1.0 Pengenalan
Kepelbagaian etnik di
Melaka yang harmoni dan saling membantu memudahkan pembangunan di Melaka.
Kepelbagaian ini juga mewujudkan berbagai-bagai jenis pakaian yang kita dapat
kita lihat di sekitar negeri Melaka. Terutamanya ketika musim perayaan dan
dalam pelbagai upacara seperti upacara keagamaan, perkahwinan dan kematian.
Setiap etnik di Melaka mempunyai cara yang tersendiri dalam berpakaian bagi
melambangkan perbezaan identiti bagi setiap etnik. Walaupun pelbagai pakaian
yang membezakan mereka, mereka tetap hidup secara harmoni dan toleransi dalam
menjalani kehidupan seharian di Melaka.
Di samping itu, kajian
ini juga mengaitkan kepelbagaian cara berpakaian bagi setiap etnik dengan
beberapa konsep yang berkaitan dengan hubungan etnik. Konsep ini adalah konsep
asimilasi, amalgamasi, akomodasi dan akultrasi dalam cara berpakaian bagi
etnik-etnik yang terdapat di Melaka.
1.1 Objektif Kajian
Objektif kajian ini adalah mengkaji pelbagai jenis etnik yang terdapat di
negeri Melaka, jenis-jenis serta nama pakaian yang terdapat dalam
etnik-etnik tersebut dan mengenali budaya etnik-etnik di negeri Melaka.
2.0 Sorotan Literatur
Melaka dikenali dengan
panggilan bandar bersejarah. Selain memiliki tinggalan sejarah yang unik,
Melaka juga mempunyai jalinan budaya yang pelbagai. Terdapat pelbagai etnik di
Melaka yg mengamalkan budaya yang berbeza-beza, antaranya kaum Melayu, Cina,
India, Portugis, Baba-Nyonya, Chetti dan sebagainya. Setiap etnik mengamalkan
budaya yang diasaskan oleh nenek moyang mereka agar terus berkekalan dan
dijadikan sebagai suatu keistimewaan bagi kaum mereka. Antara budaya yang kekal
pada masa kini ialah cara pemakaian
setiap etnik yang berbeza dan melambangkan keistimewaan kaum tersebut.
Bagi kaum Melayu, songket
dikatakan berasal daripada ‘menyungkit’ kerana dalam bahasa Siam ‘kek’ membawa
erti menyungkit. Teknik songket diambil daripada orang Cina yang memperkenalkan
bahan logam tetapi kehadiran budaya dari Timur Tengah, Parsi, Turki dan Moghul
(India) telah memperkukuh hasilnya. Biasanya orang Melayu memakai songket
ketika hari perkahwinan.
Bagi kaum India pula, sari
merupakan pakaian untuk kaum perempuan dan ia adalah pakaian seharian dan turut
dipakai pada musim perayaan. Sari dililit dari pinggang dan diselempang pada
bahu kiri. Lilitan pinggang sebanyak tiga hingga lima kali untuk menguatkan
lilitan supaya tidak terurai. Warna-warna yang lebih menarik untuk sari yang
dipakai pada musim perayaan. Pemilihan corak pula adalah mengikut si pemakai.
Pakaian harian etnik ini pula adalah ‘sarung’ iaitu merujuk kepada alas
bahagian bawah badan orang Melayu, tanpa mengira lelaki atau wanita. Perkataan
ini berasal dari perkataan India iaitu sari.
Cheongsam dipakai oleh
wanita berketurunan Cina. Biasanya dipakai pada upacara-upacara tertentu
seperti majlis perkahwinan dan semasa Tahun Baru Cina. Ia berasal dari baju
tradisional lelaki Cina yang labuh sampai ke kaki. ‘Cheong sam’ dalam dialek
kantonis bermaksud ‘baju labuh’. Diperkenalkan semenjak revolusi di Negara
China pada tahun 1911. Selain itu, samfoo
juga digunakan oleh wanita Cina untuk kegunaan harian. Ia diperbuat daripada
kain lembut seperti kain sutera. Tarian bunga diadakan adalah untuk merayakan
keamanan dan kegembiraan dunia. Pakaian yang dipakai oleh setiap penari
diperbuat daripada sutera dan setiap corak pada pakaian adalah mengikut corak
bunga.
Dalam etnik Portugis, pengantin
perempuan akan memakai kebaya laboh (cabaia) dan kain sarung sutera berwarna
putih (saia) beserta kasut yang bermanik. Pengantin lelaki pula memakai suit
hitam, baju dan bow yang berwarna
putih beserta topi tinggi yang diikat pita hitam. Tarian ‘jingli nona’
merupakan tarian tradisional masyarakat Portugis. Pakaian yang dikenakan
merupakan sepasang gaun yang berwarna merah dan baju kemeja putih yang dipakai
di dalamnya.
Baju kebaya adalah
pakaian tradisional yang dikenakan oleh wanita Indonesia dan Malaysia yang
dibuat daripada kain kasa yang dikenakan dengan sarung batik. Dipercayai kebaya
berasal daripada kaum Cina yang berhijrah ke nusantara ratusan tahun yang lalu.
Kebaya Nyonya menjadi ciri khas masyarakat peranakan yang terdapat di Malaysia,
khasnya di Melaka. Ketika upacara perkahwinan lelaki memakai simfoni daripada
fabrik satin Cina yang ditenun dengan motif motif melambangkan kesejahteraan.
Wanita pula memakai baju panjang nyonya dari kain les dan memakai baju kecik
kolar tinggi. Baju panjang dipadankan dengan kain batik gerus.
Pakaian perkahwinan
Chetti tidak jauh beza dengan pakaian perkahwinan Melayu. Pengantin perempuan
memakai baju yang dipanggil baju labuh dengan kain songket serta di atas kepala
dipakai sanggul lintang. Wanita Chetti dapat dibezakan daripada kaum India lain
berdasarkan pakaian mereka yang mirip pakaian Nyonya dan Melayu seperti baju
kebaya pendek (sutera Cina) dan kain batik sarung. Baju kebaya yang selalu
dipakai wanita Chetti Melaka adalah berbentuk ‘V’ pada leher (cara pemakaiannya
dimulai dengan memasukkan lengan dahulu seperti memakai baju kemeja).
Tahap-tahap hubungan
etnik boleh dilihat dari segi darjah kedekatan bermula dengan hubungan terpisah
iaitu segregasi sehinggalah hubungan yang berbentuk sebati iaitu amalgamasi.
Konsep akomodasi merupakan proses yang menyebabkan setiap kumpulan etnik
menyedari serta menghormati norma dan nilai kumpulan etnik yang lain dan tetap
mempertahankan budaya hidup masing-masing. Konsep ini kita dapat lihat dalam
pemakaian etnik-etnik ini ketika menghadiri upacara keagamaan serta upacara
kematian. Contoh yang kita dapat lihat adalah bagi etnik India di Melaka.
Mereka masih mengekalkan pemakaian sari bagi kaum wanita ketika menghadiri
upacara kematian. Walaupun mempunyai pelbagai perbezaan mereka masih
menghormati cara berpakaian etnik-etnik lain di Melaka.
Konsep asimilasi adalah
satu proses percantuman dan penyatuan di antara kelompok atau individu dari
berlainan kebudayaan supaya menjadi satu kelompok dengan kebudayaan dan
identiti yang sama. Konsep ini berhubungan dengan penyerapan sehala individu
atau kelompok ke dalam kelompok lain. Satu proses yang berlaku apabila
mana-mana kelompok berfikir, berperasaan secara berlainan, menjadi satu dalam
kesatuan sosial serta budaya yang sama. Asimilasi mutlak atau sempurna
menyebabkan berlakunya penghapusan penuh perbezaan dari segi kebudayaan dan
identiti. Kaum Chetti iaitu masyarakat Hindu Peranakan yang juga dikenali
sebagai masyarakat Chetti Melaka juga mengalami proses perubahan budaya ini.
Masyarakat ini terbentuk hasil daripada perkahwinan campur antara orang-orang
Hindu dengan orang-orang tempatan seperti Melayu, Cina dan lain-lain. Pakaian
yang dapat kita lihat dalam etnik ini lebih kepada kaum Nyonya dan Melayu
berbanding kaum-kaum lain. Mereka memakai pakaian sarung dan kebaya wanita
Chetti melihat pengaruh budaya Baba-Nyonya.
Konsep amalgamasi
merupakan satu proses penyatuan pelbagai kumpulan etnik dari segi biologi.
Dalam proses ini, semua entiti kebudayaan pelbagai kumpulan dicampuradukkan
melalui perkahwinan campur dan akhirnya mewujudkan satu bangsa yang baharu.
Proses ini memakan masa yang lama dan biasanya melalui beberapa generasi. Di
Melaka, masyarakat yang tergolong dalam proses ini adalah masyarakat Baba-Nyonya
iaitu segolongan keturunan yang terhasil melalui perkahwinan campur yang
berlaku di antara kaum-kaum Cina dan Melayu. Pakaian Nyonya serupa dengan
pakaian tradisi Melayu, iaitu terdiri daripada baju kebaya (baju panjang dan
batik sarung) dan kerongsang.
Konsep akulturasi
merupakan satu proses penyerapan unsur-unsur kebudayaan daripada suatu budaya
kepada budaya yang lain. Perubahan budaya terjadi hasil daripada hubungan yang
berkesinambungan antara dua budaya berbeza dalam satu jangka masa yang
berterusan dan perubahan tersebut berlaku sama ada dalam satu atau kedua-dua
budaya tersebut. Akulturasi lebih mudah dicapai dalam budaya yang bersifat
kebendaan. Dari segi pakaian bagi etnik-etnik di Melaka konsep ini jelas dapat dilihat dalam cara berpakaian
bagi etnik Baba-Nyonya dan Chetti di Melaka. Penyerapan unsur-unsur Melayu
dalam etnik ini telah mengubah cara berpakaian dalam kedua-dua etnik ini
daripada kaum asal bagi etnik ini.
3.0 Metodologi
Dalam kajian ini, soal
selidik menggunakan borang telah dilakukan ke atas 30 responden di kawasan Bukit Beruang, Melaka.
Pemerhatian dan lawatan ke muzium diadakan bagi memahami dengan lebih lanjut
berkaitan pakaian-pakaian etnik di Melaka.
4.0 Hasil Kajian
Analisis
soalan kaji selidik ini adalah mengenai pakaian bagi etnik-etnik di Melaka
melalui konsep asimilasi, amalgamasi, akomodasi dan akulturasi. Kajian ini
berdasarkan kepada 30 orang responden yang terdiri daripada kalangan penduduk
Bukit Beruang di Melaka. Soal selidik ini dilakukan secara rawak iaitu meliputi
penduduk Bukit Beruang di Melaka yang terdiri daripada semua etnik seperti
Cina, India, Melayu, Portugis dan Baba-Nyonya. Hasil daripada soa selidik ini
telah diterjermahkan dalam bentuk graf bar.
Rajah 1: Maklumat bilangan penduduk tempatan yang berada di
Melaka bagi penduduk
Bukit Beruang.
Rajah 1 menunjukkan
bahawa bilangan penduduk tempatan yang berada di Melaka bagi penduduk Bukit
Beruang mengikut jantina. Berdasarkan graf tersebut, bilangan penduduk lelaki ramai berbanding bilangan penduduk
perempuan yang merupakan penduduk tempatan Melaka. Manakala bilangan penduduk
lelaki kurang jika dibandingkan dengan bilangan penduduk perempuan yang bukan
penduduk tempatan Melaka. Seramai sepuluh orang penduduk lelaki dan sembilan
orang perempuan pada kolum ‘ya’. Manakala pada kolum ‘tidak’, bilangan penduduk
lelaki adalah lima orang dan penduduk perempuan pula enam orang.
Rajah 2: Makluat tentang penduduk Bukit Beruang yang tahu
mengenai etnik-etnik atau suku kaum di Melaka.
Rajah 2 menunjukkan graf
tentang penduduk Bukit Beruang yang tahu mengenai etnik-etnik atau suku kaum di
Melaka mengikut jantina. Berdasarkan graf tersebut, jika dibandingkan pada
kolum ‘ya’, ia menunjukkan bahawa bilangan penduduk lelaki adalah melebihi
bilangan penduduk perempuan yang mengetahui etnik-etnik atau suku kaum di
Melaka. Manakala pada kolum ‘tidak’ pula, bilangan penduduk lelaki kurang
berbanding penduduk perempuan.Ini menunjukkan bahawa penduduk lelaki lebih
mengetahui tentang etnik-etnik atau suku kaum di Melaka jika di bandingkan
dengan penduduk perempuan. Pada kolum ‘ya’, bilangan penduduk lelaki sebanyak
sepuluh orang manakala bilangan penduduk perempuan sebanyak sembilan orang.
Pada kolum ‘tidak’ pula, bilangan penduduk lelaki sebanyak lima orang manakala
bilangan penduduk perempuan sebanyak enam orang.
Rajah 3: Pendapat penduduk Bukit Beruang mengenai
etnik-etnik Melaka yang masih lagi mengamalkan pemakaian tradisi masing-masing.
Rajah 3 menunjukkan
bahawa pendapat penduduk Bukit Beruang mengenai etnik-etnik Melaka yang masih
lagi mengamalkan pemakaian tradisi masing-masing. Berdasarkan graf tersebut,
bilangan penduduk lelaki kurang berbanding bilangan penduduk perempuan pada kolum ‘ya’. Pada kolum ‘tidak’ pula,
bilangan penduduk lelaki lebih banyak jika dibandingkan dengan bilangan
penduduk perempuan. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk perempuan lebih
berpendapat bahawa etnik-etnik Melaka masih lagi mengamalkan pemakaian tradisi
masing-masing walaupun pelbagai jenis pakaian moden yang diperkenalkan.
Sebanyak enam orang penduduk lelaki dan lapan orang perempuan pada kolum ‘ya’.
Manakala pada kolum ‘tidak’, bilangan penduduk lelaki adalah sembilan orang dan
penduduk perempuan pula tujuh orang.
Rajah 4: Pandangan penduduk Bukit Beruang di Melaka mengenai
persamaan
pakaian bagi wanita kaum Chetti dengan kaum Melayu dan Baba-Nyonya.
Rajah 4 menunjukkan graf
pandangan penduduk Bukit Beruang di Melaka mengenai persamaan pakaian bagi
wanita kaum Chetti dengan kaum Melayu dan Baba-Nyonya mengikut jantina.
Berdasarkan graf tersebut, penduduk lelaki dan perempuan memilih baju kebaya
sebagai persamaan pakaian bagi kaum Chetti dengan kaum Melayu dan Baba-Nyonya.
Tambahan pula, ia menunjukkan kadar bilangan yang sama antara penduduk lelaki
dengan penduduk perempuan dan merupakan yang tertinggi di antara
pakaian-pakaian yang lain. Bagaimanapun, bilangan penduduk lelaki yang memilih
baju kurung sebagai persamaan pakaian bagi kaum tersebut adalah melebihi
penduduk perempuan. Bagi pilihan baju kebarung pula, penduduk lelaki kurang
berbanding penduduk perempuan. Untuk persamaan pakaian lain-lain, bilangan
penduduk perempuan adalah melebihi penduduk lelaki. Pada kolum baju kurung,
bilangan penduduk lelaki yang memilih pakaian ini adalah seramai empat orang
manakala penduduk perempuan pula seramai dua orang. Pada kolum baju kebaya,
bilangan penduduk lelaki dan perempuan yang memilih pakaian ini sebanyak
sepuluh orang. Pada kolum baju kebarung pula, hanya seorang manakala bilangan
penduduk perempuan seramai dua orang. Pada kolum lain-lain, bilangan penduduk
lelaki adalah sifar manakala bilangan penduduk perempuan seorang.
Rajah 5: Pandangan penduduk Bukit Beruang mengenai pemakaian
baju kurung khususnya bagi kaum wanita Melayu masih lagi dikekalkan ataupun
tidak pada musim perayaan.
Rajah 5 menunjukkan graf
pandangan penduduk Bukit Beruang mengenai pemakaian baju kurung khususnya bagi
kaum wanita Melayu masih lagi dikekalkan ataupun tidak pada musim perayaan
mengikut jantina. Berdasarkan graf, pandangan penduduk perempuan lebih banyak
mengatakan ‘ya’ bagi pemakaian baju kurung khususnya bagi kaum wanita pada
musim perayaan berbanding penduduk lelaki. Manakala pada kolum ‘tidak’,
penduduk lelaki lebih berbanding penduduk perempuan. Pada kolum ‘ya’, bilangan
penduduk lelaki sebanyak enam orang manakala bilangan penduduk perempuan
sebanyak sepuluh orang. Pada kolum ‘tidak’ pula, bilangan penduduk lelaki
sebanyak sembilan orang dan bilangan penduduk perempuan sebanyak lima orang.
Rajah 6: Perbezaan antara baju kebaya Baba-Nyonya dan Melayu
dari segi potongan dan
gaya pemakaian.
Berdasarkan gambar Rajah
6, seramai 12 orang daripada golongan lelaki bersetuju mengatakan bahawa tidak
ada perbezaan antara baju kebaya Baba-Nyonya dan Melayu dari segi potongan dan
gaya pemakaian. Manakala seramai tiga orang lelaki dan dua orang perempuan
bersetuju mengatakan bahawa terdapat perbezaan antara baju kebaya Baba-Nyonya
dan Melayu dari segi potongan dan gaya pemakaian. Ini dapat dilihat pengaruh Melayu
lebih tertumpu pada potongan dan gaya pemakaian bagi etnik Baba-Nyonya.
Rajah 7: Bentuk baju
kurung dan baju Melayu yang sentiasa dilihat.
Berdasarkan
gambar Rajah 7, seramai lima orang lelaki dan dua orang perempuan mengatakan baju kurung dan baju Melayu
memilih bentuk cekak musang sebagai corak leher baju mereka. Manakala, bagi
leher berbentuk V, seramai 13 orang perempuan serta tujuh orang lelaki memilih
corak tersebut. Seramai tiga orang lelaki memilih corak teluk belanga. Cekak
musang menjadi pilihan masyarakat lelaki kerana ianya kelihatan lebih kemas dan
sopan berbanding bentuk V dan teluk belanga. Bentuk V pula paling banyak
diminati oleh golongan wanita berbanding cekak musang.
Rajah
8: Jenis pakaian yang masih dikekalkan ketika menghadiri majlis atau
upacara
bagi etnik Cina.
Berdasarkan Rajah 8,
seramai 24 orang memilih cheongsam sebagai pakaian untuk menghadiri sebarang
majlis atau upacara. Manakala empat orang lagi memilih samfoo dan dua orang
lagi baju shanghai. Pakaian cheongsam paling banyak dikekalkan ketika
menghadiri apa jua acara berbanding dengan baju shanghai dan samfoo.
Rajah 9: Pakaian yang dipakai oleh kaum
wanita India semasa upacara pengebumian.
Berdasarkan Rajah 9 di
atas, seramai 26 orang bersetuju memilih sari putih sebagai pakaian oleh kaum
wanita India semasa menghadiri upacara pengkebumian. Manakala empat orang lagi
memilih pakaian serba hitam. Selain itu, tiada seorang pun yang memilih sari
kuning. Sari putih paling banyak dipilih berbanding pakaian serba hitam dan
sari kuning. Sari kuning tidak menjadi pilihan kerana kebiasaannya sari kuning
dipakai oleh golongan sami ketika upacara sembahyang.
Rajah 10: Pakaian yang sering menjadi
pilihan etnik-etnik di Melaka ketika menghadiri upacara atau majlis keramaian
seperti majlis perkahwinan.
Berdasarkan
Rajah 10 di atas, seramai tujuh orang lelaki dan 12 orang perempuan bersetuju
memilih pakaian tradisional untuk menghadiri majlis perkahwinan. Untuk pakaian
kasual pula seramai empat orang lelaki dan seorang perempuan memilih untuk
memakainya ketika menghadiri upacara tersebut. Manakala pakaian moden seperti blaus
dan skirt pula dipersetujui oleh seramai empat orang lelaki dan dua orang
perempuan. Pakaian tradisional masih menjadi pilihan setiap golongan etnik
ketika menghadiri setiap upacara. Ini dapat dibuktikan apabila jumlah responden
paling banyak memilih pakain tradisional berbanding pakaian kasual dan moden.
5.0 Kesimpulan
Kesimpulan yang boleh
dibuat melalui kajian lapangan ini ialah pakaian-pakaian etnik di Melaka juga
menunjukkan kepelbagaian dari segi kaum dan juga variasi yang menunjukkan satu
Malaysia melalui konsep amalgamasi, akomodasi, akulturasi dan asimilasi.
Dalam kajian ini, dapat
dilihat bahawa kaum seperti Baba dan Nyonya serta kaum Chetti mengamalkan
konsep amalgamasi iaitu konsep yang mana satu proses terjadi apabila berlakunya
percampuran budaya untuk membentuk satu budaya yang baru. Dari segi pemakaian
kaum ini dapat dilihat seperti pakaian baju kebaya yang digabungkan dari kaum
Melayu tetapi dengan beberapa pertukaran sedikit pada gaya.
Konsep asimilasi merujuk
kepada proses percantuman dan penyatuan antara kumpulan etnik yang berlainan
budaya yang akhirnya membentuk satu kelompok kaum yang punyai persamaan
kebudayaan dan identiti. Manakala konsep akomodasi merupakan proses yang
menyebabkan setiap etnik menghormati nilai etika kaum lain tetapi tetap
mempertahankan budaya hidup masing-masing. Contohnya di mana sesuatu kaum
memakai pakaian kaum lain di majlis keramaian atau perayaan seperti kaum Cina
memakai pakaian kaum Melayu dengan berbaju kurung dan Melayu, manakala kaum
India dan Melayu memakai pakaian etnik yang lain seperti pakaian dhotti dan
cheongsam.
Secara keseluruhannya,
dari segi pemakaian juga boleh melambangkan keharmonian dan juga perpaduan
sesuatu kaum. Ia juga dapat menunjukkan kepelbagaian konsep yang boleh
diaplikasikan daripada konsep di atas ini melalui pakaian dan cara pemakaian
sesuatu kaum.
Rujukan
Abdul Latif Abu Bakar.
(2004). Busana Melayu Serumpun.
Melaka: Institut Seni Malaysia Melaka.
Ramlah Abas et.al. (2003). Busana Melayu Melaka Warisan Bangsa. Melaka: Institut Kajian
Sejarah dan Patriotisme Malaysia.
Shamsul Amri Baharuddin.
(2011). Modul Hubungan Etnik. Shah
Alam: Pusat Penerbitan Universiti (UPENA), Universiti Teknologi Mara,.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Kaum-kaum_di_Malaysia
www.scribd.com/doc/4342909/Pakaian-tradisi
http://saiminginsariipkent.blogspot.com/
http://www.melaka.gov.my/bm/masyarakat-di-melaka.html
Lawatan ke muzium Mini Malaysia pada 30 Februari 2011.
MZ Zainudin, Nurfarahana Simun, Nurul Aini Ahmad, Nur Syaheera Ahmad, Norshahira
Abd Ghani, Nurul Muzanil Mustaffa
salam , dimana ia saya boleh jumpa atau merujuk sejarah atau pembuantan sanggul lintang di melaka . Sangat -sangat memelukan info mengenai sejarah sanggul lintang tersebut . terima kasih
ReplyDeleteDi inswa Melaka
Delete