Friday, July 06, 2007

Wang bukan modal penting

MCCLELLAND, seorang ahli psikologi yang sangat dihormati di kalangan ahli ilmu jiwa ada membentangkan 11 sifat seorang usahawan. Penulis juga ingin mengupas sejauh manakah sifat-sifat keusahawanan saranan McClelland itu juga sebenarnya menggambarkan orang Melayu. Ini penting agar kita tidak lagi menjadi mangsa momokan bekas penjajah atau orang yang tidak senang dengan kita.

Sifat-sifat tersebut ialah inginkan kejayaan, inginkan tanggungjawab, memilih risiko yang sederhana, sentiasa yakin kepada kejayaan, menerima kritikan sebagai penggalak, suka aktiviti lasak, sentiasa memandang ke hadapan, mahir mengurus wang, bersifat positif, mampu mengawal keadaan serta sifat kepimpinan dan kebebasan.

Kesemua sifat ini sebenarnya ada pada kebanyakan orang namun pada tahap yang berbeza. Setiap orang ada sifat keusahawanan; namun persoalan terbesar ialah kaedah yang perlu digunapakai.

Sifat-sifat semula jadi sedia wujud sejak dari kecil lagi. Kita boleh lihat anak-anak kita cuba main olok-olok berjual beli. Ini hanya contoh sahaja. Lihat pula dari segi sejarah, kita dapati orang Melayu begitu pandai berdagang. Rujuk kembali sejarah Melaka. Kita lihat pula ke hadapan. Kita semua ingin menjadikan negara kita maju dalam masa yang dirancangkan. Bukankah ini memerlukan sifat-sifat keusahawanan.

Sedikit masa dahulu, menjadi askar boleh dikatakan kerjaya terjamin, kemudian menjadi pegawai kerajaan kerjaya terjamin, kemudian kerja swasta, dan sekarang kerjaya usahawan boleh dijadikan kerjaya terjamin.

Siapa kata makan gaji kerjaya terjamin. Anda mungkin berpangkat besar, tetapi organisasi anda mungkin tidak sebesar mana atau bermasalah. Apa yang terjamin ialah andalah modal dan anda- lah yang menjadi usahawan.

Dikatakan definisi modal bukannya duit. Definisi modal yang sangat besar ialah orang itu sendiri. Rakan taulan, inovasi, produk dan banyak lagi. Dikatakan juga modal duit adalah yang terakhir sekali dalam senarai modal.

Jadi dalam usaha untuk menjadi usahawan kita menonjolkan modal terakhir iaitu duit sebagai halangan. Pernahkah kita terfikir modal terbesar kita ialah diri kita sendiri, orang kita sendiri, dan modal kita sendiri?

Kita telah didiamkan selama 500 tahun. Kita mula buka mata. Kitalah yang dikatakan harimau yang baru sedar kembali. Lebih daripada itu kita akan kembali menjadi siapa diri kita sebenarnya. Jati diri kita akan terbuka nanti. Pernahkah kita terfikir bahawa kuasa membeli terbesar di Malaysia ini ialah orang-orang tua. Bukankah itu modal terbesar kita? Sekarang ini kerjaya usahawan adalah kerjaya pilihan. Gunakan peluang ini untuk kita dikenali oleh dunia.

Oleh Khairol Anuar Masuan (Utusan Malaysia)

No comments:

Post a Comment