Monday, July 02, 2007

Master your memory

Penulis : Tony Buzan
Tahun : 2000
Penerbit : BBC Worldwide Limited, London, UK
Muka surat : 191

Tony Buzan adalah penulis yang gigih menulis dan menerbitkan buku mengenai potensi minda manusia. Master Your Memory adalah salah satu buku beliau yang telah diulang cetak sebanyak empat kali.

Di dalam buku ini, antara bab yang menarik ialah "Top 20 genius all the time." Beliau meletakkan Leonardo da Vinci sebagai tokoh paling pintar, seorang rakyat Italy dan terlibat dalam bidang seni dan reka cipta. Antara pintar yang lain ialah William Shakespeare, Isaac Newton, Plato dan Andrew Carnegie. Kebanyakan tokoh yang disenaraikan adalah artis kerana mereka dapat membayangkan wawasan, keinginan, kepercayaan, perancangan, komitmen dan berupaya belajar daripada kesilapan.

Satu istilah yang digunakan oleh Buzan ialah "auto-suggestion" yang boleh ditafsirkan sebagai muhasabah diri untuk berjaya dengan lebih cemerlang. Kaedah ini kerap digunakan bagi merawat kekecewaan dan kegagalan namun ada kalanya digunakan untuk meningkatkan kecemerlangan dan semangat daya juang.

Bagaimana mengukur kategori-kategori pintar ini? Buku Buzan memberikan panduan yang jelas iaitu: menguasai bidang kemahirannya, aktif sepanjang masa, "polimathy" (kemahiran dan pengetahuan dalam pelbagai disiplin) dan cekap, kuat dan bertenaga, pintar, pengaruh yang berterusan bagi pembangunan manusia, prolifik dan mencapai matlamat utama.

Tony Buzan, mahaguru Raymond Keene, CEO dan ahli jawatankuasa pemimpin utama dalam pendidikan, sains, seni dan sukan telah membuat penyelidikan dan berbincang bagi merangka senarai ini daripada perspektif seorang pakar.

Ulasan Editor: Buku-buku mengenai minda setiap tahun diterbitkan oleh penulis-penulis di Amerika Syarikat dan Eropah. Kemudiannya diterjemahkan dengan pantas oleh Jepun, Korea Selatan dan China. Di Malaysia, agak sukar mendapat buku baru dalam penyelidikan minda yang diterjemahkan ke dalam bahasa Malaysia. Walaupun telah ada institusi penyelidikan yang memberi perhatian bagi pembangunan minda yang optimum, buku-buku yang membincangkan potensi minda masih tidak tersebar luas. Usaha menyebarluaskan maklumat mengenai kehebatan minda dalam bahasa Malaysia wajar diberi insentif dan digiatkan supaya dapat dikongsi bersama oleh semua lapisan rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment