Monday, September 10, 2007

Penderaan kanak-kanak



Isu penderaan kanak-kanak telah menjadi topik perbicaraan pada awal tahun 1990-an yang merupakan satu masalah yang sangat membimbangkan masyarakat dan kerajaan. Oleh yang demikian, insiden penderaan dan pengabaian kanak-kanak perlu dikaji dan diselidiki.

Artikel ini membincangkan tentang latar belakang mangsa penderaan mengikut bentuk penderaan, umur, jantina, latar belakang budaya, status dan psikologi kanak-kanak mangsa penderaan. Perbincangan ini meliputi faktor-faktor penderaan, hubungan pelaku dan personaliti pelaku penderaan serta kesan penderaan dianalisis secara terperinci.

Penderaan melibatkan tiga bentuk iaitu fizikal, seksual dan emosi. Penderaan fizikal ditafsirkan sebagai keganasan yang menyebabkan kecederaan otak, lebam yang teruk, kecacatan anggota tubuh, patah tulang, lecur atau terbakar, dicucuh dengan puntung rokok dan sebagainya.


Trauma penderaan fizikal ialah ketakutan melampau apabila berdepan dengan orang dewasa (fobia), luka dan cedera yang kekal, rosak saraf otak dan urat saraf (cacat seumur hidup) dan perkembangan mental lembap kerana menderita ketegangan saraf.

Manakala penderaan seksual merujuk segala bentuk aktiviti seksual yang mempunyai tujuan untuk memenuhi tuntutan nafsu seks orang dewasa. Ianya melibatkan eksploitasi bahagian sulit kanak-kanak, dicabul, dirogol dan dipaksa melacur. Kesan kepada mangsa ialah luka dalam kemaluan, penyakit kelamin, mengandung, traumatik, pengkhianatan, stigma (malu, rasa bersalah) dan tidak berkuasa (untuk melawan).

Penderaan emosi hanya melibatkan satu kes dalam kajian ini iaitu kanak-kanak perempuan yang dilahirkan dalam keluarga Cina yang dianggap "sial." Kesan ke atas mangsa berlaku secara bertahap mengikut umur seperti ponteng sekolah, tidak minat dengan pelajaran, suka mencuri, berbohong, kelihatan murung, sering mengasingkan diri dan lari dari rumah sebanyak dua kali.

Latar belakang pelaku adalah pemabuk dan penjudi, penagih dadah, penjenayah, masalah mental, terasing secara sosial, percaya pada bomoh, anak sebagai beban kemiskinan dan pengalaman didera semasa kanak-kanak. Manakala hubungan pelaku dengan mangsa ialah pelaku lahir dalam perkahwinan bermasalah, ibu tunggal dan ibu remaja.


Mangsa penderaan dan pengabaian akan mengalami kesan yang berkekalan dan terpaksa menanggung penderitaan sehingga menjejaskan perkembangan kognitif, kesihatan mental, kestabilan emosi dan penyesuaian sosialnya. Kesan-kesan penderaan ini penting untuk diketahui kerana ia dapat dijadikan sebagai asas dan panduan untuk menyusun langkah-langkah secara efektif dan program rawatan yang lebih berkesan bagi mengurangkan penderitaan dan kesakitan yang terpaksa ditanggung oleh kanak-kanak yang pernah menjadi mangsa penderaan.

1 comment:

  1. Anonymous10:16 AM

    salam,

    sekadar hendak menambah maklumat yang ada. mengikut kajian luar negara juga berdasarkan kes2 penderaan seksual yang wujud, kadang kala individu yang mendera kanak-kanak secara seksual ini luarannya sgt normal. spt kes2 yg berlaku di luar negara, yg paling tekenal adalah kes Natascha, gadis yg diculik ketika berusia 10 tahun dan dikurung sehingga 8 thn sebelum berjaya membebaskan diri dari cengkaman penculiknya. salah satu faktor yg menyebabkan penculik/pendera ini gagal dikesan krn dia seorg yg normal pada lahiriahnya dan memiliki rekod bersih, baik kepada jiran tetangga tetapi agak suka menyendiri. barangkali ini juga faktor penyebab pembunuh nurin jazlin gagal dikesan, krn dia tidak berada dlm senarai suspek polis/mahupun rekod jenayah.

    ReplyDelete