Wednesday, November 04, 2009

Usahawan cendawan

Nor Sanusi masih muda, umur 25 tahun dan pernah belajar di Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam bidang Diploma Pengurusan Perniagaan. Tetapi dia tidak berminat dengan kerja makan gaji.

Pendapatannya sekarang secara kasar ialah RM12,000 sebulan. Bisnesnya ialah cendawan tiram.

Bermula pada 2004, kini cendawan tiramnya menghasilkan sehingga 70 kilogram. Dari mana beliau dapat idea untuk bisnes yang lumayan ini?

Di Hatyai, Thailand.

Teknologi di sana sangat ringkas. Bahan-bahan untuk membina rumah cendawan sangat mudah: kayu pokok gelam, batang nibung dan atap rumbia. Teknologi cendawan petani Thailand ini sangat mudah dan ringkas tetapi dapat menghasilkan kualiti cendawan yang sangat tinggi. Inilah yang membuatkan Nor Sanusi tertarik untuk membina bisnes cendawan tiram di kampungnya.

Susah payah Sanusi membuat rumah cendawan, berjumpa pakar di Jabatan Pertanian dan tidak jemu menimba pengalaman dalam selok-belok cendawan ini. Pasaran cendawan juga semakin berkembang kerana permintaan daripada bisnes masakan tomyam dan cendawan goreng di sekitar Kelantan dan Terengganu.

Satu kilogram cendawan biasanya dijual dengan harga RM5.80, dia boleh dapat RM400 sehari. Pasaran cendawan semakin popular dan akhirnya kejayaan Nor Sanusi mendapat tempat di akhbar supaya contoh kejayaan ini menjadi ikutan orang ramai.

Bekerja sendiri kadangkala sangat sukar pada awalnya, tetapi setelah berhempas-pulas, akhirnya menjadi berjaya dan hidup senang-lenang.

No comments:

Post a Comment