Thursday, September 20, 2007

Tabiat 10 Membuat catatan dan kemas kini hala tuju (1)

Biasanya orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang mempunyai matlamat yang jelas dan tidak pernah melupakannya di mana sahaja mereka berada - Frank Tibolt

Masa depan bermula hari ini. Pelik bukan? Kita belum tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan. Tidak ada sesiapapun yang tahu apakah yang akan berlaku kepada diri kita. Tetapi kita boleh merancang dan bergerak ke arah matlamat perancangan tersebut.

Seorang Indian purbakala yang bijaksana mengajar pengikutnya seni memanah. Dia meletakkan sebuah patung burung sebagai sasaran dan mengarahkan mereka membidik mata burung tersebut. Pengikutnya yang pertama ditanya apa yang telah dilihatnya. Dia berkata, “Saya nampak pokok, dahan, daun, langit, burung dan bulunya yang cantik.”


Pendeta memanggil pengikutnya yang kedua. Kemudian dia bertanya soalan yang sama dan menjawab, “Saya hanya nampak mata burung.” Pendeta berkata, “Bagus, panahlah.” Anak panah meluru tangkas menuju tepat ke arah mata burung berkenaan.

Dalam perjalanan menuju lebuh raya kehidupan, tetapkan mata anda pada matlamat. Tumpukan pada donat, bukan pada lubangnya - Tidak Bernama

Setiap orang wajar mempunyai wawasan dan matlamat hidup. Tanpa matlamat hidup, seseorang itu boleh diibaratkan sebagai sebuah kapal yang belayar tanpa haluan.

Pemimpin yang hebat adalah pemimpin yang ada wawasan. Melihat ke hadapan dan mampu meramal pelbagai kemungkinan pada masa hadapan.

Hidup tanpa matlamat samalah seperti sekumpulan ulat beluncas yang hidup bergantung pada orang lain untuk menentukan hidup mereka.

Dalam sebuah kelas biologi, seorang guru ingin menjelaskan mengenai peranan tumbuh-tumbuhan terhadap tumbesaran ulat beluncas yang dilonggokkan dalam satu kumpulan. Semuanya diletakkan dalam satu balang besar dengan tumbuh-tumbuhan yang dibekalkan sebagai makanan, diletakkan di tengah-tengah.

Sebaik sahaja terlerai dari kumpulan besar, semua ulat beluncas ini menghala ke arah dinding balang kaca berkenaan untuk mencari jalan keluar tetapi tidak menjumpainya. Seekor demi seekor mengelilingi dinding balang berkenaan dengan ketua di hadapan dan diikuti yang lain. Semuanya bersesak-sesak membuat bulatan tanpa menyedari kepentingan memakan daun-daun yang diberikan.

Dalam keadaan tersebut, ada seekor yang terlepas dari kumpulan ini dan merayau-rayau ke arah makanan yang disediakan. Akhirnya dapatlah ia mencari makanan yang selama ini mereka cari.


Kesimpulannya, ketua memainkan peranan besar menentukan hala tuju kumpulan, tahu apa yang boleh dan tidak, bijak melaksanakan kerja dan melihat kepentingan semua pihak.

No comments:

Post a Comment