Thursday, July 12, 2007

Tabiat 4 Programkan sistem kepercayaan diri (2-akhir)

Suatu hari Amran duduk di pintu rumahnya melihat sebiji kepompong tergantung-gantung pada ranting pokok bunga di halaman. Dengan rasa ingin tahu yang membuak-buak, kanak-kanak berusia 8 tahun itu memerhati dengan penuh minat lubang kecil yang terdapat pada kepompong tersebut.

Tiba-tiba, keluar kaki-kaki halus seekor rama-rama dari lubang berkenaan. Tanpa berputus asa, rama-rama menolak badannya keluar tapi kelihatan amat payah untuk meloloskan diri. Akhirnya rama-rama itu berhenti. Ia tidak berdaya lagi.

Kasihan melihat serangga itu, Amran meluru ke dalam rumah untuk mengambil gunting bagi membesarkan lubang kepompong tersebut. Keluarlah seekor rama-rama cantik, tapi sayapnya terkatup. Amran menanti rama-rama itu mengembangkan sayapnya yang berwarna kuning, biru dan hitam. Dia tidak sabar hendak melihat serangga berkenaan terbang dari kuntuman bunga ke bunga yang lain untuk menghisap madunya.

Tetapi Amran hampa. Rama-rama itu terlalu lemah. Ia hanya boleh merayap dari ranting ke ranting, mengheret badannya yang besar penuh sukar. Akhirnya ia jatuh ke tanah.

Niat Amran memang baik tapi kanak-kanak itu tidak faham fitrah rama-rama. Secara semula jadinya rama-rama memerlukan masa berjam-jam sebelum berjaya keluar. Perjuangan itu adalah proses semula jadi supaya badan dan sayapnya cukup kuat apabila bebas dari kepompongnya. Rama-rama yang keluar dari kepompong sebelum sampai waktunya samalah seperti bayi yang lahir tidak cukup bulan. Apabila rama-rama menguak-nguak daripada kepompongnya untuk keluar, rongga-rongga yang kosong di dalam badannya akan dimasuki darah yang memberinya tenaga untuk terbang. Sayapnya akan kuat dan ia boleh terbang sekuat hati.

Fikirkan sejenak perkataan “Jangan” dalam suasana halangan dan sempadan. Ia adalah perkataan yang sangat besar dan kuat pengaruhnya bagi mencegah konflik, kecederaan atau keganasan.

Bagaimana pula dengan perkembangan pemikiran? Apabila anda berkata “Jangan,” hakikatnya anda menyatakan keraguan. Anda mengisytiharkan bahawa anda tidak mempunyai keyakinan terhadap keupayaan diri sendiri dan menggunakan peluang yang diberi dalam hidup. “Jangan! Jangan! Jangan!” Sangat menyusahkan.

Pernah terjadi seorang peminat perubatan homeopati ingin mempelajari kaedah canggih bagi mengesan penyakit dalam badan. Malangnya, “doktor homeopati” ini enggan memberi tunjuk ajar malah memberi pelbagai alasan. “Jangan kacau aku!” Itulah bahasanya. Peminat ini terus berlalu dan terputuslah hubungan mereka yang telah dibina selama tiga tahun. Kekuatan perkataan “Jangan” memberi rangsangan kepada saraf dan otak untuk bertindak yang menyebabkan fikiran bercelaru, hilang kewarasan dan menimbulkan kemarahan.

Bahasa mempengaruhi seseorang itu berfikir. Kalau bahasanya rosak, maka rosaklah cara berfikir. Apabila bertukar bahasa dan pengertiannya, pemikiran juga bertukar. Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary, orang ketujuh terkaya di Malaysia dan ke-32 di Asia Tenggara. Kekayaannya ialah RM1,425 juta dan mula berniaga ketika berusia 19 tahun sebagai penjual lembu dan kerbau di Kedah.

Beliau memiliki saham di Pelabuhan Tanjung Pelepas, Bernas, DRB-Hicom, Bank Muamalat dan syarikat besar yang lain. Kereta rasminya ialah Proton Perdana, kereta buatan Malaysia.

Selain daripada kekayaan, beliau dikenali kerana menubuhkan Yayasan Al-Bukhary untuk memberi sumbangan sosial kepada masyarakat. Antara sumbangan yang lain ialah menubuhkan institusi pengajian untuk 3,000 orang pelajar, menaja kelas tuisyen, membina Muzium Kesenian Islam dan menghantar jemaah haji Malaysia yang tidak mampu mengeluarkan belanja sendiri.

Cara dia bekerja sangat berbeza seolah-olah tidak ada hari esok. Ketika ditanya kenapa orang Melayu tidak maju? Beliau berkata, “Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa dan agama. Ia berkait dengan sikap dan cara berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan. Tetapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.”

Kejayaan pada Tan Sri Syed Bukhari juga berbeza. “Saya gembira jika dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai kesenangan apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaannya. Saya kata kepada diri saya sendiri, apa yang saya dapat saya mesti beri kepada orang lain untuk turut sama merasainya. Jangan beri kurang, lebih tak apa. Itu yang membuatkan saya seronok.”

Kejayaan mengejar kekayaan adalah sesuatu yang dibanggakan oleh sesiapa sahaja dari dulu, kini dan selamanya. Keghairahan dan kemaruk untuk mengejar kekayaan adalah sifat tamak yang akan menghancurkan diri sendiri. Qarun tenggelam bersama gelaran jutawan yang diidamkannya kerana tamak dan mabuk dengan kekayaan.

Kekayaan adalah impian. Kaya yang sebenarnya bukanlah harta tetapi jiwa. Kekayaan jiwa akan membawa kebahagiaan. Begitulah maksud hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim,

“Golongan yang kaya sebenarnya bukanlah mereka yang kaya harta sebaliknya mereka yang kaya jiwa.”

No comments:

Post a Comment