Wednesday, July 04, 2007

CTOS mengubah persepsi masyarakat

Selama 17 tahun, syarikat Credit Tip-Off Service Sdn. Bhd. (CTOS) diberi peluang dan ruang untuk menjalankan aktiviti perniagaannya tanpa diganggu oleh mana-mana pihak. Kewibawaannya sebagai sebuah syarikat pembekal maklumat yang menjangkau 13 juta dengan hampir 780,000 orang dan 90 peratus adalah Melayu telah terjejas dengan amat teruk kerana disifatkan tidak bertanggungjawab dan tidak ada integriti.

CTOS adalah syarikat penyedia maklumat mengenai kebankrapan, saman sivil, penggulungan syarikat, perisytiharan jualan dan hal ehwal pengarah syarikat.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika diminta mengulas isu ini selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Komoditi Antarabangsa Malaysia (MICCOS) 2007 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) berkata perkhidmatan status kewangan yang ditawarkan oleh CTOS tidak dikawal dan ini menyebabkan timbul aduan orang ramai yang teraniaya kerana maklumat yang diberikan tidak cukup dan tidak dikemas kini (UM, 4 Julai 2007). Beliau juga menasihatkan CTOS untuk melihat kedudukan syarikat itu sama ada mempunyai integriti ataupun tidak.

Asakan dan hebahan di media massa menyebabkan masyarakat mula melihat CTOS sebagai sebuah syarikat yang tidak ada wibawa apatah lagi integriti. Juga dilihat sebagai tidak berperikemanusiaan dan mempunyai agenda tersirat untuk menghalang kemajuan ekonomi bangsa Melayu di Malaysia. Dewan Perniagaan Islam Malaysia (DPIM) melihat aktiviti CTOS secara tidak langsung menjejaskan usaha kerajaan untuk menaik taraf usahawan-usahawan bumiputera sekali gus menyekat peluang mengembangkan perniagaan mereka.

Pendedahan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M. Kayveas bahawa CTOS boleh didakwa di bawah beberapa akta seperti Seksyen 4 dan 12, Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999; Seksyen 4, Akta Rahsia Rasmi 1972; Seksyen 73 Akta Jenayah Komputer 1997; Seksyen 22 Akta Keselamatan Dalam Negeri; Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989; dan Akta Perbankan Islam 1983 amat mengejutkan kerana ia menggambarkan betapa secara terang-terangan syarikat ini telah melakukan kesalahan yang sangat serius. Aduan demi aduan yang diterima oleh Jabatan Insolvensi mengenai CTOS hanya menguatkan dakwaan tersebut bahawa CTOS adalah sebuah syarikat penyedia maklumat yang tidak bertanggungjawab.

Rumusan awal ialah CTOS telah mengeksploitasi maklumat yang diperolehi, menghalang kemajuan ekonomi sesuatu bangsa dan sebuah syarikat yang dipertikai integritinya. Imej yang dibina selama 17 tahun berakhir dengan masyarakat Malaysia hilang kepercayaan ke atas perkhidmatan yang disediakan.


Di dalam surat khabar dan televisyen, ulasannya sarat dengan pelbagai kesalahan CTOS. Keberanian Datuk M. Kayveas di pihak kerajaan yang mendedahkan isu ini sangat dihargai bagi mengelak lebih ramai individu disenarai hitam oleh syarikat ini. Perkhidmatannya tentulah ada yang tidak kena sehingga menerima perhatian yang serius daripada YAB Perdana Menteri dan timbalannya. Justeru, pihak kerajaan tidak ada pilihan selain memberi teguran supaya CTOS membetulkan keadaan. Pada masa yang sama, bank, pihak berkuasa tempatan dan agensi swasta serta kerajaan sendiri dilarang untuk menggunakan perkhidmatan yang ditawarkannya.

Pengguna adalah nadi kepada kejayaan perniagaan CTOS. Tanpa pengguna, syarikat ini mungkin sudah berkubur malahan tidak pernah didengar. Pengguna hari ini lebih pintar kerana mereka berpendidikan. Mereka tahu menilai sama ada sesuatu perkhidmatan itu baik ataupun tidak. Tanpa mengira agama dan bangsa, pengguna bijak memilih perkhidmatan yang berkualiti atapun tidak.

Selepas ini, sikap pengguna terhadap CTOS tidak lagi sama seperti sebelumnya. Prejudis, diskriminasi, prososial dan tekanan yang dilakukan oleh CTOS (berdasarkan pendedahan dan maklumat media) menyebabkan persepsi pengguna berubah secara mendadak. Strategi yang digunakan oleh kerajaan dan dibantu oleh media mengubah penilaian pengguna yang membentuk sikap baru terhadap CTOS.

Salah satu teori yang boleh diguna pakai bagi menghuraikan perubahan sikap ini ialah Model ABC iaitu afek (emosi), behavioral (tingkah laku) dan cognitive (fikiran) oleh Breeber (1984) dapat digunakan dengan baik bagi menggambarkan perubahan sikap pengguna ini. Syarikat ini telah kekal sebagai sebuah organisasi yang bersifat autoritarian (daripada aduan mangsa). Ia cenderung menindas pengadu yang tidak ada pilihan untuk keluar daripada senarai hitam syarikat berkenaan.

CTOS juga dilihat sebagai organisasi yang bersifat stereotaip iaitu menyatakan kesemua ahli atau sebahagian ahli sesuatu bangsa mempunyai masalah yang sama. Hal yang dibangkitkan oleh Datuk M. Kayveas iaitu 90 peratus mangsa adalah Melayu. Sikap bahaya stereotaip ini ialah ia tidak mengambil kira langsung mengenai kebolehan peribadi tetapi hanya membuat persepsi rambang ke atas kaum tertentu.

Stereotaip membawa pula sikap lain yang lebih kejam iaitu diskriminasi. Sikap ini dibuat secara sistematik bagi menafikan hak istimewa seseorang atau sekumpulan daripada mendapat haknya itu. Diskriminasi dalam kes CTOS dilakukan dalam pelbagai cara iaitu berterus-terang menafikan hak, enggan menarik balik nama individu yang telah bebas daripada senarai hitam syarikat ini dan berselindung di sebalik tokenisme iaitu tidak menampakkan sikap prejudis dan diskriminasi yang mana sepuluh peratus yang termasuk dalam senarai hitam adalah bukan Melayu. Walau bagaimanapun tindakan berselindung adalah lebih berbahaya daripada berterus-terang.

Episod pertikaian integriti terhadap CTOS telah pergi jauh dan tidak dapat ditarik keluar apabila melibatkan sesuatu kaum. Masyarakat Malaysia hari ini yang telah berpendidikan dapat menilai tindakan CTOS sebagai tidak bertanggungjawab apabila aduan demi aduan diterima dan disiarkan di akhbar setiap hari. Tindakan membalas balik kecaman dan mengugut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M. Kayveas yang mewakili pihak kerajaan umpama "timun dan durian."

Jika CTOS ingin kekal sebagai syarikat sedia ada, wajar pihaknya membuat pembetulan dan menerima teguran. Perubahan secara besar-besaran, mengakui kelemahan sendiri dan bersedia untuk berunding bagi membaiki imejnya yang hampir musnah adalah antara langkah utama yang wajar diberi perhatian. Jika masih enggan, syarikat ini sedang menuju ke arah yang salah dan berakhir dengan kekecewaan. Lawatan 10 Julai nanti diharap dapat memberi gambaran yang lebih jelas mengenai operasi syarikat dan tindakan yang harus dikenakan ke atasnya demi kebaikan orang ramai yang telah dianiaya.

No comments:

Post a Comment