan salah satu bahan eksportnya adalah penduduk China sendiri. Di Prato, seperti Florence dan masyarakat lain sekitar Tuscany serta Eropah, adalah satu daripada beribu-ribu komuniti yang menerima limpahan pendatang Cina sama ada halal atau haram. Prato adalah sebuah bandar dengan 200,000 orang penduduk sedang menampung 20,000 orang pendatang Cina- satu keanehan di mana pendatang asing biasanya hanya membentuk dua peratus daripada keseluruhan penduduk sesebuah negara. Bahkan, kebanyakan pendatang yang tinggal di Tuscany datang dari Asia dan komuniti Cina di situ adalah paling ramai di Italy. Di Prato, pegawai majlis tempatan menyatakan kebanjiran pendatang Cina adalah rahmat kepada industri pakaian bandar itu kerana jualan tahunan daripada industri itu mencecah US$1.3 bilion iaitu peningkatan tahunan sebanyak 21 peratus. Orang Cina mula tiba di Prato sejak 10 tahun lalu apabila kerajaan Italy memberi pengampunan kepada pendatang yang masuk secara tidak sah. Mereka yang mendapat permit penduduk dibenarkan membawa ahli keluarga. Bagi yang tidak ada permit, mereka membawa masuk ahli keluarga secara seludup dengan kos sehingga US$30,000 seorang.

Apabila mengunjungi Prato, dapat dilihat pendatang Cina menguasai kedai komputer, telefon bimbit dan hiasan diri. Kadangkala orang Italy sendiri kurang mengambil tahu bagaimana pendatang Cina menguasai bisnes ini dan menguruskan kehidupan mereka. Bagaimanapun, peniaga-peniaga Cina menghubungkan peminggiran ekonomi mereka dengan ekonomi Italy melalui bisnes keluarga yang kecil dan tidak membayar cukai. Mentaliti orang Cina tidak banyak berubah walaupun berada di Italy. Syarikat milik keluarga juga terpaksa bekerja 11 jam sehari. Cuma di Prato, pendatang Cina lebih baik sedikit kerana suasana kerja yang kondusif berbanding perlu bekerja 15 sehari di bandar lain. Seorang Cina tempatan berkata, ‘Orang Cina suka berjalan ke seluruh dunia. Jika mereka ada wang, mereka akan ke luar negara untuk melihat dunia luar. Bagi pemimpin bisnes Cina di Prato, proses menjadi kaya adalah timbal-balik.’

No comments:

Post a Comment