Sunday, September 30, 2007

Datang daif, pulang bergaya

Di sebalik kisah sedih dan cerita buruk melibatkan pekerja asing di Malaysia yang sering dipaparkan oleh media tempatan, ribuan rakyat Indonesia dilaporkan membawa pulang puluhan jutaan ringgit ketika semasa cuti hari raya ini. Tidak banyak cerita tentang kejayaan dan kebahagiaan yang dinikmati oleh rakyat Indonesia ketika berada di luar negara yang didedahkan. Ini termasuk tenaga profesional yang menikmati gaji dan elaun antara RM10,000 hingga RM30,000 sebulan di firma Malaysia termasuk yang menjadi juruterbang di syarikat penerbangan.

Banyak rumah banglo yang dibina di kampung-kampung hasil keringat bekerja di Malaysia. Malah kaum keluarga bersaing membina rumah yang cantik hasil wang kiriman anggota keluarga masing-masing. Perubahan gaya hidup jiran-jiran yang mempunyai ahli keluarga yang bekerja di Malaysia, membuka mata sebahagian besar anak muda dan wanita untuk berhijrah.

Namun kebelakangan ini apa yang sering dipaparkan ialah tentang penganiayaan terhadap pembantu rumah seperti perkosaan, penderaan dan tidak dibayar gaji. Kematian pekerja Indonesia akibat dibunuh, gantung diri, sakit dan mati kerana kemalangan juga menjadi bahan berita utama. Malah kematian seseorang kerana sakit biasa juga diberi gambaran akibat penderaan.

Kemewahan hidup di rantau ini dapat dilihat semasa pekerja pulang bercuti menjelang raya. Mereka turut “memonopoli” tempat duduk pesawat dan pengangkutan laut menjelang dan selepas hari raya.

Dalam pada itu pengiriman wang oleh rakyat Indonesia di luar negara dilaporkan meningkat 20 peratus sebulan dan dianggap sebagai “luar biasa” oleh pemerintah-pemerintah daerah. Seperti dilaporkan, pekerja dari daerah Indramayu, Jawa Barat mengirim ke kampung RM40 juta dalam setahun.

Di daerah Sukabumi, Jawa Barat para pekerja daerah itu menghantar kira-kira RM8 juta dalam tempoh enam bulan. Jumlah itu hampir empat kali ganda dengan pendapatan tahunan daerah itu. Sepanjang tahun lepas, dianggarkan AS$2.9 bilion dihantar oleh rakyat Indonesia di luar negara. Penghijrahan rakyat Indonesia untuk mencari rezeki bukan sahaja meningkatkan ekonomi dan pendapatan negara, tetapi faedahnya diterima oleh syarikat pengangkutan awam. Majoriti pekerja Indonesia di Malaysia sebenarnya lebih baik daripada pekerja atau buruh di negara sendiri yang terpaksa berhadapan dengan pembuangan kerja akibat kerugian.

Menjelang lebaran ini, ramai pekerja menuntut wang gaji tertunggak serta bonus atau disebut tunjangan hari raya (THR). Umpamanya, ribuan pekerja kilang di Bogor dan Bekasi menganjurkan tunjuk perasaan kerana menuntut upah minima dinaikkan kepada RM260 sebulan selain memohon bonus. Di kota Jakarta, pemungut sampah dan pengawal keselamatan juga mengharapkan THR daripada penghuni taman perumahan menjelang lebaran. Nasib pekerja asing dan buruh imigran sebenarnya lebih baik.

Namun ia tidak begitu dipedulikan – seperti “kuman di seberang nampak lebih besar daripada gajah di depan mata.” Sebuah pertubuhan mendakwa 70 peratus pekerja Indonesia yang pulang berhari raya enggan pulang semula ke Malaysia kerana kononnya layanan buruk yang diterima dari majikan dan sebagainya. Sama ada betul dakwaan itu kita lihat selepas hari raya ini.

Utusan Online

No comments:

Post a Comment