Media sosial mempunyai pengaruh ke atas
kehidupan rakyat Malaysia. Kegilaan terhadap media sosial mewujudkan
unsur-unsur ketagihan yang boleh dilihat daripada angka-angka yang terdapat
dalam pelbagai perspektif.
Pengguna internet di negara ini melebihi 20.1
juta dan 16.8 juta daripadanya menggunakan media sosial. Pengguna telefon
bimbit juga kerap menggunakan media sosial. Dari segi pengguna Facebook,
golongan muda berusia 18 hingga 24 tahun lebih aktif menggunakan aplikasi
tersebut.
Media sosial memberi impak positif dan
negatif dalam pelbagai dimensi
bergantung kepada siapa yang menggunakannya.
Sudut positif yang lahir daripada media sosial
telah memberi ruang kepada proses pembelajaran yang lebih pantas, mudah diakses
dan membantu pensyarah-pelajar mengukuhkan pembelajaran mereka, meningkatkan
kualiti penyampaian dan menambahkan kefahaman.
Sebelum ini, mesej pesanan ringkas sangat
popular, namun perkembangan teknologi telah menjadikan aplikasi WhatsApp lebih
popular dan mencapai jaringan pengguna yang lebih banyak. WhatsApp telah
membuka peluang untuk ahli keluarga, rakan pelajar dan teman sekampung bersua
kembali di alam maya. Kumpulan-kumpulan ini menjadikan dunia maya semakin
rancak dengan khabar, berita dan maklumat yang boleh dikongsi.
Nama-nama kumpulan dalam WhatsApp adalah
pelbagai dan meempunyai tujuan tertentu. Antara nama kumpulan ini ialah KPZ91
UPM, ROTU UPM intake 15, Geng Sekolah Kodiang, cafe level 2, Kluster PS&K
dan Badminton Aje.
KPZ91 UPM adalah kumpulan bekas pelajar
matrikulasi yang tinggal di Kolej Pendeta Za’ba, Universiti Pertanian Malaysia.
Ahlinya berselerak seluruh negara tetapi yang dapat dikumpulkan hanya 36 orang.
Jika ada rakan baru yang diketahui, beliau akan dimasukkan. Ada juga yang
membuat keputusan untuk keluar tanpa sebarang sebab.
Rakan-rakan lama juga boleh dikumpulkan dalam
WhatsApp. Rakan lama ini boleh jadi sekolah rendah atau sekolah menengah.
Kumpulan Geng Sekolah Kodiang umpamanya dapat mengumpul 28 bekas pelajar lama
yang mula bersekolah dari tahun 1980 hingga 1985 di Sekolah Kebangsaan Kodiang.
Kumpulan yang sudah lama terpisah ini akan
mengambil inisiatif melakukan perjumpaan semula (reunion) untuk bersua muka dan
bertanya khabar. Urusan jemputan dan persediaan majlis dilakukan hanya melalui
media sosial.
Ada juga kumpulan WhatsApp yang diwujudkan di
peringkat kampung atau taman perumahan supaya penduduk dapat mengambil berat
antara satu sama lain di samping memanjangkan jemputan perkahwinan, makluman
mengadakan majlis doa selamat dan bacaan tahlil jika ada kematian.
Pendek kata, media sosial khususnya WhatsApp
telah menghubungkan ramai orang yang telah lama berpisah atau berjauhan. Ia
secara tidak langsung telah dapat meningkatkan hubungan masyarakat yang
harmoni. Selain WhatsApp, aplikasi lain yang serupa ialah Viber, Line,
KakaoTalk, Facebook Messenger, Skype, LiveProfile, Groupeme, Kik Messenger,
ChatOn dan WeChat.
Blog juga berperanan membantu penyebaran
maklumat yang lebih santai. Kandungan blog boleh dikemas kini dari semasa ke
semasa di samping membantu pengguna laman sosial itu meningkatkan pengetahuan
mereka. Biasanya setiap blog mempunyai tujuan-tujuan khusus seperti makanan,
pelancongan atau aktiviti yang lebih serius seperti laporan jenayah, sosial
ataupun kesihatan. Semua maklumat yang dimasukkan ke dalam blog boleh dilihat,
diulas dan mendapat maklum balas dalam tempoh yang singkat.
Blog juga dapat digunakan sebagai laman
menambah pendapatan. Syarikat-syarikat kecil yang baru hendak memperkenalkan
produk mereka kepada pasaran boleh menggunakan blog sebagai sebahagian daripada
strategi pemasaran mereka. Ada juga blog yang terkenal membuka ruang iklan pada
blog mereka dengan bayaran tertentu, justeru di sinilah yang dikatakan blog
menjana pendapatan.
Perkembangan teknologi media sosial ini tidak
dapat lari daripada elemen-elemen negatif lebih-lebih lagi dalam dunia tanpa
sempadan hari ini. Impak ketara ialah terdapat kumpulan radikal atau pengganas
yang cuba mempengaruhi pemikiran masyarakat dengan cara mempromosi ideologi
mereka melalui media sosial. Kumpulan-kumpulan ini mencari dan merekrut
ahli-ahli baru hanya dengan memberi maklumat dan manfaat menyertai pertubuhan
mereka melalui media sosial biar pun lokasi sebenar kumpulan itu berada jauh
beribu batu.
Antara kumpulan yang aktif mempromosi ideologi
ini terlibat dalam ideologi keagamaan seperti Islamic State (IS) yang
menggunakan Facebook, Youtube dan Twitter untuk menyebarkan kefahaman mereka ke
seluruh dunia. Ramai generasi muda yang terpengaruh dengan ideologi ini dan
sanggup mengangkat senjata untuk berperang tanpa memiliki kefahaman dan
kepakaran dalam berperang. Kumpulan samseng dan jenayah terancang juga
menggunakan media sosial untuk mempromosi aktiviti di samping merekrut ahli
baru. Malah penyebaran bahan terlarang seperti dadah juga menggunakan media
sosial untuk urusan jual beli.
Selain itu, penipuan melibatkan wang ringgit,
perkhidmatan dan produk juga berlaku melalui media sosial. Laporan-laporan di
media seringkali mendedahkan terdapat mangsa yang telah ditipu ribuan ringgit,
diugut atau diculik hanya melalui media sosial. Contohnya seorang penjual produk ditipu RM2000
kerana ditipu individu yang mahu membeli barang dari luar negara. Selepas
mendapat semua maklumat berkaitan bank, penjual ini diminta untuk menambah lagi
wangnya kerana dikatakan duit yang hendak dibayar telah ditahan oleh pihak
bank.
Teknologi komunikasi yang dibawa dalam media
sosial akan terus berkembang seiring dengan keperluan hidup manusia. Dalam perkembangan
ini, sudah pasti wujud nilai-nilai baru yang menggantikan nilai-nilai tradisi
supaya cocok dengan teknologi itu. Contohnya adab dan tradisi kekeluargaan.
Ketika makan bersama keluarga, apa yang dikatakan sebagai adab dan susila makan
sedia ada seperti kurang bercakap ketika makan, beri perhatian terhadap apa
yang dimakan dan menikmati makanan dengan sebaik-baiknya telah semakin
berkurangan. Tradisi ini semakin dipinggirkan oleh teknologi media sosial.
Jika kita keluar makan malam di pusat membeli-belah,
katakan kita melihat sebuah keluarga yang terdiri daripada ibu, ayah dan tiga
orang anak kecil. Agak sukar bagi kedua-dua ibu dan ayah untuk mengajak
anak-anak makan, lalu dihulurkan peranti yang mengandungi video atau aktiviti
permainan kanak-kanak dengan harapan anak-anak tidak membuat gangguan ketika
makan malam itu. Dalam jangka masa panjang, anak-anak ini akan membesar dengan
tingkah laku tersebut tanpa memahami keperluan mengetahui adab-adab ketika
makan.
Timbul persoalan di sini, apakah perlunya kita
mengawal penggunaan media sosial di Malaysia?
Di Malaysia sudah banyak undang-undang yang
dapat menangkis dakwaan palsu dan salah yang disebarkan. Antaranya ialah Akta
Hakcipta (Pinndaan) 1987, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 558), Akta
Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan, Akta Fitnah
dan Akta Komunikasi dan Mutimedia 1998. Semua undang-undang ini mampu mengawal
tingkah laku pengguna sosial untuk lebih beretika semasa menggunakan media itu
supaya tidak menimbulkan huru-hara dalam masyarakat.
Perkara yang lebih penting ialah memahamkan
masyarakat tentang sistem perundangan ini dan hukuman yang boleh dikenakan ke
atas mereka sekiranya wujud salah laku. Dalam hal ini, Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia (SKMM) boleh mengadakan kempen dan penerangan dengan lebih kerap
melibatkan semua peringkat masyarakat supaya mereka memahami bahawa etika
penggunaan media sosial yang baik berupaya menjadikan kehidupan masyarakat
lebih aman dan menyumbang kepada kemajuan negara. SKMM juga boleh turun padang
untuk mengadakan dialog dengan institusi pengajian tinggi dan pelajar sekolah
kerana golongan remaja merupakan pengguna media sosial paling aktif ketika ini.
No comments:
Post a Comment