Monday, November 30, 2009

Dari Beirut ke Jerusalem

Penulis: Dr Ang Swee Chai
Tahun: 2007 (edisi Bahasa Malaysia)
Penerbit: Harakah, Kuala Lumpur.
Muka Surat: 403

Sabra dan Shatila adalah kem pelarian Palestin yang telah dimusnahkan oleh sekutu tentera Israel ejen-ejennya pada September 1982. Dalam masa empat hari iaitu U 15 hingga 18 September, seluruh kawasan di kem tersebut ditutup dan tentera menembak membabi-buta sesiapa sahaja yang mereka nampak.

Tanpa mengira sama ada lelaki atau wanita, orang tua atau kanak-kanak, di mata tentera-tentera ini ialah semuanya menjadi sasaran. Semasa tentera berada di darat, pesawat pejuang canggih tentera udara Israel berterusan menggugurkan bom bagi meranapkan bangunan yang ada.

Mangsa-mangsa yang cedera meraung sekuat hati dalam bilik pembedahan terbuka. Jika sempat, mereka dibawa ke hospital paling hampir dan mendapat rawatan segera. Namun, operasi bedah dilakukan tanpa sarung tangan, topeng muka, anaestetik atau bekalan elektrik.

Mangsa-mangsa yang ditembak dan dibom bergelimpangan dibiarkan kerana masing-masing melarikan diri untuk berlindung daripada keganasan tentera Israel. Bilik mayat sesak dengan pesakit yang meninggal dunia. Ada mayat orang tua, kanak-kanak dan wanita. Mereka disusun bertindih-tindih kerana kekurangan ruang.

Banyak lagi kisah penderitaan rakyat Palestin selepas diserang oleh tentera Israel diceritakan dengan jelas oleh Dr Swee Chai. Pengalamannya melihat keadaan sebenar orang Palestin di Sabra dan Shatila telah mengubah persepsinya terhadap negara Israel dan rakyat Yahudi. Beliau melihat Israel sebagai sebuah negara yang zalim dan membunuh rakyat Palestin sama ada terang-terangan atau sembunyi.

No comments:

Post a Comment