Friday, July 13, 2007

Memilih biar bertempat

Berkeluarga adalah tuntutan yang sangat mulia. Membina keluarga yang sejahtera dapat membantu ke arah membentuk masyarakat penyayang yang dikempenkan sejak lebih 20 tahun yang lalu. Kebahagiaan keluarga menjadi nadi kepada keutuhan hidup bermasyarakat. Justeru, hidup dengan sejahtera adalah hidup bersama nilai-nilai yang disepakati dan diterima di dalam masyarakat.

Kadangkala dalam proses membina keluarga, ahli masyarakat tidak terlepas daripada mendengar kisah-kisah yang sering menjadi pertikaian berpanjangan seperti mana yang berlaku ke atas sepasang suami isteri yang berkahwin dan melibatkan wang hantaran sebanyak RM999,999.99. Jumlah ini sangat banyak bagi sesebuah perkahwinan.

Dalam kes ini, si isteri menuntut fasakh dengan menyenaraikan empat sebab utama iaitu (suami) seorang pembohong, kedua dia dikehendaki polis, ketiga cuba mengikis harta bapanya dan akhir sekali tindakan suami membuatkan dirinya mengalami tekanan mental dan emosi. Bagaimanapun kita tidak tahu apakah motif sebenar perkahwinan ini dilangsungkan.

Dari laporan media, si isteri (Puteri Netty) berkata, suaminya seorang pembohong kerana berniat menyembunyikan status dirinya yang sudah beristeri, menyamar sebagai peguam yang mempunyai firma sendiri di Kuala Lumpur serta kerabat Diraja Brunei dengan menggunakan nama Pengiran Sufi Tengku Ahmad Zacrie. Bagi penyamaran identiti, kerabat Diraja Brunei tidak menggunakan Tengku sebaliknya Pengiran yang mempunyai gelar tertentu. Dalam kes ini, si isteri ditipu bulat-bulat oleh suaminya.

Memilih pasangan hidup yang betul akan memberi kebahagiaan kepada kehidupan berkeluarga. Latar belakang pasangan yang dikenali sama ada masa yang singkat atau panjang wajar diteliti supaya tidak menyesal kemudian hari. Kes rumah tangga yang berakhir dengan penceraiaan adalah sangat malang bagi mana-mana pasangan walaupun banyak usaha yang dilakukan bagi mengelakkan penceraian itu berlaku.

Dari perspektif Barat, seringkali kita didedahkan sebab musabab sesebuah perkahwinan yang sihat dan menggembirakan. Mereka mengambil kira keperluan hidup yang lebih mementingkan kedudukan kewangan pasangan sebelum membuat pilihan.

Wang sangat penting pada hari ini. Wang adalah kunci kepada mempunyai rumah sendiri, kereta yang baik dan semua keperluan peribadi. Ada yang menyifatkan wang dapat membeli 3C iaitu car (kereta), condominium (kondominium) dan credit card (kad kredit).

Komunikasi adalah laluan yang penuh dengan cabaran. Ia menjadi landasan yang akan mengembalikan segala macam masalah dan konflik ke pangkal jalan dan menghindari krisis. Perubahan hidup, pertentangan dan tekanan semasa hidup dapat menggugat kestabilan keluarga.


Keluarga di Barat lebih cenderung memiliki keluarga yang kecil. Mempunyai anak adalah perkara yang serius diambil kira kerana kos hidup dan melihat kehadiran anak yang ramai akan menjejaskan kualiti hidup mereka.


Agama adalah pilihan terakhir yang diambil kira. Nilai-nilai Barat yang menyerahkan pilihan hidup beragama kepada individu menjadikan nilai sekular lebih mendominasi hidup mereka. Kesan sekularisme ini menjadikan kadar kelahiran di Eropah hampir sifar kerana mereka tidak ada panduan kenapa memiliki anak yang ramai adalah satu keistimewaan.

Nilai masyarakat Timur yang berbeza daripada Barat membuatkan pandangan mereka terhadap keluarga juga berbeza. Di dalam masyarakat Islam, panduan untuk memilih pasangan diutamakan kepada yang beragama berbanding berharta, kecantikan dan keturunan. Ini kerana nilaian Tuhan bukannya kepada harta, rupa dan keturunan sebaliknya ketakwaan. Faktor ini yang semakin diketepikan kerana tidak dilihat sebagai memberi kelebihan dalam hidup hari ini yang lebih mementingkan kedudukan dan keturunan.

Jodoh adalah ketentuan Tuhan. Berkahwin dengan seseorang adalah cabaran dan rahmat. Mencabar kerana ia memberi kekuatan dan rahmat kerana ia memberi pahala dan membawa redha Allah SWT.

No comments:

Post a Comment