Wednesday, July 11, 2007

Segerakan penubuhan pusat konflik setempat

Pembunuhan seorang kanak-kanak perempuan yang berusia 3 tahun, Ooi Ying Ying, sangat mengejutkan. Dilaporkan hilang dan berakhir dengan kematian kerana disyaki dibunuh oleh orang yang paling rapat dengannya. Tanpa ada alasan yang jelas, munasabah dan berperikemanusiaan, pembunuh cuba melenyapkan kesan mayat mangsa dengan perancangan yang sungguh rapi.

Dibunuh di rumah, mayatnya dibakar dan tulangnya dibuang di beberapa tempat menggambarkan kesungguhan pembunuh untuk membunuh mangsa. Jenayah seperti ini yang melibatkan kalangan ahli keluarga terdekat mangsa sangat sukar dipercayai melainkan ada motif tertentu yang sangat terdesak.

Keupayaan pihak polis mengenal pasti orang yang disyaki sebagai pembunuh dalam masa yang singkat sangat dikagumi. Proses soal-siasat ke atas dua orang yang disyaki membawa kepada penemuan abu mayat, tulang dan pakaian mangsa di beberapa tempat. Kesungguhan pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menyelesaikan kes ini sangat diharapkan supaya tidak ada lagi pembunuhan kejam seperti ini berulang kembali.

Penglibatan orang terdekat mengundang persoalan yang bercampur-baur dengan konflik keluarga dan keadaan masyarakat. Tergamaknya seorang ibu merancang pembunuhan adalah diluar perikemanusiaan naluri keibuan. Pasti terdapat motif utama yang lebih dominan sehingga mendorong pembunuhan ini seperti tertekan, dipengaruhi ataupun hilang kewarasan berfikir.

Ketika menghadapi perpisahan dan saat-saat penceraian, biasanya fikiran seseorang akan keliru, tertekan dan tidak dapat berfikir dengan rasional. Kegelisahan ini akan mendorong kepada tingkah laku yang berlawanan dengan sikap sebenar pelaku. Ketika inilah dia memerlukan kumpulan sokongan yang dapat memberi bantuan moral dan menguatkan jiwa yang lemah.

Perlakuan ganas akan mula muncul apabila pemikiran dihasut oleh orang lain yang berniat jahat lantaran terlalu bergantung kepadanya. Mangsanya adalah anak-anak yang masih kecil dan tidak tahu apa yang sedang berlaku. Lebih malang apabila ia melibatkan peranan penjenayah yang mempunyai rancangan jahat yang memusnahkan hidup.

Masyarakat yang sedang meningkat maju tidak wajar dibebani dengan pembunuhan kejam ke atas sesiapa pun. Nyawa manusia adalah anugerah Allah untuk dihargai dan dijaga dengan sempurna dan sebaik-baiknya. Walaupun masyarakat sering berbeza pendapat dan bertelagah bagi menyelesaikan masalah, membunuh adalah langkah yang tidak boleh dijadikan sebagai pilihan kerana masih ada banyak lagi ruang untuk mengendurkan konflik dan menguruskan masalah berkenaan.


Sudah tiba masanya bagi agensi kerajaan, pihak berkuasa tempatan dan pertubuhan bukan kerajaan mengambil inisiatif menubuhkan pusat konflik di kawasan bandar khususnya bagi membantu masyarakat hari menyelesaikan sebarang konflik yang ada. Banyak isu yang sedang berlegar di dalam masyarakat tidak dapat diselesaikan dengan pantas dan betul seperti keluarga, pendidikan, harta benda dan juga amalan hidup sihat. Konflik yang kelihatan sukar, insyaAllah dapat diselesaikan dalam masa yang singkat jika kena caranya. Harapan untuk melihat masyarakat penyayang akan kembali cerah jika usaha-usaha pengemblengan sumber dilaksanakan dengan teratur.

No comments:

Post a Comment