Saturday, November 14, 2009

Aconitum Napellus

Penawar utama ketika radang dan demam tiba-tiba. Tunjukkan tanda-tanda takut dan bimbang. Tubuh dan fikiran menderita. Fizikal dan mental tidak cukup rehat. Serangan akut yang tiba-tiba dan disusuli demam. Tidak mahu disentuh. Ketahanan diri lemah tiba-tiba. Rungutan kerana pendedahan pada cuaca atau angin sejuk dan kering; kerana cuaca panas; gangguan pada perut dan usus (gastrointestinal). Rasa panas membakar di bahagian anggota-anggota dalaman; berdenyut-denyut, sejuk dan kebas. Influenza. Arteri tegang menunjukkan simpton ketegangan emosi dan fizikal. Tindakan Aconite adalah singkat dan tidak berkala hanya dalam lingkungan penyakit akut dan tidak lagi bertindak selepas berlakunya perubahan patologi.

Fikiran: Rasa takut; fikir akan mati. Rasa takut tidak dapat ditenteramkan. Meratap, marah dan kesal dengan perkara-perkara yang remeh-temeh. Takut dalam kumpulan ramai atau melintas di tengah-tengah jalan yang sibuk (jalan raya, pasar). Cemas. Sedih dengan bunyi muzik yang keterlaluan. Sangat sensitif dengan cahaya atau bunyi.

Kepala: Sakit kepala (seperti air yang mendidih). Rasa penuh dan berat jika semuanya ditolak keluar melalui dahi. Pening (vertigo); teruk bila mengangkat atau menggoyangkan kepala terutama selepas berbaring dalam bilik yang panas; pening rasa hendak muntah. Kulit kepala sensitif dengan sentuhan dan angin sejuk.

Mata: Merah. Kelopak mata bengkak, rasa keras dan merah. Sensitif dengan cahaya terutama cahaya matahari. Mata berair kerana sangat sakit. Radang membran mukus (conjunctivitis) kerana rasa pedih benda asing yang masuk ke dalam mata.

Telinga: Sangat sensitif dengan bunyi bising.

Hidung: Deria bau yang tajam terutama bau yang kurang menyenangkan. Hidung berdarah (epistaxis); darah merah muda. Hidung berair (coryza) disertai dengan bersin. Membran mukus kering; hidung tersumbat dengan keadaan kering atau sedikit berair. Sakit di pangkal hidung.

Muka: Kelihatan takut dan bimbang. Pucat dan kemerah-merahan berselang-seli. Rasa muka membesar atau bengkak. Bila diangkat, keadaan muka merah bertukar menajdi pucat lesi dan sedikit rasa pening. Pipi rasa berdenyut-denyut dan kebas. Urat-urat rasa menyucuk (neuralgia) terutama di bahagian kiri dengan keadaan tanpa dapat duduk dengan selesa; berdenyut-denyut dan kebas.

Mulut: Bibir dan lidah kering. Lidah bengkak, ada selaput putih dan rasa menyucuk-nyucuk. Rasa pahit; bau busuk dan reput seperti telur kemuruk. Gusi; panas dan bengkak merah (radang gusi). Sakit gigi kerana sejuk; gigi sensitif dengan udara sejuk.

Kerongkong: Merah, kering, sempit; kebas, menyucuk-nyucuk dan menyengat.

Tonsil: Bengkak dan kering; menyucuk-nyucuk di sebelah belakang. Radang yang akut sebabkan tonsil membengkak dan sakit berterusan.

Perut: Sensitif bila disentuh. Terdapat tekanan dalam saluran perut kerana rasa berat atau seperti ada batu. Bisa tiba-tiba bila muntah (kerana ulser atau gastrik).

Abdomen: Kembung, panas terbakar dan sensitif dengan sentuhan (abdomen kembung kerana ada angin). Rasa terbakar dan dipotong-potong dalam usus dan menjadi lebih teruk kerana tekanan atau berbaring sebelah kanan. Lega bila panas. Sakit perut sebabkan tidak boleh duduk diam. Penyempitan uluran (hernia) dengan muntah. Tiba-tiba hati rasa menyucuk-nyucuk dan sakit; susah bernafas.

Najis: Kerap buang air besar dan kecil diiringi rasa sakit. Najis warna hijau. Air kencing warna merah. Kanak-kanak mengalami cirit-birit. Najis berlendir dan sembelit silih berganti. Buasir berdarah.

Kencing: Air kencing sedikit merah, panas dan amat sakit kerana saluran kencing mendapat radang. Takut hendak kencing; kencing rasa sakit, susah dan titik demi titik. Kencing berdarah (haematuria). Tahan kencing hingga menjerit dan tidak boleh duduk diam; kanak-kanak tahan kencing kerana sejuk menyebabkannya tidak boleh duduk diam dan selalu menangis.

Organ Seks: Pundi-pundi zakar bengkak, lebam dan keras. Keinginan seks menurun tetapi meningkat di sebelah petang. Haid terhalang kerana takut, marah dan menyesal sesuatu kejadian. Haid kerap berlebihan dan disertai dengan hidung berdarah. Keputihan pada perempuan yang agak banyak, melekat-lekat dan kekuningan. Radang ovari kerana aliran haid tiba-tiba perlahan.

Pernafasan: Suara serak dan parau. Larinks sensitif dengan sentuhan. Batuk dan sukar bernafas bila terjaga dari tidur; sangat sakit; batuk kering yang pendek dan kuat. Batuk bila digeletek; kerap keluar kahak dengan warna darah terang. Kanak-kanak sentiasa pegang kerongkong setiap kali batuk; lega bila baring terlentang. Batuk berterusan selepas demam, minum air sejuk, hisap rokok, berbaring ke kiri atau kanan, sebelah petang; lebih teruk selepas tengah malam (1 hingga 3 pagi). Sakit menyucuk-nyucuk di dada kerana batuk; tidak boleh berbaring sebelah kanan. Boleh dapat lelah bila batuk disekat.

Jantung: Bimbang dan berdebar-debar; laju dan kuat. Sakit menyucuk-nyucuk tiba-tiba dan rasa sesak dalam jantung; dada rasa sempit. Kadar demam dan batuk adalah kerap, cepat dan keras.

Kakitangan/Belakang: Leher amat sakit. Lebam antara bahu. Kebas di belakang badan menghala ke arah kaki dan tangan bawah. Tangan panas dan kaki sejuk; tangan kiri. Tapak tangan berpeluh; kuku kebiru-biruan. Kaki rasa kebas selepas duduk. Betis kejang; lutut tidak tegap; longlai.

Kulit: Bintik-bintik kecil (gooseflush) kerana sejuk atau takut; merah bersinar-sinar, bengkak panas dan kering. Gatal dengan rasa sakit menyucuk-nyucuk dan kehitam-hitaman; kurang bila digaru. Rasa ada binatang merayap di atas kulit.

Tidur: Menguap sekali-sekala kerana tidak dapat tidur; tengah malam; rasa bimbang, kurang rehat, resah tentang masa hadapan. Mimpi nampak jelas apa yang berlaku pada hari tersebut.

Demam: Sejuk di permulaan demam; letih selepas petang selepas berbaring. Demam dengan rasa panas, gelisah, pipi merah, badan menggigil, dahi dan telinga panas. Dahaga dan tidak dapat rehat. Bernafas pendek dan cepat dengan debaran jantung yang kuat. Berpeluh-peluh jika diselimut.

Konstitusi: Merah kulit muka; rambut hitam; otot-otot tegang; kanak-kanak demam yang kuat; mudah terpengaruh (allergic) dengan perubahan persekitaran; orang tua yang telah berumur; minda aktif; perempuan muda; mudah gugup.

Melarat: Petang; senja; malam (1 hingga 3 pagi); baring sebelah sahaja; dalam bilik panas; terdedah dengan bunyi muzik yang kuat; asap rokok; semasa mabuk.

Lega: Tempat terbuka; duduk diam; selepas berpeluh.

Patologi: Tidak dapat rehat cukup; selesema; pengsan; demam; kebas; takut; gelisah; batuk; sakit mata dan telinga; kanak-kanak jaundis.

Simptom Utama:
Serangan penyakit tiba-tiba; lega dengan panas.

No comments:

Post a Comment