Saturday, September 01, 2007

Dasar Ekonomi Baru melonjak keupayaan Melayu

Sempena ulang tahun ke-50 sambutan kemerdekaan Malaysia, IslamOnline.net turut memberi liputan khas mengenai negara ini. Ekonomi, politik dan sosial diberi liputan yang mendalam dan saksama dari perspektif masyarakat antarabangsa. Keprihatinan laman web ini menyiarkan maklumat mengenai ulang tahun kemerdekaan ini sangat istimewa dan memberi gambaran bahawa negara luar turut berbangga dengan pencapaian Malaysia sehingga kini.

Namun terdapat beberapa kritikan terhadap dasar yang menjadi teras kepada kemakmuran Malaysia ini. Antara ulasan berkenaan ialah dari seorang pembaca yang menggelar dirinya sebagai Karim Perlis.

"Banyak yang cakap pasal DEB di sini. Pada saya mudah saja. DEB salah sejak hari pertama ia dilahirkan kerana ia bertolak dari pekat faham nasionalisme Melayu bawaan Umno. Mana boleh satu dasar nasional yang memfokuskan orang Melayu sahaja. Ianya bercanggah dari segi kefahaman Islam. Jika Umno menggunakan sentimen Melayu, tentulah logik bagi MCA dan MIC menggunakan sentimen bangsa mereka juga untuk memperjuangkan nasib kaum masing-masing. Jika Umno menggunakan kaedah keadilan Islam untuk penyelesaian, DEB wajib mengenengahkan gagasan pembasmian kemiskinan tanpa mengira kaum tanpa perlu menimbulkan apa juga peratus penyertaan sesiapa dalam membataskan ekuiti pemilikan mengikut bangsa dan pengenalan kaum. Dengan adanya deklarasi sedemikian, semua rakyat yang berada di bawah garis kemiskinan atau golongan termiskin akan terasa diri mereka dibela. Ini akan mengikis kecurigaan, hasad, prejudis dan nafsu saling berdengkian sesama sendiri. Ia akan merapatkan jurang sosial dan membina keakraban serta perpaduan kaum. Tak perlulah Umno mengangkat-angkat keris dan membazir masa dalam perhimpunan. Ini, Melayu Barulah. Globallah. Glokallah. Semuanya retorik. Saja nak sedapkan telinga pendengar dan mendidihkan sentimen orang Melayu. Selamat menyambut hari kemerdekaan ke 50."

Dasar Ekonomi Baru (DEB) dianggap sebagai teras kepada lebih 30 dasar yang diperkenalkan selepas itu. Lebih dua dekad kejayaan yang dicapai kini berasaskan dasar tersebut. Perubahan ketara terhadap pembangunan fizikal, mental dan sosial masyarakat dapat dilihat di seluruh negara. Kunci kepada kejayaan ini ialah pengurangan kadar kemiskinan dan pembahagian kekayaan negara yang lebih saksama.

Sehingga kini kita tidak pula mendengar kerajaan menangkap dan memenjara rakyatnya kerana berbeza agama, tidak juga kerana dari kumpulan etnik yang berbeza. Masyarakat Islam di China, India, muslim di Amerika Syarikat dan England, berhadapan dengan pelbagai cabaran kerana mereka beragama Islam dan kumpulan minoriti.

Beberapa tahun selepas merdeka, kehidupan masyarakat Melayu yang rata-ratanya beragama Islam adalah sangat daif berbanding kaum Cina kerana sektor ekonomi tradisional seperti bercucuk-tanam, menoreh getah dan menternak haiwan tidak memberi pulangan pendapatan yang tinggi. Ekonomi yang dikuasai oleh kaum Cina berpusat di bandar-bandar besar yang membentuk rangkaian peruncitan dan perdagangan yang sangat kukuh sehingga kini. Sangat sukar untuk memecahkan monopoli sesetengah perniagaan yang menjadi keperluan asas seperti gula, beras dan barangan harian yang lain. Justeru, sejumlah wang yang ada di dalam negara sebahagian besarnya berlegar di dalam kelompok ini. Masyarakat Melayu dan lainnya hanya dapat menumpang sedikit daripada kekayaan tersebut kerana keadaan hidup mereka membentuk budaya yang sangat pasif dalam bidang perniagaan dan perdagangan.

Penguasaan ekonomi oleh kaum Cina masih berterusan sehingga ke hari ini meninggalkan jauh jaguh DEB apatah lagi yang tidak bersetuju dengan dasar tersebut.

Pelaksanaan DEB bukan memberi fokus kepada mengkayakan golongan masyarakat tertentu sebaliknya menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum. Walau bagaimanapun disebabkan orang-orang Melayu sangat miskin dan tertinggal jauh dalam pelbagai sektor, seharusnya tumpuan diberikan kepada mereka.

Kemiskinan menjadi penghalang kepada keadilan sosial di dalam mana-mana masyarakat. Jiwa orang miskin berbeza dengan orang yang mempunyai wang dan hidup mewah. Aspirasi hidup orang miskin juga rendah dan tidak mampu untuk menggerakkan inisiatif diri melainkan ada orang lain yang prihatin dan mengambil daya usaha untuk mengubah keadaan hidup tersebut.

Sewaktu mencapai kemerdekaan, kadar kemiskinan menghampiri 50 peratus. Secara perlahan-lahan, iltizam menjayakan DEB menyebabkan kadar tersebut berkurangan kepada lima peratus kini dan dijangka akan terus bertambah kurang pada tahun 2010. Kemiskinan tegar akan terus menjadi sasaran supaya masyarakat Malaysia yang makmur dapat direalisasikan. Program pembasmian kemiskinan bukan hanya disasarkan kepada masyarakat Melayu tetapi juga melibatkan kaum Cina, India dan bumiputera yang lain.

Hidup miskin, dalam masyarakat mana sekalipun, akan menyebabkan fikiran menjadi rungsing, jiwa menjadi lemah dan hidup tidak terurus. Kemiskinan juga menyebabkan kecenderungan terlibat dalam jenayah lebih tinggi. Ini kerana miskin berkait dengan keupayaan mendapatkan pendidikan yang lebih baik dan sempurna. Pendidikan dapat mengubah keadaan hidup, pandangan terhadap kehidupan dan membentuk tingkah laku yang lebih beradab. Pendidikan yang diterima oleh rakyat Malaysia sehingga kini telah memberi banyak perubahan kepada seluruh masyarakat tanpa mengira kaum kerana persaingan semakin ketara dalam banyak bidang.

Orang Melayu sangat lemah ketika awal kemerdekaan dahulu. Kini mereka dibantu dengan pelbagai dasar yang melibatkan berbilion ringgit yang dipelopori oleh DEB. Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membuat perubahan yang lebih baik kepada rakyatnya. Kemudahan perniagaan, belajar di institusi pengajian tinggi, penjagaan kesihatan dan kebajikan serta keutamaan bekerja di sektor kerajaan adalah langkah membentuk kekuatan bangsa Melayu setelah dijajah selama 446 tahun.

Kejayaan hari ini juga telah memberi kebanggaan dan keselesaan kepada pelancong luar untuk memilih Malaysia sebagai negara contoh seperti mana yang diungkapkan oleh pelancong dari Australia ini:

"My wife and I recently honeymooned in this great nation.....We love it so much we have decided everytime we travel overseas we start in Malaysia. We love it just the way it is and is on track to be a developed nation by the year 2020. This is due to it Islamic Heritage.......look at Turkey now as soon as they started to find Islam they also started to prosper."

Membina umat Islam yang kuat dari segi politik, ekonomi, sosial dan budaya adalah hasrat semua pemimpin Islam di seluruh dunia. Dengan kekuatan inilah Islam akan dihormati dan tidak mudah diperlekehkan oleh musuh-musuh Islam. Ajaran Islam yang mengambil kira kepentingan bukan Islam tidak meminggirkan mereka kerana keadilan sosial dalam Islam menjaga kepentingan masyarakat bukan Islam. Apakah jati diri umat Islam akan kuat dan teguh jika mereka hidup dalam kemiskinan, kejahilan dan maruah tergadai jika tidak ada dasar yang dibentuk bagi membebaskan mereka daripada keadaan-keadaan tersebut?

Harga satu guni padi yang beratnya 40 kilogram tidak sama dengan 40 kilogram mikrocip. Padi adalah lambang kegiatan ekonomi masyarakat kampung dan mikrocip adalah kegiatan ekonomi bandar. Seguni padi berharga RM60 hingga RM70 manakala satu guni mikrocip berkali-kali ganda harganya. Justeru, banyak lagi usaha perlu dibuat bagi meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar supaya mereka juga bersama-sama merasai kemajuan negara. Semangat Dasar Ekonomi Baru wajar diteruskan supaya semua kaum dapat mencapai taraf hidup yang setara dan dapat mengikis kecurigaan, hasad, prejudis dan nafsu saling berdengkian sesama sendiri. Malahan ia juga dapat merapatkan jurang sosial dan membina keakraban serta perpaduan kaum seperti yang difikirkan oleh Karim Perlis itu.

Beberapa pencapaian membanggakan dapat kita lihat setelah kestabilan politik, ekonomi dan sosial diwujudkan. Umpamanya, Malaysia adalah pengerusi Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), Organization of the Islamic Conference (OIC) dan Non-Aligned Movement (NAM). Begitu juga tindak balas segera terhadap pertempuran di Timor Leste dengan menghantar lebih 700 askar dan polis seterusnya menghantar pasukan pengaman di Selatan Filipina dan pasukan memantau ke Acheh.

Hari ini, kita berbangga kerana menjadi rakan dagang ke sepuluh terbesar dengan Amerika Syarikat yang melibatkan jumlah dagangan sebanyak US$44 bilion iaitu lebih 60 peratus jumlah dagangan di antara Amerika Syarikat dan India.

Manakala bagi keselamatan serantau, Malaysia adalah hos kepada Southeast Asia Regional Center for Counterterrorism (SEARCCT) di mana lebih 1,100 pegawai rantau Asia Tenggara menerima latihan menentang pengganas.

Kejayaan yang dicapai ini adalah kerana pelaksanaan dasar-dasar yang efektif, menyeluruh dan mencakupi keperluan masyarakat dan negara.

No comments:

Post a Comment