Tuesday, July 10, 2007

Membebaskan minda yang terjajah

Penulis : Victor S.L. Tan
Tahun : 2000
Penerbit : Pelanduk Publications (M) Sdn Bhd, Subang
Jaya, Selangor
Muka surat : 183

Penulis buku ini, Victor S.L. Tan seorang yang berpengalaman dalam bidang pengurusan dan pelaksanaan perubahan organisasi. Huraian yang mudah mengenai minda dan perubahan. Satu petikan yang menarik dalam buku ini ialah: terlalu ramai yang menghabiskan banyak masa mewajarkan kenapa sesuatu perkara itu tidak boleh dilakukan, ataupun mengapa mereka bukan orang yang sesuai untuk melakukannya dengan memberi 1000 alasan.

Kadangkala kita menghabiskan masa berbincang tentang "tidak boleh," "menyusahkan" dan "tidak ada faedah" bagi sesuatu perkara. Jika kita melihat kembali sejarah kejayaan reka cipta dan kecemerlangan organisasi, kejayaan itu dicetuskan oleh mereka yang menggunakan pemikiran sendiri dan yakin dengan apa yang difikirkan. Ada juga yang mengubah dunia dengan mempertahankan prinsip yang diketahui.

Penerima Anugerah Nobel 2006, Profesor Mohamad Yunus dari Bangladesh yang menubuhkan Bank Grameen untuk membantu orang miskin memberi penyelesaian ke atas program pembasmian di seluruh dunia. Beliau telah membebaskan pemikiran totok pegawai-pegawai bank di Bangladesh yang sangat sukar memberi pinjaman kepada orang miskin untuk memulakan perniagaan. DI Malaysia, program ini dikenali sebagai Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).

Pembaziran sumber manusia yang terbesar di dalam organisasi ialah minda yang terjajah. Minda yang terjajah tidak berupaya menyesuaikan diri atau berubah mengikut keadaan. Ia menyekat kebolehan seseorang. Ia tidak imaginatif, kreatif atau inovatif dan tidak mampu memikirkan penyelesaian baru. Bagi menjamin kejayaan organisasi mereka, pemimpin dan eksekutif harus membebaskan minda yang terjajah.

Buku yang hebat ini menawarkan suatu panduan unutk membebaskan minda yang terjajah ke arah peningkatan produktiviti dan keuntungan organisasi. Ia menerangkan secara terperinci mengenai cara-cara: membebaskan minda dan mendapatkan komitmen pekerja, mengatasi kegawatan, mencipta peluang, memotivasi pekrja dan memimpin dengan cemerlang.

Kesesuaian mempraktikkan saranan-saranan di dalam buku ini dapat meningkatkan organisasi menepati wawasan dan hala tuju kepimpinan.


Ulasan Editor: Rumusan kandungan buku ini saya petik beberapa ungkapan tokoh-tokoh pembangunan diri yang terkenal. Kata-kata mereka sangat bermakna dan boleh dijadikan sebagai panduan yang membina. William James berkata: penemuan yang paling agung dalam generasi saya ialah manusia boleh menukar haluan hidupnya hanya dengan menukar corak mindanya. William Shakespeare mengungkapkan: semuanya sudah sedia, jika minda kita sedia. Manakala pakar perubahan diri, Dale Carnegie memberikan kata-kata berapinya: satu caranya saya boleh menyuruh anda membuat apa-apa ialah dengan memberi apa yang anda mahu.

No comments:

Post a Comment