Dalam semua perintah mengerjakan ibadat, Allah swt
menyuruh hamba-Nya berselawat. Sebagaimana dalam firman-Nya, Allah sendiri
memulakan selawat ke atas nabi, diikuti malaikat kemudian dianjurkan kepada muslimin
mengamalkannya. Ini bermakna membaca selawat itu sangat utama. Antara kelebihan selawat adalah seperti berikut.
Dari Anas bin Malik r.a, beliau berkata
bahawa Rasulullah saw bersabda:
مَن
صلَّى عليَّ صلاةً واحدةً، صَلى اللهُ عليه عَشْرَ صَلَوَاتٍ، وحُطَّتْ عنه عَشْرُ
خَطيئاتٍ، ورُفِعَتْ له عَشْرُ دَرَجَاتٍ
“Sesiapa yang mengucapkan selawat kepadaku satu kali maka Allah
akan berselawat baginya sepuluh kali, dan digugurkan sepuluh kesalahan
(dosa)nya, serta ditinggikan baginya sepuluh darjat/tingkatan (di syurga kelak).” (H.R
al-Nasa’i & Ahmad)
Hadis yang agung ini menunjukkan keutamaan berselawat
kepada Nabi Muhammad saw dan anjuran membanyakkan selawat tersebut. Sabda
Nabi saw:
الْبَخِيلُ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
“Orang Bakhil ialah mereka yang apabila disebut nama-Ku mereka tidak berselawat” (H.R Tirmizi).
Banyak berselawat kepada Rasulullah saw merupakan tanda cinta seorang muslim kepada Baginda, kerana para ulamak mengatakan: “Sesiapa yang mencintai sesuatu maka dia akan sering menyebutnya”.
Selawat
Paling Afdhal
Membaca selawat untuk Nabi saw adalah ibadah yang
agung dan merupakan salah satu tanda kecintaan kepada Nabi saw sekali gus
menjadi faktor utama untuk mencapai syafaat Nabi saw di hari kiamat kelak.
Perintah kepada umat Islam untuk membaca selawat untuk Nabi saw datang setelah
Allah Ta’ala memberitahu bahawa Dia berselawat kepada Nabi Muhammad saw
sebagaimana firman-Nya:
{إِنَّ
اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا}
Sesungguhnya
Allah dan para malaikat-Nya berselawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi
(Muhammad saw). Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu ke atasnya
serta ucapkanlah salam dengan penghormatan.
[Surah
al-Ahzab: 56]
Ayat di atas tidak menjelaskan satu bentuk nas selawat
tertentu untuk dibaca apabila seorang Muslim hendak membaca selawat kepada Nabi
Muhammad saw. Namun demikian, terdapat beberapa riwayat yang menukilkan bahawa
beberapa orang sahabat Nabi saw telah bertanya Rasulullah saw cara atau
kaifiyat untuk berselawat ke atas Baginda saw, maka diajarnya kepada mereka.
Antaranya ialah riwayat dalam Sahih al-Bukhari dari Ka’ab bin ‘Ujrah r.a.
Sahabat yang mulia ini menceritakan bahawa para sahabat pernah bertanya kepada
Rasulullah saw tentang bagaimana cara berselawat kepada baginda. Baginda
menjawab dengan mengatakan: “Katakanlah:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ
مَجِيدٌ.
Inilah antara kaifiyat berselawat yang diajarkan
Rasulullah saw kepada para sahabat r.hum sebagai jawapan kepada pertanyaan
mereka mengenai cara berselawat untuk Baginda.
Al-Imam al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah mengatakan:
“Apa yang disampaikan oleh Nabi saw kepada para
sahabat r.a. tentang kaifiyat (dalam membaca selawat) ini setelah mereka
menanyakannya, menjadi petunjuk bahawa itu adalah nas
selawat yang paling utama kerana Baginda tidaklah memilih bagi dirinya kecuali
yang paling mulia dan paling sempurna.”(Kitab Fathul Bari).
“Dan yang seafdhal-afdhalnya ialah selawat yang
biasa dibaca selepas tasyahud akhir setiap solat. Ini kerana para ulama’ telah
menetapkan bahawa sesiapa yang bersumpah atau bernazar hendak berselawat kepada
Nabi Muhammad saw dengan seafdhal-afdhal selawat, tidak dihukum terlepas
daripada wajib menepati sumpah atau nazarnya itu melainkan dengan membaca
selawat itu.”(Kitab Mustika Hadis)
Maka adalah lebih baik apabila lafaz selawat ini yang
diamalkan dalam membaca selawat untuk Nabi saw, bukan lafaz-lafaz selawat
susunan seseorang, meskipun bukan larangan untuk menyusun bentuk teks selawat
sendiri. Selawat-selawat selain yang diajarkan oleh Nabi saw. kadang-kadang
tidak terlepas dari kekeliruan, baik dalam pemilihan bahasa dan yang paling
parah di dalam kesalahan dalam akidah.
Lafaz
bacaan selawat yang paling ringkas yang sesuai dengan dalil-dalil yang sahih
adalah:
Dari
hadis: [An-Nasa’i: 1292, sahih]
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Ya Tuhan
kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.(H.R. Nasa’i)
Kemudian
terdapat riwayat-riwayat yang sahih dalam lapan riwayat, iaitu:
Dari
Ka’ab bin ‘Ujrah r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى
مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya Allah berilah selawat kepada Muhammad dan kepada keluarga
Muhammad sebagaimana Engkau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga
Ibrahim, Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia. Ya Allah,
Berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Engkau telah memberkati
Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha
Mulia.” [H.R Bukhari & Muslim]
Dari
Abu Humaid As Saa’diy r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى
آلِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ،
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya Allah,berilah selawat kepada Muhammad dan kepada
isteri-isteri Baginda dan keturunannya, sebagaimana Engkau telah berselawat
kepada keluarga Ibrahim. Ya Allah, berkatilah Muhammad dan isteri-isteri
Baginda dan keturunannya, sebagaimana Engkau telah memberkati keluarga Ibrahim,
sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.” (H.R. Bukhari &
Muslim].
Dari
Abi Mas’ud Al-Ansori r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya Allah berilah selawat kepada Muhammad dan kepada
keluarga Muhammad sebagaimana Engkau telah berselawat kepada keluarga Ibrahim,
dan berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Engkau telah
memberkati keluarga Ibrahim atas sekalian alam, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji
(lagi) Maha Mulia.” [H.R. Muslim]
Dari Abi Mas’ud, ‘Uqbah bin ‘Amr al-Ansori r.a. (jalan
kedua):
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَآلِ إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ
النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya Allah berilah selawat kepada Muhammad nabi yang
ummi dan kepada keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi selawat
kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Dan berkatilah Muhammad, nabi yang ummi
sebagaimana Engkau telah memberkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya
Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.” [H.R. Abu Daud ]
Dari
Abi Sa’id Al-Khudri r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ
عَلَى إِبْرَاهِيمَ.
“Ya Allah
berilah selawat kepada Muhammad hamba-Mu dan RasulMu, sebagaimana Engkau telah
berselawat kepada keluarga Ibrahim. Dan berkatilah Muhammad dan keluarga
Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberkati Ibrahim.” [H.R. Bukhari]
Dari
seorang lelaki, sahabat Nabi saw:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ
وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ
وَذُرِّيَّتِهِ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya
Allah berilah selawat kepada Muhammad dan kepada ahli baitnya (keluarganya) dan
isteri-isterinya dan keturunannya, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada
keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia. Dan
berkatilah Muhammad dan kepada ahli baitnya dan isteri-isterinya dan
keturunannya, sebagaimana Engkau telah memberkati keluarga Ibrahim,
sesungguhnya Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.” [H.R. Ahmad].
Dari
Abu Hurairah r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى
آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ وبَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وعَلَى آلِ
إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya
Allah berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, dan berkatilah
Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah berselawat dan
memberkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji
(lagi) Maha Mulia.”
Dari
Tolhah bin ‘Ubaidullah r.a:
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا
بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.
“Ya Allah berilah selawat kepada Muhammad dan keluarga
Muhammad, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada Ibrahim sesungguhnya
Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia. Dan berkatilah Muhammad dan keluarga
Muhammad, sebagaimana Engkau telah telah memberkati keluarga Ibrahim, sesungguhnya
Engkau Maha Terpuji (lagi) Maha Mulia.” [H.R. Ahmad].
Waktu afdhal
berselawat adalah ketika mendengar orang
menyebut nama Nabi saw, sesudah menjawab azan dan sebelum membaca doa azan, selesai
berwuduk, sebelum membaca doa, pada permulaan, pertengahan dan penutup doa, di
akhir qunut dalam solat, di dalam solat jenazah, ketika masuk dan keluar dari
masjid, setiap waktu pagi dan petang, hari khamis malam jumaat, sepanjang hari
Jumaat dan ketika berada di mana-mana tempat perhimpunan orang ramai.
Pusat
Islam
Universiti
Teknikal Malaysia Melaka
No comments:
Post a Comment