Monday, September 03, 2007

Anda boleh berjaya

Penulis : Shiv Khera
Tahun : 1999 (Karya terjemahan)
Penerbit : Prentice Hall (M) Sdn Bhd, Petaling Jaya, Selangor
Muka surat : 210

"Pemenang tidak lakukan perkara yang berbeza. Mereka lakukan dengan cara yang berbeza."

Shiv Khera adalah pengasas syarikat perunding diri yang berdedikasi mengenai kejayaan hidup. Beliau merupakan seorang pendidik, penasihat perniagaan, penceramah yang membangkitkan semangat dan juga peniaga yang berjaya.

Buku Anda Boleh Berjaya merupakan panduan mudah yang difahami, praktikal dan logik. Isinya sarat dengan idea perubahan diri melalui cerita, contoh dan pengalaman. Dari satu bab ke satu bab, kandungan buku ini membimbing pembaca untuk menilai keadaan hidupnya dari dulu hingga sekarang. Antara dorongan yang dapat membakar semangat pembaca adalah tujuh langkah pemikiran yang positif, kuasai keadaan, memenangi hati dan dihormati, teknik mudah merentangi rintangan dan analisis diri.

Apa yang lebih sukar daripada kejayaan ialah bagaimana kita menangani kejayaan. Banyak individu mengetahui cara untuk berjaya tetapi setelah mencapai kejayaan, mereka tidak tahu bagaimana untuk menanganinya. Inilah keadaan yang kerap terjadi kepada golongan yang berjaya tetapi di akhir hidupnya kembali menjadi individu yang tidak lagi dalam kategori berjaya.

Usahawan, pemimpin dan ahli sukan tidak lahir dengan kepintaran luar biasa sebaliknya perlu melalui proses semula jadi seperti bekerja kuat, berfikir dan mendedahkan diri dengan berbagai-bagai jenis latihan. Pembinaan kejayaan diri ini diiringi peluang dan ruang yang diberikan oleh persekitaran mereka yang mempercepatkan pencapaian kejayaan tersebut.

Seperti mana seorang pekebun perlu terus membuang rumput-rumpai untuk mencegah tamannya daripada musnah, kita juga perlu terus membina dan mengembangkan peribadi dengan menolak keluar kesilapan-kesilapan diri yang dilakukan sebelum ini.

Ulasan Editor: Kita perlu mempunyai impian yang lebih jauh dari apa yang boleh dicapai. Di sekitar kita, semuanya bermula dengan impian. Bina hidup dengan keghairahan, tujuan dan penuh minat. Memetik peribahasa orang Timur: wawasan setahun adalah menanam bunga; wawasan sepuluh tahun adalah menanam pokok; wawasan yang abadi ialah memupuk insan-manusia.

No comments:

Post a Comment