Tuesday, July 17, 2007

Menghadapi tekanan kerana kalah dalam pertandingan bolasepak

Kalah 1-5 kepada China dan 0-5 Uzbekistan hanya mengundang kutukan dan kritikan kepada pasukan bolasepak Malaysia dalam saingan Piala Asia 2007. Kekalahan sepuluh jaringan bolos yang diberikan kepada pasukan lawan meninggalkan kesan psikologi kepada pemain dan jurulatih. Malaysia juga mendapat tempat tercorot dalam kumpulan berkenaan.

Kekalahan itu juga menyebabkan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah meletakkan semua jawatan dalam badan induk itu berkuat kuasa serta merta selepas 15 tahun menjawat jawatan tersebut.

Peminat bolasepak juga turut kecewa dengan persembahan pasukan kebangsaan dan menuntut dibuat rombakan besar-besaran.

Masyarakat Malaysia berhak untuk melihat pasukan bolasepak kebangsaan bermain dengan cemerlang kerana banyak wang yang dilaburkan bagi membentuk sebuah pasukan yang hebat. Tetapi mereka harus sedar bahawa setiap pemain bolasepak sedang berhadapan dengan tekanan yang maha hebat kerana kekalahan tersebut. Para pemain ketika ini sedang melawan perasaan sendiri kerana tekanan kekalahan yang dialami itu.

Tekanan sentiasa dialami oleh setiap orang termasuk pemain bolasepak. Badan kita memang dicipta untuk berhadapan dengan tekanan dan memberi reaksi terhadap setiap tindak balasnya. Walau bagaimanapun tidak mudah untuk mengelak daripada menerima tekanan dan menukar keadaan yang menyebabkan tekanan tersebut berlaku. Kadangkala kita terperangkap dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Kunci kepada pengurusan tekanan yang berkesan ialah mengenal pasti punca tekanan di dalam hidup dan belajar untuk mengurangkannya dengan cepat.

Apakah tekanan? Tekanan adalah reaksi terhadap sebarang perubahan yang memerlukan penyesuaian atau tindak balas. Penting untuk diingatkan betapa kita boleh mengawal tekanan kerana ianya datang daripada bagaimana kita memberi tindak balas terhadap sebarang situasi yang sedang berlaku.

Apakah pula punca-punca tekanan? Tekanan boleh disebabkan oleh sebarang perkara yang memerlukan penyesuaian atau perubahan dalam persekitaran. Badan kita bertindak balas melalui fizikal, mental dan emosi. Setiap orang mempunyai mekanisme sendiri untuk menghadapi tekanan ini, justeru itu setiap orang mempunyai kaedahnya sendiri berdasarkan punca tekanan berkenaan. Punca-punca umum ialah: kematian, kesakitan, kemalangan, perkahwinan, kehamilan, penceraian, perubahan kerja, kesuntukan masa, perpindahan, masalah wang, konfrontasi, keraian, kesesakan jalan raya, masalah undang-undang dan persaraan.


Apabila kita tidak pasti apakah punca sebenar kepada tekanan yang dialami, adalah lebih baik untuk kita megenal pasti tanda-tanda awal tekanan. Setelah itu barulah diambil langkah-langkah pencegahan bagi mengurangkannya.

Tanda-tanda emosi ialah ketakutan, gangguan tidur, marah, tidak berupaya untuk menumpukan perhatian, kurang produktif, sedih dan seringkali berlaku perubahan cita rasa. Manakala tanda-tanda fizikal pula termasuk sering membongkokkan badan, tapak tangan berpeluh, letih yang kronik, bertambah atau hilangnya berat badan dan simptom-simptom fizikal yang lain.

Perubahan mental dan fizikal berkait rapat dengan kesan ke atas tingkah laku seperti perlakuan ganas, berubah perangai secara tiba-tiba, kerap mengambil alkohol atau dadah, masalah dalam hubungan, kerap bertukar kerja dan sentiasa merasa seperti dihasut setiap masa.

Jadi, bagaimanakah langkah terbaik untuk mengurangkan tekanan ini? Mahu ataupun tidak, kes yang berlaku ke atas pemain bolasepak Malaysia ini hanya dapat dileraikan ketika ini dengan berfikiran positif. Mereka wajar menerima hakikat betapa kekalahan yang besar adalah realiti kerana kemampuan untuk bermain dengan cemerlang di tengah ribuan peminat bolasepak Malaysia adalah di luar kawalan. Setiap pemain harus memberikan masa untuk berehat sepenuhnya supaya bebanan kalah tersebut tidak menggugat semangat bermain yang masih ada. Rehat yang lama juga tidak baik, jadi sebaiknya mereka masih perlu melakukan aktiviti senaman yang ringan supaya tenaga negatif yang ada di dalam badan dapat dikeluarkan.

Pemakanan juga perlu diberi perhatian kerana tersalah makan akan mengganggu proses pelepasa tekanan. Minuman yang memberi kesegaran dan tenaga hendaklah sentiasa dikekalkan supaya kekuatan fizikal dapat berhadapan dengan asakan tekanan yang dialami. Hindari dari semua maklumat negatif yang dapat memberi tekanan mental kerana membaca surat khabar dan menonton berita akan menaikkan lagi tahap tekanan para pemain.

Tekanan yang berlebihan akan mengganggu tumpuan pemain untuk melawan pasukan yang akan datang. Yang berlalu telah berlalu. Tidak ada apa yang dapat menarik kembali keputusan yang telah diketahui melainkan membuat persediaan untuk bermain dengan bersungguh-sungguh. Seperti titah Sulatan Pahang, "I am fighter," semangat berlawan itu juga perlu disematkan di dalam hati setiap pemain bolasepak supaya mereka tidak lagi menerima kekalahan yang memalukan kelak.

No comments:

Post a Comment