Monday, September 24, 2007

Sirah Rasulullah (S.A.W)

Penulis : Shaikh Sofiy Al-Rahman Al-Murakfuri
Tahun : 2005
Penerbit : Percetakan Seribu Dinar, Kuala Lumpur
Muka surat : 715

Buku ini adalah karya karangan Ustaz Sofiy dari Universiti Al-Salafiah, India. Ianya merupakan antara kitab-kitab yang unik dan tersendiri, dihasilkan melalui pendekatan secara kronologi sejarah dengan keistimewaan dan programnya yang jelas dan kesyumulannya yang padu di dalam pendedahan perjalanan sirah nan mulia.

Semerbak dengan cara yang mendalam, bebas dari kepalsuan dan khurafaat. Ianya juga istimewa lantaran merupakan sebuah tulisan sejarah kenabian Muhammad saw yang mampu membantu setiap pelajar atau pengkaji sejarah untuk mencapai tujuannya.

Kitab ini telah memenangi hadiah pertama di dalam Sayembara Buku Sirah Nabawiyah yang dianjurkan oleh Rabitah Al-Alam Al-Islami.

Diterjemahkan oleh Ustaz Muhamad Darus Senawi Ali, seorang yang mendalami bahasa Arab, menyatakan di dalam buku ini para pembaca akan menemui perkara-perkara baru dan pengolahan yang boleh membuka lagi ruang lingkup kefahaman mengenai sirah Rasulullah saw yang sebenarnya. Membaca buku ini dapat mengisi dan memenuhi ruang kekurangan perbendaharaan Islam dalam bidang sirah di negara ini.

Setelah membaca dengan teliti, para pembaca akan mendapat gambaran yang jelas tentang kemuliaan sejarah hidup Nabi Muhammad saw yang menjadi uswatun hasanah untuk dicontohi oleh generasi muslim hari ini.

Ulasan Editor: "Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Ali-Imran ayat 31)
Post a Comment