Thursday, September 06, 2007

Tabiat 9 Tahu teknik paling penting untuk kejayaan (1)

Kepercayaan mesti dicari, dibina dan diperkukuhkan. Terdapat lima sumber kepercayaan yang berada pada diri seseorang.

1. Persekitaran

Hidup dalam kumpulan lebih baik daripada seorang diri. Ini adalah peredaran kejayaan membiakkan kejayaan dan kegagalan membiakkan kegagalan dalam kebanyakan corak dan pola yang tidak henti-henti.

Jika kita membesar dalam kekayaan dan kejayaan itu dengan mudah dapat mencontohi kekayaan dan kejayaan. Jika kita membesar dalam kedaifan, kemiskinan dan berputus asa, itulah datangnya contoh kehidupan kita.

Dr. Benjamin Bloom daripada University of Chicago telah mengkaji seratus orang para atlit, pemuzik dan pelajar muda yang telah berjaya dengan cara yang luar biasa. Dia terkejut dan hairan apabila mendapati kebanyakan orang muda yang berbakat ini tidak bermula dengan menunjukkan kebijaksanaan dan kepintaran dalam sekelip mata. Kebanyakan daripada mereka telah menerima perhatian, panduan dan sokongan yang teliti, kemudiannya bakat mereka mula berkembang.

2. Pengalaman silam

Hidup ini sungguh indah. Tidak ada satu peristiwa pun yang berlalu tanpa sebab. Ini bagi mereka yang memilih untuk mendapatkan pengajaran sebagai panduan hidup. Bagi yang ego dan bebal, pengalaman buruk adalah suatu mala petaka yang dahsyat.

Peristiwa yang telah dilalui sama ada kecil ataupun besar, boleh menolong merangsang kepercayaan. Pasti ada peristiwa tertentu dalam hidup yang tidak dapat dilupakan.

3. Maklumat dan ilmu pengetahuan

Sebuah pengalaman yang terus menerus ialah satu bentuk ilmu pengetahuan. Yang lainnya diperolehi melalui proses membaca, menonton filem dan mengembara melihat dunia. Tidak kiralah bagaimana teguh sekali pun dunia kita, jika boleh membaca tentang pencapaian orang lain, kita telah boleh mewujudkan kepercayaan yang membolehkan kita berjaya.


Kita boleh kerana kita fikir kita boleh - Virgil


Maklumat hari ini sangat pantas, sepantas berkembangnya teknologi. Perkembangan teknologi maklumat mengenai kewangan, kesihatan, hartanah, perubatan, makanan, ketenteraan dan sebagainya boleh diperolehi di hujung jari sahaja. Teknologi maklumat menjadikan proses membuat maklumat menjadi lebih pantas dan mudah.

No comments:

Post a Comment