Thursday, July 19, 2007

Tabiat 5 Kehebatan “Ya”

“Ya” memberikan inspirasi, harapan, kekuatan dan keinginan. “Ya” menghadirkan sinar dan peluang untuk menzahirkan keyakinan diri yang sebenar. Pengalaman mengiktiraf “Ya” memberikan tenaga, cabaran dan melihat sesuatu secara positif.

“Ya” bukan hanya untuk menjawab soalan tetapi untuk dinyatakan pada impian, angan-angan dan kenangan yang indah. “Ya” untuk mengukuhkan hubungan sesama rakan, kerjaya dan persekitaran.

Adakah membenarkan “Ya” bererti mengesahkan semua perkara? Jelas, sekali-kali tidak. Kefahaman, pertimbangan yang adil, kesejahteraan, sensitiviti, kesedaran dan keselamatan masih diperlukan.

Kita harus berupaya mengambil setiap kesilapan dan merasai pengalaman melakukan kesalahan dengan perubahan tingkah laku, kepercayaan dan gerak kerja. Timbang baik dan buruk, bermulalah “Ya” untuk perubahan.

“Ya” dan “Jangan” – kuasa pengukuhan yang sangat hebat.

Pengukuhan adalah positif. Sama ada “Ya” atau “Jangan”, kedua-duanya sangat hebat pengaruhnya ke atas setiap orang yang melafazkannya. Ia mengawal pemikiran, emosi, kehendak dan tindakan yang membuahkan hasil.


Seorang peminta sedekah yang menghulurkan mangkuk duit kepada jemaah masjid di pintu pagar masjid setiap hari Jumaat akan teruja apabila diberi sedekah seringgit dua. Pemberian yang berulang-ulang ini menyebabkannya menadah mangkuk setiap kali solat Jumaat. Kerja sebenar kita tidak pasti tetapi tubuh badannya sangat sihat untuk bekerja.

Bagaimana satu perkataan ini mampu memberi pengukuhan yang sangat hebat? Hal ini membuatkan saya berfikir. Kenapa sesetengah orang sanggup meninggalkan pekerjaan yang bergaji besar di sektor swasta untuk memiliki gaji yang lebih rendah di perkhidmatan kerajaan? Saya membuat kesimpulan yang mereka ingin berubah kerana empat alasan:


1. Gambaran yang jelas ke mana hendak pergi

Faizal dan Kamal, dua orang sahabat baru yang saya jumpa semasa program penilaian untuk mamasuki perkhidmatan awam menyatakan kerjaya di sektor swasta memang menarik tetapi gambaran akhir di penghujung kerjaya tidak jelas. Kedua-duanya bekerja di bank. Peluang kerjaya di sektor kerajaan lebih jelas, boleh dilihat dan dialami. Mereka mampu melihat semua faedah untuk diri sendiri dan keluarga.

Tokoh-tokoh jutawan dunia, Henry Ford (Ford Motor Company), Bill Gates (Microsoft Corporation), Larry Page dan Sergey Brin (Google) mempunyai kemampuan untuk memandang ke hadapan. Gambaran kejayaan. Gambaran jutawan. Dari sini kita akan mencambahkan “mood” untuk maju, melakukan transformasi dan merealisasikan impian ke arah kejayaan.

2. Memberi jawapan kepada soalan

Jangka masa panjang, kerjaya di sektor kerajaan akan menjamin hidup selepas pencen. Faizal dan Kamal ingin mendapatkan faedah pinjaman perumahan, pinjaman kereta, akses lebih luas kepada perkhidmatan kerajaan yang lain dan kualiti perkhidmatan yang lebih baik.

Jawapan kepada soalan pasti mengaktifkan minda untuk terus mencari dan mencari. Jawapan menguatkan spirit, membina tekad dan menyediakan harapan baru bagi diri sendiri.


3. Pernah mendapat kejayaan peribadi

Berubah untuk kejayaan. Mereka berdua pernah mencuba mencari kerja dan kejayaan mendapatkan kerja di sektor kerajaan adalah pengesahan terhadap keupayaan dan kebolehan mereka.

4. Menerima hakikat perubahan sentiasa berlaku

Persekitaran berubah. Masa berubah. Semuanya berubah. Jaminan kerjaya dan keadaan hidup yang lebih stabil menjadi pilihan. Yang kita yakini, perubahan ini kemungkinan besar akan mendapatkan respon yang bermacam-macam, dari respon yang positif hingga yang melontarkan aneka pertanyaan yang mempersoalkan mengapa harus berubah.

Produk yang paling cepat berubah ialah teknologi. Kenapa? Kerana banyaknya kajian dan penyelidikan. Kadang-kadang kita tidak sempat menggunakan teknologi sedia ada, tahu-tahu sudah ada teknologi yang baru.


Rasanya baru berapa tahun sahaja kita menikmati teknologi GPRS dan CDMA. Sekarang kalau tidak ber3G, rasanya kuno. Baru saja menggunakan “i-pod”, tahu-tahu sudah ada “i-phone”. Baru hendak mempelajari dan menyukai teknologi, kita terpaksa mengadaptasi derap inovasi dan perubahan dari perkembangan teknologi.

No comments:

Post a Comment